Sorgen bor i hjärtat

Att vara stolt

Jag skulle vilja vara stolt
Stolt över mitt unika hjärta
som inte är som andras
Mitt hjärta som är fyllt med
kärlek och hat, fullt av motstridighet

Jag skulle vilja kunna vilja kunna acceptera
Acceptera att mitt hjärta inte är som andras
att det är både friskt och sjukt
Istället gör det så ont.
Det gör så ont att inte vara som alla andra.
Att inte kunna, att inte orka.

Jag skulle vilja våga tro på framtiden.
En framtidstro präglad av hopp och optimism.
I stället är jag så rädd, livrädd.
Jag är så rädd att inte få uppleva någon framtid,
rädd att inte bli gammal, rädd att dö.
Rädd att mitt hjärta inte ska orka

(Skrivet av hjärtebarnet Malin 1995)


Detta här vill jag skriva ner i min blogg idag eftersom den beskriver det som de flesta hjärtebarn nån gång i livet tänker på.
Skulle vilja att alla förstår, att alla kan ta till sej det faktum att hjärtbarn inte är som alla andra.
Många lever med ångest.
Mammor och pappor, bröder och systrar ja alla som lever nära ett hjärtebarn har denna ångest.

Tack Catta för att jag fick vara med i dag!!!
Jag kommer alltid att finnas för dej och ditt hjärtebarn!!!!

I morgon skall jag först jobba i köket mellan klockan 7 och 11.
Efter det åker jag på mitt andra jobb.
Trodde att det var på torsdag och fredag som jag skulle köksa...
Tur att Mervi var förbi och kollade upp så att jag inte glömt...
...vilket jag naturligtvis hade gjort....
Men allt löste sej till slut.

Mamma! Spindlar är mycket värre än renar och möss!

Andra varvet på hallmålningen är snart klar...dvs i morgon...
Janne var snäll och målade ett tag i dag så nu är det inte mkt kvar.
Längtar till att få ta fram klickskrapan och dra bort all färg som hamnat på golvet...
Då blir det dammsugning och skurning och förflyttelse av möbler.
 Min Prinsessa sover över hos Elli i två nätter för Åke är på vift i gen och Syrran behöver ett sällskap om utifall att Mr råtta dyker upp igen...

Hinner inte hälsa på hos er andra förrän i morgon.
Är så trött så jag ser stjärnor....
Nu väntar bingen och "Hyacint"

Hörde att en förfärlig trafikolycka hänt  här i kommunen och jag hoppas av hela mitt hjärta att inte nån av er bloggisar har blivit drabbade.
Kram på er allihopa från norr till söder!!!

Söndag

Denna vecka har gått i 130...känns det som.
Och inte är det slut ännu...i morrn ska jag med två av kottisarna till Kalix Barnmedecin och efter det jobba.
Dessutom har jag hallmålningen kvar...suck... är ännu i tejperiets första fas...dubbelsuck!
Men fint blir det i allafall.
Om jag grundar i kväll så målar jag bägge varven i morgon.
Efter 8 timmar är den övermålningsbar, så om jag kliver upp tidigt i morgon så hinner jag måla innan Kalix och sen innan sängdax!
helgen
Här ser ni lite av panelen, nu är det tapeterna som skall bort men det gör vi under vintern när vi har tid båda två.
Köpte en Billys bokhylla på Ikea i fredag för 385:-
Dock ej med dörrar...få se vad Anton och Algot säger om det...dörrarna kanske kommer fortare än kvickt...hahaha...

helgen
Som ni vet så röck jag ju ut på en råttjakt i veckan...
I går fick jag denna tavla av min ägghalva!
Jättefin text, blev faktiskt lite rörd.

helgen
Kasper har köpt ett knippe plastmöss på Barnens Hus.
Här är en av hans lekar, tycker så synd om den lille rackaren som hamnat i krokodilens käftar...
"Men mamma! det är ju inte på riktigt" sa min lilla goding!

