HA!!!

Detta här trodde ni inte va!!!?
träff
Efter en vild jakt genom IKEA så fick vi äntligen fatt i självaste Ingvar.
Jag frågade vänligt om han kunde tänka sej att vara med på bild tillsammans med flickorna...
...och som ni ser så kunde han det!
paj
Innan vi strålade samman med Ingvar så gick vi på restaurangen och fikade.
Elli blev så glad när en kvinna i kön hittade teskedar så hela hennes(Ellis alltså) bricka välte och där låg den lilla pajen och sprattlade...
Vi skrattade så vi höll på att dö alltså!
DÅ tog jag fram kameran för att föreviga den stackars lilla pajen.
Gissa vem som tyckte att jag bromsade upp kön då...?
bestick
Passade på att förnya våra bestick åxå.
Hittade dessa som jag tycker var jättesköna att hålla i och som Kasper åxå utan problem kan använda.
Han har ju som bekant en släng av nickelallergi åxå...

Tänk att min Lydia och hennes Henny har blitt kramade av en utav världens rikaste människa!!!!
Voi voi voi...kan inte se mej mätt på bilden heller...
Är jag riktigt klok eller?
Nu ska jag fortsätta att se/höra /sjunga med i Allsången på Skansen.
Såg ni Hebbe lille?
♥Joannah! Nu räknar vi dagarna till ni kommer!!!!!!!
Alla längtar!!!!!
Ha det göttigöttgött!

Hejsan!

kasper
Joannah, Peter och Algot!!! Kom hem! Jag längtar så mycket efter er!!!
Snälla!!!
Lydia
Det gör jag med!!!! Fattar ni inte det?!
Vicktor
Ser ni inte hur roligt vi har det?
Och ännu roligare blir det när ni kommer hem!

Har jobbat som vanligt.
Det ska verkligen bli skönt att vara ldeig sen.
Ni som är mellan två jobb förstår...
...att man oftast får jobb när andra har semester...
...och att man väldigt gärna själv åxå vill vara ledig med sina barn.

Jag har ett stort ommöbleringsprojekt på gång!
Janne kommer att smälla av...
...men jag skrider till handling när han inte är hemmavid!

I dag har Elli vart på ett av sina sällsynta besök!
Jag fick tre jättefina ljus av henne. TACK!
TACK åxå Malin för den fina nyckelhållaren!!!!

Just nu väntar vi på att min jordgubbspaj skall bli klar.
Anton är värre ivrig han!
Jag,ontus och Janne var till Luleå i går.
Tänkte införskaffa lite nya kläder på Lindex.
Först for vi givetvis på Biltema och plötsligt var det bara Coop som var öppet...
...inga kläder alltså men dock två grillade kycklingar som vi satt och smaskade på innan färden hemmåt.

Nu är pajen klar!
Ha det gött!
Ditte! Uppdatering av bygget tack!!!!

Godmorgon på er!

