Hm... med tillägg

Jag gick så  stort i säng och skulle sova.
Satte på Sällskapsresan och ögonen höll på att falla ner...DÅ...
...Kom Janne och la sej med sina iskalla fötter och jag blev pigg!
Aha! vad gör jag nu då tänkte jag!
Jo, Jag uppdaterar mej!

I fredags fick Kasper ett ruskigt allergianfall.
Vet ej vad han åt som utlöste det med hann hals kliade och han fick sån panik.
Han gurglade, borstade tänderna och tog en flour tablett men inget hjälpte.
Han och jag fick lite panik.
Han gurglade med vatten och mjölk.
Tillslut somnade han i min famn och jag tänkte som så att han ALDRIG mer får äta lösgodis och att jag ringer Barnmedecin på måndagmorgon.
Fy så skraj jag var!
Han tål ju inte nötter och nåt måste ha fastnat i godisspaden när jag och Kasper köpte lösgodis.

I dag har jag vart kyrkovärd och jag hade en obehaglig känsla i kroppen när jag for hem.
Prästens predikan var väldigt ruskig i dag.
Efter det for jag med Kasper,Pontus och Prinsessan till satn för att inhandla kläder och skor.
Jag köpte två par mysbyxor i strl M.....har alltid köpt Xl men nu gick det bra med M!
Två t.shirtar och en RÖD Nike huvtröja köpe jag åxå.
Pontus köpte en tröja, en mössa och kortfillingar.
Några skor hittade han inte så det blev i stället ett par nya skosnören som han hottade upp dojorna med.
Kasper fick nya innegumpaskor och Lydia ett par vantar.

Väl hemmavid ångrade jag mej att vi inte tog hem hämtpizza...
...så det blev pommes och hamburgare i stället...eller som Joannah säger skrovmål!
Nu börjar jag bli trött igen och jag hoppas att Jannes fötter är varma nu...annars...grrrr!
Godnatt på er vänner!

Har ringt till Barnmedecin och kommer att få en tid till Kasper.
Han kommer att få en "penna" vet ej vad dom heter, nåt på A tyckte jag hon sa.
Nåväl den pennan skall han ALLTID ha med sej var han än är.
Det är en spruta med akutmedecin i som man sticker in i benet på han.
Inget rött får ätas eller drickas och så är det slutmumsat på fiskpinnarna...
...allt detta på hans lista som är ganska lång och där även nötter ingår.
Nu i dag när jag förstått att det var en allergisk reaktion av denallvarligare sorten så är jag något rädd.
Jag hade tänkt åka på ett kalas till Ötå på torsdag men har avbokat mej.
Det känns som att jag vill vara hemma och ha allt under uppsikt ett tag nu.
Just nu leker Kasper och Vicktor med lego och dinosaurierna.
Själv ska jag passa på att städa upp lite.
Vet inte riktigt om vi åker till Ikea med Elli i dag...
Julgrejorna är ju tillgängliga nu och vi är ju galen i julen med dess tillbehör!
Ha det gött!

Vilket fynd!!!

I dag har vi haft loppis här på byn.
Jag och Elli sålde fika och lite annat för HJÄRTEBARNSFÖRENINGEN...
Vi fick in 900:- men då ska läsken betalas.
Jag fyndade bla detta:
fyrkanten
För 2:- och gissa vem som vart lycklig?!

Vi hade nästan en vadslagning en ruskigt FUL grej som Emma sålde.
Ingen av oss trodde att den skulle bli såld...men det blev den?????
Ni som är nyfiken kan kolla på Sussis blogg!

Ulla! Denna bild är till dej!
loppis
Jag och Elli hade bakat mazariner,bullar och muffins och allt gick åt så när som på en mazarin.
Malin har sytt hjärtevärmare som vi sålde och dom ser ut så här:
loppis
Vi tog 100kr för dom och då gick 20 kr till föreningen.
Tack Elli för att du ställde upp!
Sen blev det dags för doperiet!
Inez Viktoria fick hon till namn.
Ett mkt fint dop med mkt skratt.

Sedan städning av lokal där vi hade loppisen och nu är jag hemmavid och svintrött!
Föresten blev ungarna sketaglada när jag kom hem med överbliven dricka...
Tror att jag ska klämma en coca cola nu och sätta mej bekvämt i fåtöljen
Ha en bra kväll!

Hm...

Mitt mazarinbak i går blev en riktig katastrof!
Jag brände två plåtar av tre...
Att den tredje plåten klarade sej var bara det att fyllningen tog slut ...
Bara till att börja om på nytt i dag!
Janne har lovat mej att hjälpa till med skyltarna till loppisen i dag.

generalen
Sicken stilig general va!
Kaspers alster från i går.
Han var så nöjd över den med all rätt.

Lydias sover över hos Katjas prinsessa och torde komma hem under förmiddagen.
I kväll ska dom små liven sjunga på meän kieli i Folkets hus.

Kasper
Så här ser OLW:s senaste ekipage ut!
Pontus och Wille höll på hela kvällen i går med att reparera den.
Vet inte om dom lyckades.
4-hjulingen stod helt plötsligt inne på mitt nystädae köksgolv...
Men det gjorde ingenting för så har det vart i tio år nu.
Enda spåret efter den är lite manicklar som ligger i en hög tillsammans med 2 cocacolaburkar.

Ska jobba hos M i dag och jag hoppas på fint väder så att vi kan gå ut i friska luften en stund.
Janne hämtade mina jackor från Green House i går.
Har haft dom där på dragkedjereparation, det blev hur fint som helst och värt varenda penny!
Nu kan jag äntligen ha på mej min fina höstjacka igen.