Var på ett hejdundrdens kalas i går.
Mammam till barnet som hade kalas har under veckan som gått bakat över 20 olika sorters fika själv.
Och allt var märkt så att allergikerna visste vad dom kunde äta.
En trollkarl underhöll barnen och vi gick på tipsprommenad och grillade korv.
En clown lekte "springlekar" med barnen.
Jag har aldrig ätit sån god marängtårta som den jag åt av i går.
Inget bakpulverbränn på tungan alls!!!!
Sussi! Har aldrig ätit sån tårta hos dej! Ingen gör så goda semlor som du!!!!!

Har vart kyrkovärd i dag och därefter hem och göra/äta lunch.
Nu väntar jag på att maten skall börja smälta lite så att jag kan fortsätta med tejperiet.

Kom i håg en sak i dag när jag och N satt och pratade lite innan kyrkligheterna började.
Vet ej om det var Kasper eller Lydia som jag hade i magen.
Var på Prillan och handlade, tror att Elli var med....var du det?
Då kom ett fyllos och ville känna på min mage och det fick han.
Sen när vi skulle ut från affären så satt han vid kundtjänst( den var där var tvål och te affären är nu) och åt vad vi trodde var youghurt..."Tuulee maista!!" Sa han.
Han tyckte nog att jag var snäll och ville vara snäll tillbaka.
Naturligtvis tackade jag nej till hans erbjudande eftersom han nog inte hade så gott ställt i och med promillesjukan.

Nej nu ska jag tejpa!
Ha en bra söndag!

Jag kommer att lägga tillbaks användarnamnet och lösen.
Ni som har det vet vad det är eftersom jag ska använda det jag haft.

Musjakt

I går var vi in till stan för att köpa målarfärg till panelen.
Vi köpte grundfärg och så vanlig täckfärg.
En grå nyans blir det.
Jag började måla i går med Pontus hjälp.
Han var tvungen att hjälpa till för han ville ha skjuts till Tampis.
Jag hade många avbrott i mitt målande för telefonen ringde stup i kvarten.
Just före nio fick jag ett samtal från en skräckslagen ägghalva!!!!
En mus hade invaderat huset!!!!
Jag åkte ju naturligtvis dit på stört!
Elli stod på en stol och var alldeles gråtfärdig.
Själv fick jag krypa omkring på golvet som ett ålahuvud med ficklampan i högsta hugg.
Man kan säga att jag dammsög innan hon skurade...hahaha...
Ingen mus hittades!
Jag vet inte riktigt hur hon fick ut osten från kylen där hon stod på stolen....
...men jag laddade råttfällan...vet ej om jag gjorde rätt...
Elli skulle skura så jag gick före och spanade efter musrackarn.
"Hur ska jag kunna gå och sova nu när jag vet att vi har en oinbjuden gäst i huset" sa min stackars syster.
Jag rådde henne att ta en cider och lägga upp fötterna på fotpallen och invänta Åke.
Åke var på resande fot och inväntades under natten.
Sen när jag kom hem så kom Lydia på att Elli skulle få terapi om hon kollade på en film som heter "En mus i vårt hus"....
Sålunda ringde hon upp sin moster och gav det förslaget.
Elli tyckte inte om det...konstigt va?!
Kontentan av det hela är att vi ställer Alltid upp för varandra min syster och jag!
Jag har nu börjat med första varvet på täckfärgen men ansåg mej behöva en liten boggpaus.
Fint kommer det att bli i allafall.
Ska jobba på eftermiddagen i dag så det passar så bra att måla nu på morgonen.
Det tar 8 timmar innan den är övermålningsbar så jag kanske målar sista varvet senare i kväll.

I dag skulle en nära ha fyllt år.
Han firar sin födelsedag i en annan värld.

Levande ljus
Tänder ett ljus och tänker på alla dom som som saknar honom i dag.
Jag och Elli har många roliga minnen av honom från det att vi var små.
Man måste försöka att tänka på dessa minnen när allt känns svart och jobbigt.