grinden
Här ser ni vårt nyaste fynd!
Köpte grinden av Sussi och Nicke och det ingick montering!
Nu behöver vi inte vakta kaminen.
Anton är ju jämt i den och öppnar luckan.
Janne målade den svart förra året eftersom den var "vit"...hmmm!
Den ser faktiskt bättre ut nu omän en Tulli kivi hade suttit bättre.
I går var jag med ungarna till stan och handlade lite förnödenheter.
Samtidigt fyndade vi skor åt Pontus och ny rygga till Lydia.
Tampis fick åxå ett besök av oss.
En ny tvättkorg för 59kr blev det där.
I går när jag lagt mej och var halvt i koma kommer Pontus in i sovrummet och förkunnar att han skall med några kompisar till Kalix för att vara med på en moppeträff.
Det var helt ok, för jag hade lovat att skjutsa dit dom.
MEN...nu var läget helt annat!
Dom skulle få skjuts in till stan och därifrån skulle dom åka Epa....
ALDRIG I LIVET sa jag och somnade om.
Få se hur gossen tar det när han blir väckt klockan 10...
Skulle ni låta era ungar fara till Kalix med en Epa?
Dessutom får man väl inte heller vara hur många som helst i en dylik!
Jag är så upprörd över att han ens skulle tro att han fick åka i väg så där...
i går kväll kom familjen Enbuske/Huhta hit på kaffe och nybakt äggfri mockrutssockerkaka.
Det var som vanligt trevligt och kvällen avslutades med en cruisning till Kukkolaforsen.
Tänk att när jag var ung och for på sikfest var bilköerna hur långa som helst...
Nu kunde man med stor lätthet köra in på området.
Jag skjutsade in två tjejer som skulle svänga sina lurviga ben där och samtidigt skulle jag och Annika åka och kolla läget med ungarna.
När jag kom hem försökte jag göra ett inlägg här på segbloggen men misslyckades.
Vet inte om det blir bullbak och städning i dag eller om jag följer med Elli till Ikea.
Det hänger på hur det blir med moppeträffen.
Nix, mina vänner!
Nu väntar min andra kaffekopp!
Kan man älska sina barn för mycket?
Så mkt att man hindrar dom i sina liv?
Ha det gött!

Tidig morgon...

Jisses vilken fart jag hade upp ur sängen  nu på morgonen...
Drömde att klockan var halv elva...
Såg sen på klockan att den var tio i 6...
Jag börjar jobba klockan 6!
När jag så hade klätt på mej och gjort mej i ordning  så var klockan tio i 5...
Ingen i de att gå och lägga sej igen därför sitter jag här vid datorn denna tid.
filmer
Var till Kalix i går och köpte fyra filmer.
Ja nå inte bara det, vi handlade livsmedel åxå...(skinka,saft och puffar).
Jag hade Sara och Kasper som sällskap!
Men vad fariken...bilden kom uppoch ner...tja, ni får väl vända skärmen uppoch ner eller helt sonika stå på händer...
Jaja, sen susade vi mot Happis och åt gottigottgott på Frassegrillen.
Hämtade pizza till 4 st hungriga pojkar här hemmavid.
Sen var jag slut som artist!
Tänkte hänga klder och städa lite med jag orkade inte.
Halv tio var jag i säng!
Jesper är i Värnamo nu, han flög dit i går.
Saknar han redan. Nu är det två ungar som är på vift!
I dag skall Lydia komma till Frillo och hälsa på.
Jag ska hämta Peppes säng åxå idag.
Han har vart i stan och bokat en.
När han kommer hem får han sova skönt - äntligen!
Nix, mina vänner! Kaffet är klart!
Ha det gött i dag!

Premiär!

I dag efter jobbet for vi ut på sandbankarna.
Lydia och Henny ville att jag åxå skulle hoppa i...
När jag stod där ute i vattnet och darra av köld kom Pontus och Jesper åxå i...
Sen sprang Nicke i och skvätta ner oss...
Då började Pontus och Jesper skvätta på varandra...
Där stod jag mitt i smeten och blev så blöt...
DÅ...hoppade jag i!!!
Alltså jag har badat för första gången denna sommar!
Kallt men åxå väldigt skönt var det.
Lydia har knallat över till Henny för övernattning.
Jesper har åkt till Suo/Lehtos för att kolla deras altanbyggnation.
Jag skall fixa sängen klart för natten och sen gå ut och ta in lite tvätt så att jag kan hänga ut den som ligger i maskinen.
Linda! När du kommer med brnen så vet du att det blir 10 000kr frågan!!!!!
♥Joannah! Förlåt mej för det glömda hjärtat!!!!!
Har haft en stor tung sten i mitt hjärta!
Som det ser ut nu så har den lättat lite.
Kram på er allihopa och var rädd om varandra!!!!

Ajajajaj...