I morgon har vi ju loppisen på lillstugan! Kom dit ni som kan och fynda!

Nej, nu väntar morgonens andra kaffekopp!
...och en bränd mazarin...hahahaha!
Ha en bra fredag!

Torsdag med positivt tillägg!

HjärtaI dag är jag ledig och skall passa på att göra Mazariner.
Hoppas bara att jag lyckas med dom...
Janne och Kasper var i går och hämtade fyrhjulingen.
Men så lycklig han var min lilla gosse!
Tyvärr så hann han endast köra en kvart ute på ängen så suckade den, men Ponte skall laga den sen när han kommer hem i dag efter skolan.
Pontus hade en riktig otursdag i går.
Jag for till stan för att köra hem Joannah och Algot till Nedre Keräsjoki och skulle samtidigt ta hem Janne för han hade lämnat firmabilen på verkstan.
Ringde sålunda Pontus för att höra om han åker hem med mej eller med bussen...
Då upptäckte han att plånboken var borta...
Endera hade han tappat den på Bojan eller så hade han blivit utsatt för en ficktjuv!!!
Grejen är ju den att han fick födelsedagspengar av famme (500;-) dan innan som han givetvis hade i plåmsan...
Busskortet och bankkortet var åxå däri.
Dom får ju betala 300kr för förlorat busskort...
Jag störtade in på skolan och fick tag i en vaktmästare som låste upp en lektionssal på skolan där dom hade lektion senast men där var den inte.
Då gick jag in på exp och frågade om det kommit in en plåmsa.
Det hade det inte!
Men en kvinna som jobbar på skolan satt där och frågade med ett stort leende på läpparna om det var pengar i den...
Jag svarade att så var fallet och att jag ite tyckte att det var något att skratta åt att min son blivit av med den.
Ungdomar i den åldern är inte rika sa jag, sen spatserade jag ut med ilskan pysande från örona...
Blir så himla besviken på den människan eftersom jag alltid har tyckt bra om henne men det gör jag definitivt INTE nu!
Jag tillhör den godtrogna typen som tror gott om alla!
Fick i går åxå utskrivet migränmedecin...äntligen...!
varje gång jag legat i migrän så tänker jag att nu ska jag ringa om receptet men glömmer alltid bort det när jag har ett friskt huvud.
Nu väntar Mazarindegen!
Ha en bra dag!


Pontus hittade sin plånbok på Bojan i deras klassrum helt intakt!
Fatta hur skönt det känns...
Det blev inga mazariner på morgonen...men nu!
Janne handlar i dag så jag slapp dra till stan - skönt!
Ha det gött!!!

Tisdag

Så här fint gjorde jag i en av mina utekrukor häromsistones
bild
Att det nu blåser ner löv på den gör ingenting.

I dag har jag vart till stan med Joannah och Algot.
Vi gick från busstaton till Collorama som ligger på industriområdet...
Jag var och valde en tapet till köket.
Men jag sa till Janne att han får beställa den om han godkänner den.
Vi ska lägga nya köksbänkar och komplettera luckor och lådor.
Sen har jag forskat på internet var jag kan få tag på kakeldekor.
Vill klistra på nåt annat på dom vi har och jag vet precis vad jag vill ha åxå.
Efter det så slank vi in på Prillan och fick se detta:
bild
Nu kändes det på riktigt!
Kan verkligen först hur E kände sej när hon snurrade till sej 2 mille på Bingolotto!!!
I morgon ska Kasper hämta den med Janne!
Håller som bäst på med bullbakeri just nu.
Kaspers klass skall ut i lingonskogen i morgon och då får dom ta med sej bullar...
...hade inga i frysen så då blev det till att baka nytt!
Vad gör man inte för sina ungar!!!
Efter middagen kom min kusin B-M och hennes man G hit och det var jätteroligt!
Vi fikade och pratade en stund innan dom fortsatte sin färd mot Pello.
Min energi tar snart slut och jag har tre plåter till att grädda...TACK Joannah!!!!!
Sen har jag en tvätt som skall på torken innan jag kan krypa iväg till sängen för min skönhetssömn...
Ha det gött mina vänner!

Turpojken

Vinnaren
Det är Kasper det!!!
Janne fick ett samtal i sin mobiltelefon i dag.
Det var nån som hade vunnit nåt!
En fyrhjuling!!!!!
Jag och Joannah var på "Prillan" för x antal veckor sen och deltog i en OLW tävling.
Vi trodde faktiskt att nån redan hade vunnit den och tänkte inte mer på det förrän i dag...
Kasper sa att det här har vart en riktig lyckodag!!!
I går kom Janne hem med Tofu strutar till kasper.
I dag kom Peppe hem från Kalix precis när Kasper slutade så han fick skjuts hem.
Och precis när Kasper berättat om vinsten för Vicktor ( I telefon) så började Svampbob Fyrkant!!!
Men förstår ni vilken dag!!!!

Själv har jag först jobbat hos M.
Tagit en prommis.
Städat kylen.
Dammsugit.
Känner att jag åxå haft en toppendag i dag.
Och nu ska jag och Joannah gå ut en sväng till med Algot för att fota lite höstbilder.
Ha en riktigt skön kväll nu och njut av höstens mörker!!!!