Nåväl mina vänner! Nu ska målarmästaren fortsätta med kladdandet.
Ha en fin dag!
Mamma! Jag ringer under dagen! Tänkte komma hem i dag men jag jobbar!

Målning

I dag skall jag in till Happis för att köpa grå/vit målarfärg.
Hade lite rådgivning av en kompis här i går om hur jag kan få till det bättre i tv rummet.
Jag skall måla halvpanelen, portalen och mormors hörnskåp grå/vita.
Sen blir det resten av väggarna som skall målas...men det blir vid ett senare tillfälle.
Allt jag har på väggarna måste tas ner då och tapeten rivas bort, hål som skall spacklas INNAN det går att sätta färg på övriga väggen...
Köksbordet skall slipas och målas i samma färg som stolarna.
Det skall jag göra efter panelmålningen.
Om jag grundmålar i dag...
...första varvet med färg i morgon...
...andra varvet med färg på fredag...
...Då kan jag börja flytta runt lite möbler på lördag!!!!
Jag inser att jag måste göra mina små förändringar själv MEN i går sa jag till min käre man att...
ETT SKAFFERI ÄR ETT MÅSTE!!!!
Så förhoppningsvis blir det ett skafferiinköp till helgen.
Då är frågan den...vilken lucka ska vi ha på dörren?

Innan jag börjar med min målning är det en massa möbler som måste lyftas ut från väggen.
Hoppas att tv:n och datorn går att ha en meter i från...
...Annars blir det nog liv i luckan.
Vi var på Nordpoolen och badade i går.
Ljuvligt var det!
Helt solokvist var vi när vi kom dit och sen droppade det in några styckan under tiden.
Ungarna hade hur roligt som helst och ville INTE åka hem.
Vi mutade dom med ett besök på Åhlens efteråt.
Där fyndade jag en box med 16 avsnitt av "Skenet bedrar" för 249:-
Ska jobba i dag och sålunda borde lilla Kasper kliva upp nu.
Frillo ska till Seittu och mysa hela dan så fröknarna får hämta han härifrån när dom går förbi.
Lydia och Pontus får mysa hemmavid till jag kommer hem igen.
NU ska lillpalten upp!
Ha en bra dag!

Hejsan!

På min andra blogg blev jag nyfiken och tröck på "Nästa blogg" och upp kom en porrsida!!!!
Tänk om mina ungar gjort det!!!
Därför är jag här igen för ett tag.
Måste kolla upp säkerheten hos Blogspot.
En riktigt obehaglig upplevelse var det i alla fall.
Tänkte om ni undrar varför jag skriver här igen...

kalas
Skulle skala potatis till fisksoppan i går...visst är den fin!

kalas
Kasper hade en utställnig som jag fick den stora äran att inviga...
Han hade gjort i ordning ett pappersband och tagit fram en sax så det var bara att
klippa...

kalas
Algot blev så glad när han fick se Oliver så han skulle ge en kram...

Vad händer mer i dag då?
Jo Lotta kommer hit på eftermiddagen!!!! Längtar!!!!!
Före det skall vi i väg till Boden och plaska lite på Nordpoolen.
Kasper är liiiiite rädd att han skall bli sjösjuk igen...
Sist i Piteå fick han ju hög feber och kräktes av det.
Nu anser han att det faktiskt var sjösjuka han fick...hahahaha...
I går var vi till Risön och gratulerade famme som fyllde år.
På torsdag skall jag hämta henne hit så att hon får shoppa loss lite.
Jag har inte träffat henne på fem månader!!!!!
Hon har vart i Sthlm i 2 månader och den har inte jag haft nån bil.
Kasper funderade om hur hon såg ut nuförtiden...
Sen när vi kom in sa han att hon ju färgat håret och sålunda inte såg ut som hon borde...