...Vad min bak hettar och svider.
Trodde faktiskt inte att jag skulle bränna mej i solen i går eftersom det inte var nå varmt...
Men är huvet dumt så får kröppen lida...idetta fall alltså min bak!
Har inte hunnit med nån prommis ännu.
På jobbet får jag kring 10tusen steg och det får faktiskt räcka.
Har vart på kalas i kväll i Mattila 247.
Men jisses vilka smaskiga muffins hon gjort ♥Malin!
Vi råkade väcka upp ♥Emil och ♥Oliver...hoppas att dom somnade kvickt igen sen vi for...
Har städat köket/tvrummet idag.
I morgon skall här skuras och ev en lättare sanering av dasset.
Har börjat läsa min bok som jag fick av ♥Elli och ♥Åke när jag föll år i fjol.
"Mannen som dog som en lax" heter den och hitills så tycker jag den känns mer som en propaganda för Meän kielli än som en deckare...
Har bara hunnit till femte kapitlet så jag ger en bättre recention när jag läst hela boken.
Vill nu ha Stieg Larssons tredje bok i Milleniumserien.
Fasen att han gick och dog! Vilken kanonförfattare han var!
♥Kasper har så mkt eksem på benen så han inte kunde böja dom i kväll.
Smorde in han med "Tummelii".
♥Pontus är ute med kompisarna och metar. har sagt att han skall vara hemma senast klockan 23.00
Först har jag haft klockan22.00 men fick ändra tiden lite...
Tror att jag skall knyta sömnens band nu...gäsp!
Joannah!!! Längtar så mkt efter er nu så det känns som en jag vet inte vad i hjärtat...
Sussi! Ses vi i morgon?????!!!!! Vad bra!!!!
Elli! Soita minun imorgon!
Sov gott mina vänner från söder till norr!!!!

Eld i baken...

I dag har vi vart på sandbankarna igen...
Det var inte kanonvarmt hela tiden men tillräckligt för att vara där i allafall.
båtfärd
Pontus körde båten och det kändes tryggt och bra.

sandbankarna
Så här ser det ut på bankaran Ulla!
Det är sand som kommer upp i älven och det känns som rena paradiset.
Tror att det är som utomlands...
igen
Vi grillade korv, åt medhavda mackor och bullar.
Till detta drack vi kaffe och saft.
och igen
Denna bok låg jag och läste...därav rubriken...
Fasen vad jag brände baksidan i dag.
trodde inte att solen skulle ta eftersom det inte var så speciellt varmt...

Om det är fint i morgon så far vi ev till Seskarö eller Frevis.
Känns som att jag vill göra lite kul med ungarna fastän jag jobbar.

Klockan 6 i morgonbitti är jag på arbetet!!!
Då sover nog de flesta av er...förutom ni med småbarn i huset.

Dagens middag bestod av korvsoppa...
...själv slukade jag i mej en Billys pizza...mumselimums!
Bastu har vi åxå badat, sen smorde jag in mej...
Hoppas det inte börjar flagna, det är så äckligt!
Nej mina vänner! Nu väntar sängen och en hård arbetsvecka igen...
Ha det gött!

Godkväll!

Ankki
Kvällen ena prinsessa var ju givetvis själva festföremålet Ankki!
Så här ska hon se ut när hon flyger i väg till Thailand...
...Tror ni dom släpper in henne i landet?
Moa
Kvällens andra prinsessa var ju givetvis Moa! Hon släpps in överallt hon!!!

Vi har haft en mkt underhålland kväll!
Har skrattat så tårarna har runnit.
Jag och Sussi satt med systrarna Monika och Britten och vi pratade och skrattade och fotade.
Ni som inte var på festen missade mkt kul!

Kasper var sketatrött när vi hämtade honom.
TACK! Emma och Nicke för att han fick vara hos er!!!
Vi åt en buffe av en massa olika sorter och så förståss fammo Monicas goda köttbullar!
Dom var det hård åtgång på!
Fick även se Brittens nya kök och nu kliar det ännu mer i fingraran att göra nytt här hemmavid.
Britten har lovat att komma och hjälpa till med monteringen!!!

Nu har gruset anänt i ögonen så jag säger/skriver godnatt!!!
TACK Joannah för den delikat filmen på Algot!!! NU MÅSTE NI SKYNDA ER HEM!!!