Festival

svampisVet ni vem som haft Svampbobfestival i dag?
Jajamensan, ni gissade rätt!
tv
Kasper Granvik i egen hög person!
Från halv elva i förmiddags till klockan 6 nu på kvällen har den  lilla svampen underhållt min son.
När det har vart paus i form av en låt så har min lilla gosse grävt efter ätbara saker i kylen.
Jag frågade honom om han inte kunde ta en paus och komma ut i det fina höstvädret...
Ja, det gjorde han ..... i 3 minuter...
Tänk att den lilla fyrkantiga svampen som bor i en ananas och är kompis med en sur bläckfisk kan vara så kul!
Men vet ni att jag gillar åxå Svampbob! Hans hysteriska skratt!
Nåväl, det var endast detta jag ville förmedla.
Sov gott mina vänner!


Vilodagen

Söndagar är det ju tänkt att man skall sova ut men det gör vi inte i den här familjen!
Vilket vackert väder vi fått i dag!
Det blir med all säkerhet utearbete i dag.
I går var vi till Pello.
Vi firade mamma och Erik.
Mamma hade gjort en supergod älgstek och en janssons frestelse.
Magen stod i 8 hörn...
fötter
Detta här var min tallrik.
Jag och Erik var ute med våra kameror och fotograferade för fullt, det är så kul med alla finesser.
Såpbubbla
Kasper köpte såpbubblor på GK och jag lyckade fånga en av bubblorna på bild.
ps3
Brorsan hade åxå med sej sitt Playstation3 till ungarsnas stora lycka.
Det spelades tennis för fullt!
jag provade åxå men det var så svårt att få in i skallen vilken spelare som var min...
min tallrik
En riktig höstbild på mina fötter tog jag åxå...
dom är helt släta på undresidan och därmed åxå livsfarliga så nu åker dom i sopsorteringen
som mjukplast!

Vi åt åxå smaskiga petit chouxer med hallonsylt och grädde.
Jag tog faktiskt med mej en till Elli...
När vi kom hem så blev det dags för Svensson Svensson.
I bland känner jag mej som pappa Svensson själv...när det gäller kärleken till mina barn!

Köpte nyaste Kajsa Ingmarssons åxå...Ja Elli du får låna den efter mej!
Nej mina vänner, nu är det dags för arbete!
Ha en riktigt fin höstdag där ute ni som gillar hösten!

Xtra tillägg!!!! Jag menar givetvis att jag sopsorterar mina Foppisar...inte mina fötter!!!
Tack Erik för att du undrade så jag fick rätta till det!!!

Gomorron!

höst
Har gjort höstfint ute...det inkluderar lite lyktor här och var.
Var på tjejfest i går.
Hos Katta.
Men vad fint hon har i sitt hem!
Så mysigt och harmoniskt och så ser man att det bor barn där.
God mat fick vi åxå!
Tre olika sorters pajer och två olika sallader.
Kladdkaka och kaffe till efterätt.
Jag drack sockerdricka eftersom jag var chaufför.
Känner mej liksom ännu mätt!
Nåväl, där blev vi till klockan 11.
När jag kom hem  hade Kasper somnat i fåtöljen och jag tog av han kläderna och skulle lägga han då han sa: "Å, min riktiga mamma har kommit hem".....Han måste ha drömt nåt för sen höll han så hårt fast i mej när vi gick och sova.
Innan jag for i går plockade jag upp här hemmavid så att det skulle vara fint när jag kom hem MEN...
så var inte fallet...
Resterna av korvsoppan stod kvar i grytan på spisen och bänken var full med disk...suck!!!!
Jag har i lallafall bestämt mej att JAG plockar INTE bort det!
Nu väntar morgonfikat och Nsd!
Sen bär det av till Pello för att fira mamma och Erik!
Ha en bra dag!
Cessi! En lyckospark!!!!!!!!!!

Mormor

Levande ljus
I dag tänder jag ett ljus för min älskade mormor som skulle ha fyllt 91 år om hon funnits bland oss här på jorden!

Saknar dej mormor!
Våra roliga telefonsamtal!
Kan fortfarande höra din röst!
Kan du höra min?

Mormor! jag glömde en viktig sak!
Hälsningen till dej är från Elli åxå!!!


Ännu en dag...

...kom och gick!
Har jobbat tre pass i dag och jag kan väl säga som så att jag är ganska mör!
Dessutom har jag rensat på altanen och burit bort utemöbler,hammock mm
Planterat lite ljung vid trappen, tömt krukor...pust...
I morgon skall jag fixa klart vintringen av gården sen när jag kommit från Af.
Fattar absolut inte varför jag skall dit igen...skit åxå säger jag!
Eftersom jag ingen bil har så måst jag ju åka buss...och med våra taskiga förbindelser så är jag inte hemma förrän halv ett...och jag har tid klockan 9...
Jag vet att det går en buss kvart i 11 och den missade jag sist åxå när jag var där...grrrrr.....
Fy säger jag bara!!!! Sitta i ett litet jäkla rum och prata nonsens...jag vet ju att det inte finns jobb åt mej!!!!
Jag har det stora handikappet att inte kunna finska och ligger man slätt!
Jag blir bara så sur när en hel dag går till spillo bara för att det ska se bra ut i besöksstatistiken på Af...
En ljusning i mörkret är att jag i dag fått "Skenet bedrar" Julspecial!!!!!
Plus trean och fyran av Rena rama Rolf!!!!
Tänkte börja införskaffa alla avsnitt i "Skenet bedrar", både jag och Janne älskar den tokroliga brittiska komedin.
Är det nån av er bloggisa som känner till den?
Kasper har svårt att somna i kväll och han ligger ännu vaken och väntar på mej...
...jag vill ju se min nya film och inte Pelle svanslös som han ligger och ser...
Hemska mamma tänker ni nog!
Är pojkvaskern vaken ännu?
Men då ska jag tala om för er att han somnar när han somnar och det kan jag inte göra nånting åt...!!!
Lotta! Min högt och innerligt älskade lillasyster är inte gravid!
Cessi! lavjo!!!!
Ni andra! Gå och lägg er så ni orkar upp imorgon!!!