Här blir det nog inte några köksovationer...
Våra köksluckor är från -88 och håller inte för dagens standardmått...
Suck!!! Bänkskivan är inte köpt...ej heller tapet och kakel...
Men en skoter blir det!!!
Väldigt rättvist eller hur!!!
Nej, mina vänner! Nu väntar en snabbstädning så att jag kan baka en god smaskig grej till Lotta direkt när vi kommer hem!!!
Ja Lotta! Jag har köpt mjölkfritt margarin!!!!
Ha en bra dag vad än ni gör!

Är det nån som vet... Plus ny adress

Hur man gör för att bränna ner sina skrivna bloggar på en skiva?
Jag håller på att göra om min blogg och vill bränna ner det som jag har skrivit innan
jag avslutar .

Annars rullar allting på som vanligt.
Ska efter jobbet i dag ta itu med min brokiga tvättstuga...
Har en STOR låda som skall fyllas med onödigheter så att hyllor o dyl blir tillgängliga
i mitt tvätteri.

Trist väder har vi åxå...spöregn!!!
När Janne väckte mej i morse så hade jag julstämning...
...Sen klev jag upp och såg att det var mörkt ute så min julstämning sitter faktiskt kvar...
MEN inga tomtar på loftet än!
Ha en bra dag mina vänner!
Snart kommer jag att skriva min nya adress här på bloggen innan jag stänger den.

Min nya adress är: mamma-kajsa.blogspot.com Adressen är INTE hemlig alltså inget lösen behövs.
Ni är alla hjärtligt välkommen dit!

Måndag

fanfar
När Prinsessan skulle spela "Ja må du leva" på sin trumpet i går hade hon stor "stjälp" av Anton...
När jag föll år i förra veckan så fick hon träna den låten på spelningen med sin musiklärare.
I går skulle hon spela den så Janne fick höra.
Hon är så himla duktig min prinsessa.
Denna helg har jag inte gjort nästan ett skvatt...
Jo i lördags var jag på Coop och samlade in pengar till Världens barn.
Syftet är superbra men jag tyckte inte det var kul att stå där och tigga pengar.
Senare på kvällen såg jag en kort stund på galan i tv1.
Det som fastnade i min skalle var reportaget där enn mamma talade om hur mkt hon älskade sina två utvecklingsstörda pojkar och hur glad hon var över att där fanns en skola just för dom.
Det högg i mitt hjärta då. Och jag kände mej plötsligt delaktig i den skolan för en del av pengarna går dit.

Sen då? Ja i går skulle vi äta Frassemat till lunch för jag och ungarna var så sugen...
...Men Janne kom hem så sent så det blev rester i stället.
Middag då? Emma med familj kom hit så Janne och Lydia for till stan och inhandlade ingredienser till Tacos som vi  skulle äta.
Sen skulle vi till Huhta/Enbuske på kvällsvisit.
Kasper kunde bara äta majsen sen sa han att han mådde dåligt när han såg maten...
Shit! Tänkte jag...magsjuka....fort med ungen på toan med en hink så att ingen vid bordet skulle tappa matlusten.
SEN...ville de lilla livet ha mjölkmakaroner...som jag gjorde...NEJ, mamma ting och säg till Wille att jag mår dåligt sa han.
Inga makaroner åt han heller utan en isglass och lite cocacola.
Jag ringde till Wille och berättade.
Sen delade jag och Anton på makaronerna...mums!!!!!
DÅ skulle Kasper ha makraoner...jag gjorde nya och han åt med god aptit och bad mej ringa till Wille och säga att vi kommer nu för nu mår han bra...
Naturligtvis gjorde jag inte det, man vet ju aldrig...
Men han mådde bra!
Senare på kvällen skulle han ha gröt innan han gick till sängs och i morse åt han frukost.
Kontentan av detta är: Jag förstår att Kasper inte gillar tacos eftersom jag inte heller gör det så om det skall ätas tacos nån mer gång så får det bli på nån bjudning och då stannar jag och Kasper hemma och äter nåt som är godigare.