ANKKI! TUSEN TACK FÖR EN ROLIG FEST!!! Väntar med spänning på din uppdatering!!!

Håhåjaja!

Denna dagen ett liv - som farbror Melker i Saltkråkan sa.
Just nu packas det för fullt.
Lydia och hennes två kompisar skall till den ena kompisen och sova över.
Själva ska vi på ett kalas i kväll.
För min del blir det en nykter tillställning eftersom jag som vanligt har jouren i vårt hem.
Om Lydia eller Henny vill komma hem så åker jag och hämtar dom.
Den servicen kan inte Janne ge av nån konstig anledning....
För mej är ungarna det viktigaste som finns och är nån av dom inte hemma så vill jag kunna köra bil!!!
Jag har haft ett lesset öga hela veckan.
Det rinner vatten från mitt vänstra...himla irriterande är det åxå.
Nu i morse såg underögat ut som en tom mjölpåse...
Känner att det börjar klinka lite i skallen åxå så det är väl eventuellt täppt i nån tårkanal.
Kasper skall inte med på kalas han.
Nej utan han skall till Vicktor och leka under tiden.
I går var vi till Luppioberget och fikade.
Jag och Lydia åt våfflor och de andra tog glass.
Vi iddes inte gå upp till toppen alls utan vi bestämde att vi i veckan åker till Avasaksa istället.
I dag fyller åxå Micke år!
Ni som inte vet det så är det Peters syrras man!
Så jag skriver nu: GRATTIS MICKE!!!
Det ska bli så spännande att se bilder från festen sen...
En god banan/blåbärspaj har jag åxå hunnit med i dag...plus att vi mumsat upp den åxå!
Nix, mina vänner! Nu är det dags att slänga sej i soffan och invänta middagen...
...som jag gör efter min vilopaus!
Ha det gött!!!

Sara! Grattis!

Apa
Denna bild är tillägnad Sara Suo!
Både hon och jag har namnsdag i dag.

Köp
Här förhandlar Kasper om lite "bomber" Han skall köpa en ask och skrämma skiten ur
Ponte och Jeppe... Svamp Bob ballongen sitter fast i midjan...

tröja
Kasper blev alldeles olycklig när denna tröja inte fanns i hans storlek.
Det hjälpte inte att jag sa att det var en babytröja...
Svamp Bob är ju ändock Svamp Bob!!!

I dag har jag vart helt slut i huvudet med migrän som kronan på verket...
Jag började jobba klockan 6...hon som skulle börja klockan halv åtta försov sej och kom inte förrän klockan nio...
Tur att vi har en sån jättebra sommartjej på jobbet just nu.
Men redan då kände jag av migränen och då jag kom hem var det bara att ta piller och gå till sängs.
Den är väl inte helt borta ännu men i allafall så pass att jag kunnat städa hemmet.
Har bytt skift med Vivvi i morron så jag stänger och får därmed sova lite längre på morgonen.
SKÖNT!!!!
var som sagt var på marknaden i går.
Det var då den i särklass mest fisigaste ´marknad jag  besökt...
Tro att det var minst tre finska korv försäljare som desperat bad oss köpa korv.
Nix, nästa år skippar vi nog den!
I morgon åker vi maybe till Luppioberget och äter deras goda hamburgare.
Nej nu ska Tara ha sin kvällsmat och jag min natt sömn.
Längtar efter er som bor i Nedre Keräsjoki men som just nu befinner er i Gbgtrakten...
Sov gott mina vänner !

Till Joannah!

kasper
Lyckligare pojk finns ej att skådas!
På marknaden hittade Kasper en ballong med sin stora idol!
Jag inhandlade ett stycke mobilsmycke med en liten svampbob...
...Kasper tyckte att jag skulle köpa den eftersom han ingen mobil har.
Nu är jag helt slut som artist och skall strax gå och lägga mej.
Är så trött så jag ser stjärnor.
Bättre uppdatering kommer senare.
Ha det gött mina vänner!