Glädjedag på många sätt.

Först av allt så kom min mamma hit i dag.
Sen for vi till stan och mötte upp med lillebror!
Sen läste jag Lindas blogg!
Sen var min pappa med och tävlade i "Gokväll" och vann ett bokpaket
Fattar ni!!!!


Mamma mumslar
Så här glad ser min mamma ut när vi fikar på Ikea!!!

Mammas fika
Detta hade hon på sitt fat så då fattar ni att min mamma myste!

Joannahs fåtölj
Joannah provar "sin" fåtölj...alltså den som hon vill ha...
Vi gick omkring på Ikea och klämde och kände på nästan allt!
Dagen skulle ha vart helt underbar om inte ett par skrikiga kinapuffar förföljde oss...

Jag köpte grejor till mina gardinringar så nu har jag mina nya gardiner upphängda i köket.
Sen har kvällen gått i städandets teckan...suck...varför tror min älskade familj att jag är deras hushållerska?

Jättegrattis till min pappa åxå som vann ett bokpaket när han tävlade i tv!!!!
Plus att han hälsade till oss!
Jag har världens bästa mamma och pappa!!!!!!
Mamma missade att hälsa till oss i lördags....hihihih...hon var tvungen att komma hit som kompensation...

Kasper pluggar
Här som kronan på verket ser ni min lilla älskling göra sin läxa!
Fast han var trött....
Han börjar klippa med ögonen halv åtta och då måste han få sin kvällsfika innan han somnar.
I kväll blev det mannagrynsgröt och sen Pettson och Findus på tv:n...
...som han hann se max 2 minuter av innan han somnade.

Tänker på Linda som måste ha fått glädjefnatt i dubbel bemärkelse...
Nu börjar "House" som jag gärna skulle vilja se.
Ha en bra kväll!
Ska föresten jobba på dagis i morgon...mellan 9 och 2...det skall bli jätteroligt!
Cessi! Jag älskar dej och är så glad för...ja du vet!
Krätte! Välkommen till min blogg!!! Och jag hade en traumatisk upplevelse den gången...hihihi...

Regn...

Vilket trist väder i dag!
Tänkte göra utomhusjobb efter mitt jobb i dag men inte sjutton går jag ut mer än jag måste i dag!
Kasper slutar nu halv ett och då måste jag hursomhelst ut i regnet...

Glömde att skriva en sak i går...
I lördags vakande jag med en förskräcklig huvudvärk.
Jag tog två Panodil och tog mej ett hett bad.
Medan jag låg i badet och försökte slappna av så kom Janne in i badrummet med...
...en bricka där det fanns en kopp kaffe och två mackor!
Är det inte kärlek så säg!!!!
Min huvudvärk gav med sej till 85% och vi kunde således åka till Luleå.

Ställde mej på vågen i dag och den visade plusminusnoll.
Bättre det än plus...

Har ni läst Tina Ahlins debattartikel i Aftonbladet där hon skriver om Idolprogrammet?
Hon har så rätt så rätt!
Själv har jag helt tappat tjusningen av att se det programmet!

I morgon kommer lillebror hit, ja eller han ska väl vidare till Pello men vi ska ha träff i stan, han,jag och mamma.
Det skall bli kuligt värre.
Jag är dessutom ledig i morgon.

Eftersom det inte blir ngn form av utejobb i dag så tror jag att jag endera bakar eller städar i Lydias garderob.
Få se vad Prinsessan anser om det!

I går på sminkpartyt hos Joannah blev alla så fina utom jag!
Jag såg snarare 20 år äldre ut med smink...
Det enda som jag riktigt använder är läppstift,mascara och rouge och så får det förbli!
Köpte raklödder och aftershave till Janne.

I går städade jag hallen, men så fint det blev!
Bäddsoffan åkte åxå ut! Tara har fått den!

Nej vet ni vad! Tror jag ringer till frillo och säger att Kasper får stanna där till Lydia slutar halv två.
Då kanske Peppe har hunnit hem eller så har regnet upphört.
Vi blir dyngsura innan vi är ens halvvägs.
Nog för att jag behöver röra på mej men jag vill inte att ungarna ska bli genomblöta.
Och har inte Peppe kommit till halv två så får vi bli genomblöta ändå...

Kom på att jag har gardiner att sätta upp i Kaspers rum så jag tror nog att gör det nu.
Ha det gött ute i regnet eller inne i värmen...var ni nu är i dag!


Söndag

Vad skönt att sova ut i morse.
Var till Luleå i går och hämta stolar och däck till Pontus Epatraktor.
Passade på att besöka Lindex samtidigt och förutom nödvändiga underkläder till mej och småttingarna så köpte jag även ett par jeans till mej själv.
På kvällen var vi hos grannen och grillade korv i deras grillstuga och som vanligt gick jag hem relativt tidigt för Kasper blev så trött...
Väl hemmavid satt jag och Pontus och såg programmet med Babben, men vad vi fick skratta!
Svensson svensson såg jag men inte Pontus och det ska verkligen bli kul att följa den serien.
Vi är alla här hemmavid tokiga i komedier!
Svenska och Brittiska står högst i klass i detta hus.