Jag var in i fredags med kläpparna och besökte Candy world...det enda som imponerade på mej var de stora bauta gele råttorna och Marabou chokladkakan...
Lösgodiset ligger uten lock och det är 100% snuskigt tyckaer jag!
Plus att chokladen i lösvikt såg ut som blockchoklad som smälts till olika former.

Jag var även på Stadium och köpte en kofta och ett par skor i storlek 39...
...trodde jag...när jag kom hem stod det helt plötsligt 41...
Äsch hur man stressar och slarvar när det är bråttomt.
De var för små åt Janne så jag for in där i lördags och sa att jag ångrade mej...
Sen gick jag och såisarna in på Skopunkten och köpte tre par skor för mindre än vad mina Warpskor kostade...
Nåvä, därutanför träffade vi Airen med man, barn och barnbarn, så det blev ett glatt surr innan vi traskade in på affären.
Annki såg ut som vanligt men jag tyckte att hon fått liiiite Gunde Svan dialekt...hahahaha...

I dag då? Jo jag ska hålla till i tvättstugan hade jag tänkt.
Nu mina vänner i alla väderstreck...Ha en bra dag!!!!

Ännu en dag...

Läste i Bettans blogg om den fantastiska föreläsaren som hon vart och lyssnat på. Nog är det väl så vi alla tänker......att det där ska jag göra sen...sen...sen...varför kan vi inte göra det vi vill nu?! Nu talar jag inte om hushållsarbete eller arbete över huvudtaget utan om livsnjutning.
Är det nån av er läsare som unnar er det?
Jag har börjat med min livsnjutning igen...korsord!
Mycket tack vare Emmas tjat om skräpsanering i huset...jag har fått mindre att plocka och det är så lätt att steppa runt med dammsugaren nu.

Nu ska jag städa klart i sovrummet och i badrummet sen är det dammsugningen kvar och den tar jag i morgon!!!
För jag hörde just min lilla späda kropp tala om för mej att hjärnan vill ha lite jumpa...ni vet...korsord!

Jag har vart ledig i dag och då passat på att plocka runt lite och så har jag suttit med Janne och sett en komedi på tv:n samtidigt som vi drack kaffe och åt en supergod choklad med apelsinfyllning.
Janne skulle vara halv ett i stan på verkstan med bussen så han hade åxå faktiskt tid att fjöla av en stund.
Alldeles för en stund sen ringde han från Luleå, han har vart ocg gjort ett jobb där sen han fick bussen fixad.
Nåväl, han var på Jula....dom hade Elfestival där...så nu kommer han nog hem med glödlampor!

När Jesper kom från skolan for jag med kottisarna till Maxi och handlade. Herregud vad mkt jag fick för nästan ingenting...var tvungen köpa mej en dubbeltriss...sen när jag kom hem så packade Peppe upp och in allt!!!
Tack för det, världens BÄSTA Peppe!!!!
Mina NYA brillor gick sönder i går på frillo när jag skulle till att putsa dom.
FAN..FAN...FAN...senare på Synsam hittade jag inga bågar som passade mej och mina glas! Ett par nya skulle kosta mellan 6 och 7 tusen kronor..Nåväl för att göra en väldigt lång historia kortare så var jag tvungen att köpa mej en mössa när jag var på stan i g¨år (jag jobbade). Det blev en vit med lite grönt och brunt. Den är så skön, nu fryser jag inte om nacken heller. Anledningen till mössköpet var den att med mina gamla glasögon som inte har den rätta skärpan  får  huvudvärk så gott som varje dag och då behöver jag mössan.
MEN just nu alldeles nyss så blev jag så varm om skallen och då sa jag: Fan vilken pungsvett jag har!!!!
Hur i hela Hissingen kan man säga en sån sak???? Jag har då verkligen ingen pung på min skalle...Hahahahaha...
Jaha mina vänner! Nu skall jag gräva i skåpet och se om jag kan finna en godis eller två innan jag tar itu med sovrummet!
STORA KRAMAR TILL ER ALLA SOM LÄSER MIN BLOGG!!!!