Tjolahopp!

Har ni speciella namn på era ungar?
Peppe kallade jag för "Gossen" när han var liten.
Joannah kallades för "Jussipekka."
Emma kallades för "Snoppan".
Pontus för "Hjärtegullet."
Lydia och Kasper för "Rosenknoppen".
Plus att allaihopa fått heta "Plommonstjärten", "Pussgurkan" mm
Det heter ju att kärt barn har många namn...
Helgen har varit mkt intensiv på alla sätt.
Fredagen den trettonde började inte roligt!
Ellis svärson fick åka ambulans akut till Kalix där han har legat på intensiven och ligger där än.
Allt annat blir så fjuttigt när det händer sådana saker.
Man blir så rädd!
Jag tänker inte orda om denna sak mera utan ni får prata med Malin, ni som undrar.

På lördag for jag,Janne,Pontus,Lydia,Kasper,Henny och R-M till Vassholmen i Kalix för att se en riktig buskis.
"Kaffekask och sockervadd" hette den och den var skitrolig.
Vi hade med oss fikakorg som vi tänkte fika i stället för att köpa.
Nåväl, vi var ju först in så vi bänkade oss längst fram hela högen.
Teoe ni att ungarna kunde vänta på pausen?
Nix pix...och inte vi heller...vi mumsade och smaskade och skrattade så det stod härliga till.
Det var tyvärr sista föreställningen...hade faktiskt kunnat se den en gång till, så kulifejan var den.
Innan vi begav oss hemmåt så stannade vi till på Ok och köpte oss en slash.

I går då? Jo då kom familjen Carlberg på besök!
Som vanligt hade vi skitkul!
Jag skulle så stort bjuda på middag.... jaja, vi åt åxå det men...
...Roger grillade köttet och Erika gjorde gratängen...
Få se vad vi åker på att göra när vi far till dom...

I dag då? Jo jag har jobbat.
Har öppningarna  nu i tre veckor och det är bra för då hinner jag med mitt andra jobb åxå.
Men vilket homla åskväder vi haft i dag...
...hann precis hem innan det brakade loss igen.
Jag och Kasper åkte in till stan och kompletterade mjölken för 500kronor...
Hihihihi...vi tänkte kanske baka bullar i morgon om vi orkar.
Känner mej nästan färdig för sängen nu...
I morgon måste jag ta en liten tuppis på dan så jag orkar se Morden i Midsommer.
Nån av er som ser den?
Nu ska jag kasta mej över den lilla bit av pistagechoklad som finns kvar.
Kanske jag får lite energi till att...ja vaddå?
Tvätten äro vikt!
Så i med chokladen i munnen och bums i fåtöljen med en osprättad bok!
Thats life!
Grattis på födelsedagen Stefan!!!! Och en riktigt stor kram  och hopp om att hemkomsten inte är allt för avlägsen.
Annika! Tack för i går!!!!!!!
Elli&Malin! Tack för hela helgen!
Malin! Mat och sömn!!!!! Viktigt!!!!!