Mamma var ju med i "Ring så spelar vi" i går och hon vann förståss två skivor!!
Jag spelade in det och har nu både mamma och Emma på samma band.
Grattis mamma!!!
Pappas önskeskiva var bätttre nu än då Emma var med.

I dag skall vi börja med att byta vatten till skalis och sen ska vi bära ut saker och säckar till mitt förråd.
Suck...hallen är full med bådet ett och annat.
Klockan 4 har Joannah ett Mary Kay smink Party och dit ska jag.
Tar nog med Prinsessan dit!
Denna vecka skall jag börja med utearbete!
Ta bort frusen växtligeht och lägga undan solstolen....
Tycker att sommaren knappt hunnit komma förrän den tog slut...

En kul sak inträffade på Prillan när jag var där med M.
En gammal skolkompis kompis från Pello var där och handlade.
Jag kände igen henne direkt! och hon kände igen mej!
Har inte träffat henne på nästan 30 år!
Hon bor med sin familj i Sthlm och var nu i Happis tillfälligt för att vara med på sin svärfars begravning.
Nix, nu ska jag rädda Skalis från dyn!
Ha en bra söndag!




Utmaning

svampisHär ser ni Kaspers stora kärlek förutom sin mamma...!
Jag har blivit utmanad av Ulla till att skriva 8 saker om mej själv...
Hm...det blir svårt det men jag skall göra ett försök!

1 - Jag är paniskt rädd för spindlar! Kan både kräkas och gråta om jag blir konfronterad.
2 - Ketchup är det absolut äckligaste jag vet och skulle inte ens för en miljon sätta det i min mun!
3 - Är opererad för cancer 3 ggr och är nu fullt frisk!
4 - Är en notorisk bokmal som inte kan lägga undan boken jag just läser...lite svårt att städa blir det då!
5 - Har tagit tag i en kille så skjortknappen flög när han tafsade en gång, tycker fortfarande att han är äcklig efter det...
6 - Jag är enäggstvilling med Elli och det blir allt som oftast förvecklingar när folk blandar ihop oss
7 - Mkt impulsiv är jag! Om jag håller på att joxa med nåt och det fattas nånting så åker jag raka spåret till stan och inhandlar det istället för att ev vänta till nästa dag eller att kolla om det behövs handla ngt annat.
8 - Jag är kyrkovärd sen ett och ett halvt år tillbaka! Jag tror på min Gud!

Utmaningen skickas vidare till: Bettan,Sofia och Nina!!!

I dag har jag vart på butiksrådsmöte...trodde jag var ute ur leken.. men icket!
Det är jag och 4 pensionärer...fick en gratispenna iallafall!
Sen fyndade jag filmer på Prillan!
"Gudarna måste vara tokig", del 1 och 2 och "Den oändliga historien", 4 skivor.
Just nu lyser solen i kapp med mitt humör så jag tror nästan att jag tar in tvätten och börjar med middagen.
Ha en prima kväll!
Annika!!! Tack för kaffet och titten på på ditt jobb!

Ett tillägg!
Var ner med Lydia för att deltaga i invigningen av byns nya arbetsplats.
Vårudden heter den platsen och det är meningen att pojkar som har det
svårt och jobbigt i livet ska få bo där och få möjlighet till ett bra liv och en framtid.
Jana guidade oss runt i varje rum, tack för det!
Jättefint var det där och jag tror att pojkarna som får chansen att vara där kommer att få ett bra liv och en framtid.

Godmorgon!

Igår var jag då på arbetsförmedlingen igen.
Dom hade satt mej i Barnkategorin...
Jag talade om för dom att jag inte vill vara i nån speciell kategori utan jag söker dom jobb som passar.
Skall tillbaks den 20 för att träffa en handläggare.
Medan jag,Joannah och Algot väntade på att Af skull öppa så gick vi på Nya  Konditoriet...
Ikea
Denna kopp Cappuchino drack jag.
Fast det luktade så gott därinne så kunde jag hålla mej till den.

Ikea
Joannah däremot mumslade detta....
Algot fick åxå smaka lite.
Visst var jag duktig som kunde hålla mej?

Ikea
Sen for vi till Ikea för att handla lite grejor till Lydias rum
Hon fick speglar,hyllor,lampor och en grunka med fyra byttor att hänga upp på väggen.
Det blev jättefint på hennes rum.
Ska köpa mera speglar för Joannah gjorde så snyggt på väggen och det tarvar 8 speglar till.
Ska visa resultate sen när det är klart.
Hennes trådgardiner satt vi i dörröppningen.
Vi var tvungen att knyta topparna i den så att inte trådarna skulle gå upp.
Ida(Lydias kompis) var otroligt snabb så det gick fort att göra det.
TACK GulleIda!!!!
I dag skall jag jobba hos M.
Efter det så är det Kaspers rum som skall ha sina gröna trådgardiner i dörröppningen...
Han ville ha lika fint och mysigt i sitt rum som Lydia har...
Med säng och allt...
Fy vilket trist väder!
Spöregn!
Ungarna har utedag på skolan idag och jag hoppas att det blir uppehåll till dess.
I går åt vi mandelpotatis och rökt abborre, mums!!!!
jag har föresten åxå köpt nya gardiner till kök/vardagsrum.
Nu hänger alla utom de som ska vara i självaste köket uppe.
Skall låna ringar till gardinerna av Joannah så att jag slipper sy om dom som skall hänga där...
Annars skulle inte det bli nåt hängt i dom fönstrerna...
Min sömnadskunskap sträcker sej enbart till att laga hål.
Ulla! Vad hemskt det som hände dej i Happis!
Månne om du skulle käänna igen dom nu?
Och vad skulle dom riktigt göra med dej?