Vilket firande

Jag hade i går! Först kom mamma med en massa gotter plus att hon hade bakat mommomackor kvällen före
som vi fick.
Emma med familj kom med en nalle som Anton målat på kyrkans barntimme...

mmm
Visst är han kreativ! Emma målade näsa och mun. Fick åxå en ask Merci som jag gillar helskarpt.

mmm
Min Prinsessa gjorde ett sånt jättefint kort att mitt mammahjärta höll på svämma över.

mmm
Från familjen Suo/Lehto fick jag en mysrock i grönt...en dyr en...!!!
Och skön, sitter med den på just nu!

mmm
Familjen Aldeman/Pesula kom med en väldigt fin tavla på en mkt busig pojke!

mmm
Fick åxå ett kort från Lotta! Och självklart hade jag bunkrat upp med veganfika om du var här Lotta!!!

Jag fick åxå en karamellskål av Suo/Lehto, en jättefin värmeljuslykta av Hennys familj och ett fint kort på Henny och Rasmus.
Vinterkrigsvätska fick jag av Huhta/Enbuske, en vätska som skall provas i goda vänners lag så jag får vänta till Annika kommer nästa gång... Plus att Annika hade med sej en speciaare typ "Magnum"
 Givetvis fick jag blommor av Janne och fyra nitlotter...hehehe...det heter ju tur i kärlek och otur i spel...
Kvällen avslutades framför först Segemyr och därefter reprisen på Svensson.
Sen var det godnatt för mej.
Ja just det, jag fick en ask med chokladhjärtan av Prinsessan åxå.
Nu ska jag väcka mina knytten.
Ha en bra dag därute i kylan...brrrrr.

Grattis!

Elli

I morgon fyller min älskade tvillinghalva år!
Hoppas att din dag blir bra och att du får de presenter du förtjänar...
Jag har kaffet klart till din rast!

Måndag

Konstig sommar har vi haft!
Lite igelkottar och lite fåglar...
Tänkte på det när jag såg ekorranra hoppa omkring här.
Ekorrar har vi haft gott om.
I vår/somras när Janne harvade på ängen så fick han syn på tre små gågelbon på marken där mammafåglarna låg på äggen.
Vi har följt dom och sett att äggen kläckts och att ungarna kunnat lämna sina bon ordentligt.
Janne satt upp pinnar där bona var så att vi allaskulle ha koll.

Jag skall snart i väg på jobb.
Efter det så ska jag städa badrum och tvättstuga....
Det gäller att vara aktiv så att allt inte förfaller!
Visst är det trist med detta eviga regnade!
å onsdag har meteroligerna hotat med minusgrader...
Fy fasen vad halt det kommer att bli!
Jesper kör ju dagligdags till Kalix så jag får vara orolig varje dag.

I morgon kommer mamma hit över dan. Det ska bli roligt!
Är ju ledig på tisdagar.
Prinsessan var till stan i går med henny.
Hon hade köpt chokladhjärtan till mej!!!!
Min lilla gulleunge!
Dom skall hon och jag tjuvsmaska på när vi är för oss själva!

Dagens middag?????
Har inte en susning!
På skolan äter ungarna kycklinpyttipanna, inte Kasper för han får korv.
Månne jag trixar ihop nåt med köttfärs då?
Nåväl mina vänner, nu ska jag aktivera mej lite innan kneget.
Typ förbereda lite tvättstugestädning.
Om jag börjar med det nu så är det lättare att fortsätta sen när jag kommer hem igen.
Ha en bra dag trots regn och rusk!

Festen

Här kommer lite bilder från festen.

festen
Bäst klädda 80 talist blev Airin, och när man ser henne så är hon en värdig vinnare!

festen
Två dansanta killar ser vi här i form av Wille och Kasper.
Dom var jätteduktiga in live!

festen
Janne och C-M äter av sin vinst.

festen
Här poserar jag med Ozzi Osborne...trodde jag...
...det visade sen att jag faktiskt s´tod med Carola...