Ledig dag

I dag är jag ledig!
Tänkte börja dagen med ett hett bad och en bra bok!
Kläderna är vikta och det ser hyfsat ut inomhus.
Vi gör nog fint på altanen idag.
Min nya väska är klar.
Ni kan se den på Malins nya blogg!
Om vädret tillåter blir det sandbankarna.
Tara skall åxå få sin dagliga prommenad.
Kasper skall väckas i lagom tid för "Svampbob" som börjar halv nio.
Han fick en teräng twister i går av Janne och är så lycklig över den.
Jag var med Lydia och Henny och Pontus och handlade i går.
Sprang in på Pressbyrån för att köpa den mörka chokladen med pistage!
Prova den ni som gillar mörk choklad, den är svingod!
Stor pojkarna är med Emma i stan och rensar ogräs på gravarna idag.
I morgon blir det Ötå markanden, om det inte vräker ner vatten dvs...
Sen på eftermiddagen åker vi till Vassholmen och ser på teater.
Tänkte ta med en egen fikakorg.
Lättare att ta med än att förvänta sej att Kasper skall finna sej nåt ätbart där...
När man har barn som är allergiska så gäller det att vara steget före...
Är det nån av er bloggare som sett teatern där ute?
Jag pratade med en vän i går om vad man är bra på.
Min mamma är jättebra på att laga mat och baka.
Elli är bra på det åxå plus att hon har en förmåga att göra allt mysigt och fint.
Cessi är konstnärlig och mkt allmänbildad.
Erik är fantastiskt på data.
Men jag då?
Räknas vika tvätt och städning som inte synns?
Min vän sa att barn är min grej!
Visst är det lite konstigt att när man försöker hitta nåt som man själv är bra på så kommer man inte på nåt!!!
Hur gör ni när ni skall tillföra en länk på bloggen?
Alltså om ni i texten vill att läsaren skall klicka på adressen och hamna där?
Har beställt en ny mobiltelefon i förrgår!
En Sony Eriksson.
Exakt en sån som jag köpte av Pontus men som helt oförhappandes blev dränkt i båten...
Den kostade mellan 1400 och 1500kr.
Finns på Katsching.
I går åt vi middag klockan 8...
En god fisksoppa blev det, fast på ett snabbt och enkelt vis, inte som orginalet för då hade vi fått vänta må middagen en timme till...och vi var alla svinhungriga.
ser på klockan att det torde vara dax för väckning av två ungar nu!
Det har blivit lite si och så med läggandet på kvällarna och jag försöker i den mån jag kan med lite tidigare uppstigningar och läggningar...
Ha det gött mina vänner!!!
Hoppas att solen och värmen kommer till veckan när Elli börjar sin semester!


Torsdag

 Matte och husse!!! Var är ni?
Gissa hur länge jag fick hålla på innan Tara satt och tittade upp...suck!
Den stackaren har fått dela mat med igelkottarna och ekorrarna i flera dar nu!
Var på en prommenad i dag med det lilla livet, fast det duggade...ja stundomtals regnade det!
Men när det är värme i luften så är det väldigt skönt att prommenera fast det kommer regn.
Tara igen

Så här fint blev det med ett parasoll ovanför Taras mat.
Eljest regnar den ju bort...
tara

Har jobbat idag.
Som vanligt var det både givande och roligt!
Eftersom Jesper och Emma hade min bil till stan i dag så cyklade Kasper och jag ner till frillo i hällande regn.
När vi kom fram såg det ut som om jag pinkat ner mej...:=)
Nu skall jag vika resten av tvätten och sen ta i tu med det fölorade köket...
Men så här ser ut!
Ingen annan av familjemedlemmarna tycks se det...
Jag bad Lydia tömma diskmaskinen INNAN jag kom hem...
...När jag kom hem var den inte tömd och Lydia var som bortblåst!!!

Jag väntar med stor iver på att Malin skall sy min väska!!!
Kommer att susa dit med pengar direkt hon ringer!
Skall göra fisksoppa i dag till middag och så kanske jag bakar Ullas grekiska bröd till.
Har inte ätit ngn lunch i dag för jag fikade på jobbet och det får räcka som mat annars kommer jag att se ut som en gravid oljetunna innan sommaren är slut...
Vad jag skall göra på min lediga dag vet jag dock inte ännu!
En hundprommis förvisso! Och då tar jag med mej kameran ut i skogen...man kan ju alltid få syn på nån björn eller så...
När jag har jobbat mina fyra veckor så skall vi sätta oss i bilen och åka på en liten tripp.
Vart vete rackarn men det är ju det som är spännande!
Hoppas bara att alla vill följa med annars blir det inget sköjsigt alls.