Igår var det 6 år sen Wct rasade.
Kom i håg ett reprtage om brandmännen som jobbade då.
Hur dom hörde när människor skrek och hoppade och sedan landade med ett splatsch i backen.
Kommer man nånsin över en sån händelse?
Tror inte det, ljudet måste förfölja dom livet ut.

Nåväl, ha en prima dag i dag trots regnet!
Det ska jag ha!

Tjena!

Så har vi då söndagkväll igen...
Bastun är slaget på.
Janne och Pontus har åkt till stan föra att fixa bromslysena på Fårrden.

Pello
Henny har tatt denna bild på min prinsessa....visst är hon lik Lotta!!!!
jag är nästan chockskadad över hur lik dom är!
Lika vackra!!!

Pello
Elli! Känner du igen våra födelsedagskoppar!!!
Hittade dom i Pello när jag började fylla skåparna i köket...
Å två koppar var det!
Varm choklad...minns du?

Pello
Janne gjorde upp en lite brasa i ena öppna spisen och det var så mysigt!
Längtar tills att vi fått ordning på torpet och kan vara där...

Pello
Den här lite roliga statyn av trä står i Finska Pello.
Tyckte att den var skitcool!
Försökte att få mamma dit och hålla om den så jag fick ta ett kort men hon vägrade....
Hon sa att jag får leka japansk turist själv...

Pello
Mamma och pappa handlar lite i en av de finska affärerna.
Dom köpte bla detta stora bautavitkålshuvud som mammis skulle göra kåldolmar av.
Vi har alltså vart till Pello i dag.
Familjen Pesula/Isaksson for åxå dit.
Bara Aldeman/Pesula saknades men herrn i huset var ju på älgjakt.
Lydia hade sin kompis Ida med sej.
Vi har planer på att åka dit på söndag igen...Ida ska med!!!
Katja...hörde du det!!!
Flickorna satt i baksätet och smidde planer minsann!
När jag kom in i mitt hus efter Pelloresan så blev jag nästan dränkt i bensinångor...
Pontus, det arma livet hade haft in sin skitiga Eparatt och tvättat den med bensin på lilltoan...
Ja, vad kan man säga om det då? Ingenting!!!! Vi är såna i vår familj och det är därför jag älskar dom så mkt!

TACK mamma och pappa för fika och middag och en rolig åktur!!!
Jag och mammis och pappis for nämligen ut på en timmes cruisning.
Nu väntar bäddning och nattning av mitt lilla gullefjun Kasper.
Ha det gött!
Sussi!!! Hur många i dag?

Hmmm....

Min mysstund i fåtöljen blev om intet!
Jag gjorde potatisgratäng, ost och vitlökssås och så grillade janne kycklingfile.
Fy fariken vad gott det var.
Jag orkade inte äta så mkt men vilken matförlamning jag fick!!!!
Plus ont i magen.
Jag la mej på soffan och somnade....
Kollade lite på Dobidoo mellan inslumringarna.
Sen ringde Elli och vi surrade en stund.
Äfter det gick jag helt sonika i säng med en svullen och värkande mage...
Måste ha ätit nåt jag inte tål!!!
Använder ju låglaktosprudukter i allt men det hjälpte inte.
Nu känns magen mkt bättre och jag kommer inte att äta potatisgratäng på länge känns det som...

Våran kaffefryggares glaskanna gick ju som sagt var sönder och igår köpte jag en ny!
En röd Braun!
Wow!!! Jättesnygg!!! (Det var den billigaste jag kunde hitta...400Kr...är van att köpa billigare på Rusta...)

I dag skall jag fortsätta med tvätten och så blir det utejobb.
För i morgon far vi nog till Pello igen och fortsätter med huset.
Vill måla klart i köket så att vi kan sätta skåpluckorna på plats och lägga nytt golv där.

På tal om Idol!
Visst sjunger en del väldigt dåligt och borde ha vänner/släkt som talar om det för dom MEN det tillåter väl inte att VUXNA kränker dom för det...eller....?
Jag väntar åxå som Elli på "Bonde söker fru"
I går på Icamaxi träffade vi Sussi och ungarna.
Kasper sprang ju genast fram...sen stannade han till och frågade Sussi: "vem är den där ungen?"
Han kände inte igen Hilda där hon satt i vagnen med mössan på...
Sussi fick ta bort mössan så att Kasper kunde se att det faktiskt var Hilda.
Blev så full i skratt för Hilda la in en högljudd protest mot mössborttagningen och då kände ju Kasper igen henne.

Vet ni hur jag och Janne gör när vi morgonfikar?
Jo vi sitter brevid varandra och läser dagstidningen tillsammans...
Det har vi nog gjort alltid, på söndagen läser vi Land som vi sparat just för att ha nåt att läsa den dan.
Det tycker min lillasyster i Gbg är kärlek...vad tycker ni?
Ha en bra dag och njut av höstens kanske sista dagar!
Cessi! Tomas von Brömsen är ju bara BÄST!!!

Bosch
Nya bryggaren... delade just det sista kaffet med Nicke.
Snygg va!

Idol...