Det var en jätterolig fest!
Vi(jag och Ankki) hade gjort i ordning några påsar med rekvisita som de olika lagen sen fick uppträda med.
Dom fick välja sång eller sketch.
De gäng som fick mest skratt vann.
Alla fick skratta åt alla så det var svårt att välja vinnare men vi valde att kora det gäng som jubilaren var med i som vinnare.
Vi åt potatisgratäng och älgkött och sallad.
Till kaffet fick vi bakverk som Airin bakat...mums!!!!
När klockan blev efter nio så var det dags för mina barn att traska hemmåt.
Givetvis med mej!!!!
Min kväll avslutades i en av de oranga fåtöljerna framför "ÅsaNisse".
Jag vakande kring tolv av att Janne kom hem....
Då hade jag och Kasper sovit i flera timmar inklämda i stolen.
Jag har glömt en massa grejor på lokalen så jag får välan traska dit och hämta dom.

I dag har vi frostat ur frysboxen som står i hallen plus att jag putsat fönstrena där och hängt upp gardiner.
Måste städa lite till innan dagen är slut men nu ska jag ta mej en kaffekopp och vara lite social.
Ha det göttigast mina vänner!!!!

Kanelbullens dag

Jag har inte ätit bullar i dag!
Däremot åt jag kladdkaka utan grädde på Ikea när jag var där med Lydia och Henny.
Vi har travat omkring där i två timmar.
Flickorna har provat alla soffor, fåtöljer och en säng!
sessorna
Den runda var skön men tarvade fler kuddar för att bli mer bekväm.
Dom har ju bestämt att dom skall flytta ihop när dom blivit stora så dom kollade in olika kök bla...
Flickorna fick julpumlor av olika slag och så köpte dom fredagsgotta som skall mumsas på i morgon då Lydia sover hos Henny.
Henny fick ta med det hem eftersom Lydia annars sitter uppe halva natten och äter upp det.
sessorna
Lydia envisades med att köpa två kanelbullar men fick ge sej tillslut och dela numro två med Henny.
Lydia gillar inte mitten på bullarna så dom fick Henny.
Varken jag eller Henny orkade äta upp kladdkakan...den var rent ut sagt äcklig efter två tuggor!
Nåväl, jag köpte gardinstänger med tillbehör till hallen och knalloranga genmskinliga gardiner.
Köpte åxå ljusslingor med stjärnor som hade sugproppar och drivs med batterier...passar perfekt i mina fyra små hallfönster.
Nu har jag en mockarutskaka utan mjölk och ägg i ugnen.
Kasper har ju mysfredag i morgon och får ta med sej nåt gott dit.
Jag var tvungen att ringa Nina och fråga vad Ebba skulle ha med sej för Kasper ville ha samma sak.
I dag skall jag INTE lägga mej så tidigt eftersom jag annars vaknar före tuppen!
Har jobbat i Happis på kyrkan i dag och tagit bort blomster.
Sen snabbt in på Prillan och handla middagsmat och så bussen hem.
Kasper sa att han gjort nåt verkligt dumt i dag men att han inte orkade berätta så Elli och Voitto fick göra det i stället.
Pojkarna hade lekt med duscharna efter jumpan och blött ner överallt.
Voitto hade sagt åt dom för dom hade noll koll på hur varmt vattnet var.
Nå väl Kasper lovade dyrt och heligt att INTE göra om det för Voitto skjutsade hem oss så vi slapp gå.
Sen berättade Voitto att Kasper sagt till han att han inte får vara elak med honom för då skulle minsann inte hans pappa komma och dra upp hans bil ur diket nån fler gång...
Till saken hör att Janne faktiskt drog upp hans bil ur diket i dag eftersom den rullat ner dit.
Vilken unge jag har!!!!!
J-ligt rolig tycker jag att han är för han fattar inte själv hur rolig han är, det är så oskyldigt!
Mervi säger att Kasper är så riktig!
I dag hade åxå Mervi och Terttu bakat kanelbullar till alla ungar på skolan!
Vilka gudomliga husmoror dom är!!!
Helt fantastiska är dom tycker jag!
Nu ska jag kolla ugnen om kakan är klar.
Ha en skön natt och dröm söta drömmar!
Var det föresten nån av er som såg Dobidoo?
Jag fick skratta hysteriskt! Och du Sussi! Du är faktiskt lik Agneta Sjödin!
Katarina E-T har alldeles rätt!