Karungibor och övriga andrabyars bor!
Tycker inte ni att byarna börjar tackla av?!
Det finns då inte så mkt till action eller aktiviteter i vår by!
Vi borde kräva lite vi åxå här ute i glesbygden1
I och med att vi fick Ikea så satsas det bara inne i stan.
Många utslagna slussas ut till byarna med mycken rattfylla som följd.
Vi måste göra nåt! NU!!!!!
Men vad?
Klura på det mina vänner för själv ska jag dra igång en aktivitet i tvättstugan!!!
Ganska rogivande att stå där och vika kläder.
Å visst Ulla! Du har alldeles rätt i att man blir så nöjd efteråt när det blir fint i skåp och på hyllor!
Ha det gött ute i sommarregnet!

Ankkis lista och lite till...

ÄR DET NÅN AV ER BLOGGARE SOM RÅKAR HA KVAR EN GAMMAL ALLERS DÄR DET FINNS EN VIRKBESKRIVNING PÅ EN KNALLGRÖN MÖSSA MED EN ÖDLA PÅ?
Själv har jag slarvat bort hela tidningen...

I går var vi till Morjärv och Gk.
Köpte som vanligt såpa och trasor...
Pontus hittade flufftyg till Epan.
Vi började klä om Epan i går kväll men tyget räckte inte så det blir till att göra en tripp till till Morjärv...
Men fint blir det i allafall!
Pratade med Joannah åxå.
Allt var bra där i Gbg.
Nästa vecka skulle hon ringa en av sina favvomostrar.
Lilla Algot tar all hennes tid...precis som alla mina barn har gjort med min tid!
I går kväll var jag lite småstressad när det var läggdags för de två minsta så jag var lite småirriterad...
Vet ni vad min lilla mammagris sa då?
Jo, "Du är min guldkvinna mamma!"
All irritation rann bort...fattar ni vilken guldmammagris jag har!!!?
På lördag skall jag,Lydia,Kasper,Elli och Sara åka till Ötå på markanden.
I lugn och ro ska vi gå runt med ungarna och klämma och känna på allt som säljs där.
Hoppas bara att vädret blir bra så man slipper ta med sej paraflaxet...
Nu mina vänner kommer en lista som jag snott från Ankki.
Få se hur många som gör den av er bloggare.


Nämn något som gjorde dig glad igår:
 Att Pontus blev så glad när vi hittade flufftyg till epan

Vad gjorde du klockan 8 imorse:
Bloggar

Vad gjorde du för 15 min sedan?
Hade en sittning på toan

Det sista du sa högt:
Skrattade högt för mej själv...

Vad har du druckit idag?
Kaffe

Vad var det senaste du åt?
Två hårdbrödmackor med skinka och ost

Vad var det senaste du köpte?
Såpa på Gk

Vad är det för färg på din ytterdörr?
Den är knallblå

Vad är det för väder hos dig nu?
Mulet

Godaste glassmaken?
Pistage

Tror du på kärlek vid första ögonkastet?
Ja

Sover du tungt?
Sover för det mesta lätt

Drömmer du mardrömmar?
Ibland

Trivs du med ditt jobb?
Ja

Favoritklädsel?
Shorts och linne

Favori låt just nu?
Tears in heaven eftersom jag har sorg i mitt hjärta

 Vad ser du om du tittar till höger?
Kaspers skolbänk som står brevid data bordet

Vad gör dig glad just nu?
Att jag mår bra och att familjen åxå gör det

Vad ska du göra härnäst?
Vika kläder

Höger eller vänsterhänt?
Höger

Humör just nu?
Lite småstressigt

Favoritgodis?
Mörk choklad med hallonsmak

Kläder just nu?
Tshirt, huvtröja, trosor och en filt

Sommarplaner?
Att fara ut på sandbankarna med familjen efter jobbet om vädret tillåter

Hur många kuddar sover du med?
2 st, en vanlig och en liten en som Kasper köpt på Ikea

Spelar du något instrument?
Inte just nu

Morgon eller nattmänniska?
Morgon

Vad är viktigst för dig?
Att familjen har det bra

Är du kittlig?
Ja, särskilt bakom knäna...