Hur i hela hissingen kan tre vuxna människor sitta och håna ungdomar som vill visa vad dom kan?
Jag tycker att det är hemskt!
Har bara kollat första avsnittet.
Tänk om nån av dom hade vart mit tbarn...herrejestanes...jag hade gått i taket!
Vad tycker ni?
Jag anser inte ens att det är humor.
Jo om det kommer en kaxig människa som inte kan sjunga och som idiotförklara juryn...det är humor.

Jag ser framemot gamla avsnitt av Morden i Midsommer i kväll.
I SVT 24 i kväll klockan 21,50.
Då ska jag sitta  och mysa i min oranga fåtölj med godisskålen i ena handen och ett glas öl i en andra.
Fast det är bara som jag önskar...klockan 21 sover jag nog sött i min fåtölj!

Tvätten i tvättstugan börjar ordna upp sej nu.
Ska snart fylla tumlaren med handdukar och sen sätta på en ny tvätt.
Tror att jag har kvar ca tio till tolv tvättar innan korgen är helt tom...
...Ja tom blir den ju aldrig förståss.

Nu ska jag sörpla i mej en Cappuchino...kaffekannan till bryggaren har spruckit...suck....
Bryggaren är skitgammal och lite skadad men den funkar/ade...
Köpte en lite annorlunda bryggare från Ikea häromsistones, i den ska man ha inte bryggkaffe så jag har bett min käre make att inhandla nytt kaffe så vi får prova den.
(Ulla! Det är en sån som ni har.)

Nu väntar korsordet och cappun!!!!
En liten stund hinner jag...ska vara på jobb klockan 9.

Ha en bra dag!

Torsdag

I går kom då änteligen Prinsessan hem igan!
Mögel luktade hela hon.
Emma kom åxå med oss hem så jag tvingade in dom i duschen och sen tog dom ett bad.
Dom hade haft väldigt roligt.
Mat hade dom väl inte ätit så mkt utan dessto mer godis...
Jag beslagtog allt gotta och sa att från och med nu är det mat som gäller....

Var på babysim i går och spanade in när Algot simmade...
Men ni som läst Joannahs blogg kan ju se vad han gjorde i stället.
Han var så knubbig och söt där i vattnet.

Hämtade mina kläder från Greenhouse åxå i går. Jag är jättenöjd över mina byxor.
Snart ska jag på jobb.
I morgon blir det dubbla skift igen för jag ska vara på dagis åxå.

Såg på tv:n att Pavarotti gått bort.
Sorgligt!
Jag är ingen operadiggare precis men han var kungen!
Känner mej väldigt trött i dag.
Få se om jag idkar torsdagstädning i dag...
Jo det måste jag!
Tvättstugan är överfull igen...
Hallen ser ut som en mindre jordbävning...

Tänker åxå på Johannas släkt i Nicaragua som drabbats av orkan.
Hoppas att hennes mormor och de andra släktingarna klarat sej oskadda.
Hennes mamma var i Nsd i dag och uttryckte sin oro.
Vi kan bara hålla tummarna!

I morgon är det Laxnuggets till lunch på skolan...bläääää!!!!!
Jag fattar inte att kommunen serverar sån skit till barnen...
Kycklinnuggetsen smakade bara veteströ och laxköttbullarna som vi fick prova en dag åt ingen!
Vanlig husmanskost kan ju inte vara så svårt eller dyrt att anrätta tycker jag.

Jag har ingen lista på vad jag ska göra men tvätten är ett måste!
Det går inte ens att gå in i tvättstugan som det är nu...suck...!!!
Nina behöver inte tänka på tvätt nu där hon gottar sej i solen med familjen.
Hoppas att dom får en bra resa och framför allt fint väder!

Middag i dag då?
Måste gräva lite i frysen och se vad som finns.
Köpte vanliga makaroner på affären i går.
kasper säger att Emma och Nicke har dom bästa makaronerna som finns...snabbmakkisar...
Hm...jag har bara köpt fullkornsmakkisar sen de började säljas...

Nu gott folk!
Nu är det dags att göra ett litet men betydelsefullt ryck i tvättstugan innan jag går på jobb!
Hoppas ni alla får en fin dag!
Själv är jag lycklig och glad över att familjen återigen är samlad.

Saknar...

...Min Prinsessa!
Hon kommer hem i morgon.
Dom verkar ha väldans kul där i Finland.
När hon ringde och sa godnatt i går kväll sa hon det.

I dag har jag vart hos tandläkaren med Joannah och Algot.
Ja det var Algot som skulle visa upp alla sina 11 tänder.
När vi satt där och väntade på att få komma in ropades Vicktors namn upp?????
Men det är ju mitt barn barn sa jag!
Han är hemma och sjuk!
Jag tog Joannahs mobil och ringde Nicke.
Dom har inte ens fått nån kallelse...
Tandspecialisten kom från Umeå!
Jag tycker det var dålig stil av dom att inte ens skicka ett kort eller att ringa!
Nicke hade inte nån möjlighet att komma med Vicktor heller eftersom lilla Anton skulle hem från dagiset och så är ju faktiskt Vicktor sjuk, men ändå!
Nicke sa att det var tredje gången dom "missat" en tandläkartid pga att dom inget fått veta...

I morgon kommer så mina efterlängtade skattepenningar!
Har vart på Greenhouse och lagt undan ett par byxor och en slipover!
Sen på torsdag skall jag med Lydia till "Det stora blå" och inhandla lite pryttlar till hennes rum.
Kasper behöver åxå nya långkalsonger och fingrisar.