Dagens rätt

Det blir korvsoppa det! Månne vad Janne säger om det när han kommer hem....
...Han trodde mer på kyckling!
Grejen är den att jag efter jobbet i dag åt upp kycklingen som fanns i kylen samtidigt som tanken slog mej!!!
Vi åt kyckling i söndags!
Jag har även hunnit med att städa Lydias och Pontus rum samt dammsugat bort löven som "blåst in".
Tvätteriet kräver vikning i morgon och det får jag väl lova mej själv att göra.
Kasper är hos Vicktor och Lydia cyklade dit även hon.
Hoppas bara att Peppe kommer hem med bilen snart så att jag får hämta hem gossen.
Har lovat Prinsessan en tur till Ikea i dag och det måste jag ju hålla.
MEN efter det åker jag en sväng till Annika och gör mej oskyldig.
Nu är soppan snart klar och jag inväntar Pontus.
Då går jag nog en liten prommis med grannens hund och hämtar hem Kasper.
Ha det göttigöttgött där ute i höstljuvligheten!


Städdag

Jag vet inte vad som hänt med min hjärna...
Städar en tisdag????
Det började med att jag skulle byta skåp/låda till alla faten så att ungarna skulle nå bättre.
Nu har jag städat igenom NÄSTAN alla skåp!
Men vad jag fick slänga mkt gammalt...
Jaha och sen var det dammtorkning och dammsugning och tvätt av kläder...mm...
Just nu så tar jag mej en liten paus.

Var på Ikea i går och Kasper köpte TRE förpackningar med Julpumlor av alla de slag.
Han fullkomligt älskar dom!
MEN jag har noga talat om för han att trådarna sätts inte på dom förrän granen skall kläs...
"Men mamma det är ju nästan tre månader dit!!!!"

Ikea
Grabbarna blev sittandes i ett hörn där tv:n var på och det visades barnprogram...
Lite gulligt var det faktiskt!

Jag har hängt upp kläder i bastun och för att inte få den unkna lukten så öppnade jag det lilla bastufönstret...
...Hux plux flög en liten hysterisk fågel omkring i köket.
Efter att jag fart runt som ett torrt skinn och stängt alla dörrar så öppnade jag altandörren och viftad ut den.
Tror att den blev lika lycklig som jag!

Denn snodde jag från Eira:

1. Vad är du tacksam för idag? Att jag vaknat med energi...
2. Person jag beundrar? Mina föräldrar!
3. Vilken egenskap tycker du om hos dig? Min enorma empati.
4. Vilken låt får dig alltid att bli lite gråtmild? Tears in heaven.
5. Stjärntecken? Vågen
6. Vad köpte du senast till dig själv? En röd Nike tröja med huva.
7. Hit vill jag gärna åka på semester? Vilhelmina eller Stockholm
8. Beskriv dina familjemedlemmar med ett ord (tex Putte-äventyrslysten) Janne - social,  Emma - försiktig, Joannh - mammig, Jesper - humoristisk, Pontus - motorgalen, Lydia - läslus, Kasper - mysig
9. Egenskap du beundrar hos din man/sambo/partner/hustru/särbo? Lagar jättegod mat och så älskar han mej!

Få se hur många av er som hakar på!!!

Jag och Janne har nu kanske bestämt oss för vilka köksluckor vi vill ha.
Hoppas bara att min käre man gör slag i saken åxå snart!
Ser så framemot ett "nytt" kök!
Nix, om en timma ska jag gå ner till skolan och hämta hem min minsta älskling så det är bästa jag fortsätter valsen med dammsugaren.
Ha en bra dag!

hits