I dag äter vi kyckling till middag...fastän det inte är fredag...hihihih...
En äggfri banan/chokladkaka skall jag åxå tillverka här vad det lider.
Kasper har tatt sej ett oljebad och nu ska han smoras in.
Han har så mkt eksem på benen så att han inte kan böja dom ordentligt.
Det kan blossa upp från en dag till en annan!

Ha det så bra nu och sköt om er i höstmörkret!
Efter maten skall jag ordna lite på altanen...ni vet...hänga upp lyktor och ta bort sommaren...

Objudna gäster!?

I natt har Tara skällt som en galning vid tretiden.
 Och orolig var hon åxå, sprang runt huset och ut på vägen.
Vi började fundera på om vi haft objudna gäster här i natt eller om det vart nåt djur.
Men Tara har ju jaktinstinkt så om såg en älg på gården  så skulle hon nog kuta efter...

Nu har jag en bild till Cessi!
Skylt
Denna skylt lät jag göra i somras.
Dom som gått förbi den har tyckt att den vart skojsig...
Men jag ville ha den för att göra den heta trafiken uppmärksam på att här finns både barn och igelkottar.

Berra
Måste ju få skryta om vår nya kamera åxå...
Visst är han väl för gullig våran lilla Bertil!
Ser ni att man t om kan se hans näsborrar!

Lydia har för övrigt nu åkt med klassen till Jakobstad...
Saknar min prinsessa redan...
Dom kommer hem på onsdag.
Kollade deras program och jag måste ju säga att det lät deprimerande...
Bara krigsminnen....

Just nu ligger lilla Gotte och hostar samtidigt som Joannah äter av den goda blåbärspajen.
Tror att det blir nån form av matbrödsbak i dag, vi har nästan lovat Emma det...
Nix mina vänner, dags att ta på sej dagens outfit...
...långfillingar och jeanskjol får det bli dag.
Ha det gött!

Denna dagen - ett liv!

Var det inte så han sa farbror Melker i Saltkråkan?

Efter en krasslig helg mår jag nu som jag förtjänar.
Tänkte i går att jag nog måste ringa S som stand in in KV.

har börjat joxa lite i Lydias rum nu.
En ny säng har hon fått... ja ny och ny det är Peppes gamla...
Hon tyckte det var så mysigt att sova närmare golvet.
Hennes loftsäng ställer vi undan för framtida behov...om Kasper skulle vilja ha den.
Lydia åker ju med skklan till Jakobsstad i morgon.
Men fy rackarn vad jag kommer att sakna henne.
Tur att två mammor hänger med på resan.
Hon ska ta med min mobiltelefon och min iPod.
Sen när hon kommer hem igen skall hon och jag till Ikea för att komplettera hennes nya look på rummet.
Smågrejor som spegel, lampa, och en liten hylla.

Joannah och Algot kommer åxå i dag för att stanna ett tag då det är älgjakt.
Hon och Algot ska hålla mej sysselsatt med andra tankar då min lilla prinsessa är på vift.

Annars i dag då? Jo tänkte samla lite grovsopor  så vi får lite ordning på torpet.
Sen förflyttar vi stenar och ved på sina nya ställen.
Vi har så mkt bilar på gården så att ett ställe för att parkera dessa fordon snyggt har saknats.
Själv skulle jag vilja förflytta den gamla mercan till de sälla jaktmarkerna...

Har inte sett Elli på hela helgen heller...
Baka bullar ska jag nog göra på onsdag innan Lydia kommer hem så hon får nybakt.
Nej nu måste jag göra lite nytta innan KV.
Ha en fortsatt bra dag mina vänner!

Fredag

Så har man ju fått sova ut på morgonen som brukligt är en dag som denna....
KLOCKAN 7!!!!!!!
Men kan ni fatta?
Nåväl, ingen finska väckning blev det i allafall.
I bland har jag vaknat av nån bra finsk låt på radion och en när Janne stängt utav radion så har jag blivit riktigt sur...

Tårtan
I går kväll var vi på Algotts kalas.
Men så mycket gotta vi fick där!
Två olika smörgåstårtor och två olika gräddtårtor.
Men så vi åt!
Svingott!
Nåväl, där var fullt hus.
Själva festföremålet verkade vara nöjd och belåten.

Lydia och Algot
Här försöker ju jag att få pojken att åtmistone le lite...men...
...direkt det blixtrade så skrattade han!
Min Prinsessa som verjkligen gillar att kånka på sina syskonsöner gjorde det även i går kväll.

mys
När vi kom hem sedan och ungarna fått sitt lade jag upp mina fötter på pallen och hällde lite ostbågar i en skål...
...Svt24 visade ett gammalt avsdnitt av "Morden i midsommer"
Detta avsnitt var det absolut tråkigaste jag nånsin sett...därför somnade jag med ostbågarna i knäet och vaknade av att signaturmelodin lät.
Det var min fredagkväll det!

I dag blir det nog handling av...allt ekar !
Lampan i kylen känner sej lite solokvist.
Lydia skall åxå byta säng i dag.
Loftsängen börjar bli lite knakig och oftast är dom två eller tre tjejer där uppe så den håller nog inte så länge till.
Kasper kanske vill ha den om några år...
Nix, mina vänner.
Nu ska jag återgå till mina nyttiga gärningar...
...typ göra lite morgontoalett...
Ha en bra dag!
Cessi! Ring mej när du har tid måste berätta om en papegoja...

hits