Snarkar du?
När jag är riktigt trött

Stjärntecken?
Våg

Äckligaste insekten?
Spindlar, dom är så äckliga att jag nästan inte kan stava till ordet...

Stökigt eller välstädat?
Vill ha och trivs bäst när det är välstädat men...

Längtar du mest efter nu?
Att tvätten skall vara vikt

Ja det var lite om mej det!
Ska jobba klockan tio så det är väl dags att väcka minstingen som skall hinna se Svampbob Fyrkant innan han skall till frillo.
Själv är jag nödd och tvungen att vika kläder...
Ha det gött i sommarkylan!

God morgon!

regler
Var och hälsade på hos Malin häromdan och fick se denna regelrättiga regeltavla!
Malin berättade att hennes pojkar hade en dag när det inte höll så sams och då satt hon sej ner med dom och skrev ner regler som pojkarna ville att dom skulle följa...
Måste säga att jag blev imponerad av regel numro 2...
Nåväl, där satt jag och Elli med varsin kaffekopp och pladdrade när Emil vände sej om mot mej och tackade för pennorna...hihihi...det var ju Elli-mommo som gett dom till han!
Malin! Ni har så jättefina pojkar!!!
När vi kom dit så fick först Elli kramen och sen jag!!! Fattar ni hur gott det känns i hjärtat!!!

Efter flera dagars uppvaknade med migrän/ryggont så kunde jag med lätthet kasta täcket bort från mej själ och kliva upp utan att ha så ont!
I går blev det lite sanering av diverse utrymmen här hemmavid.
Myror fanns överallt!
Nu har jag bara hallarna och vårt sovrum kvar att städa och det gör jag i dag eftersom jag är ledig!
hade först tänkt att vi skulle åka ut till sandbankarna men det är lite trist väder för den sortens utflykt...

Nu har vi även fått "vakthund "på gården, nämligen Peter och Joannah hund Tara!
Ni skulle ha hört hon i går kväll hur hon skällde...
...Janne gick till hon för att se vad som stod på!
Stackars Tara! En igelkott hade lagt sej i hennes matskål och höll som bäst på att glufsa i sej av maten.
Hann inte få ett kort för när kameran närmade sej så avlägsnade sej den lilla snyltaren...
Härom dagen när Stina kom in med en skylt som vi beställt så stod hon öga mot öga med en liten vilsen ekorrunge som trasslat sej i genom myggnätet...
I dag ska Lydia åka med en kompis och hennes familj till Leos Lekland.
Kasper tycker att det är förfärligt orättvist...han har jubara vart där EN gång...

Vad är det för en pärskans mast vi fått till Karungi?
Alldeles brevid ett boningshus faktiskt.
Jag är så rädd för strålningar och sånt.

Nix mina vänner! Säger som en annan bloggare!
So long - långkalsong!!!
NU väntar dasset på en sittning....hahahaha...kläm på den ni!

Söndag

Vilket oschlig väder vihar!
Ingen tvätt torkar ute på strecket men däremot blir dom ju väl sköljda...

Godingen
Min lilla goding igen! Han har varit så mammig hela veckan.
"Jag är nog lite sjuk" sa han!!! "Mammasjuk"

Kasper
Här har vi en till goding!
Vicktor har kört fyrhjuling i ösande hällregn!
Väder och vind bekommer honom inte ett smack!
Huvudsaken är att han får köra.

Jaha! I morgon åker Joannah,Peter och Algot till Göteborg!
En hel månad ska dom vara där!
Tänk om Algot inte känner igen oss när dom kommer hem igen...hemska tanke!

Både i går och idag har jag vaknat med migrän!!!!
Så pestigt att inte kunna vara aktiv under helgen...brukar få energi efteråt men icket denna gång!?
Denna vecka har jag endast mitt deltidsjobb annars är jag ledig.
Hoppas vädret blir bättre!
V29 - 32 jobbar jag på dagis/frillo.
Tycker inte om att vara ute med barnen när det är full styrka på solen.
Tur att jumpahallen är ledig och sval!

Vi har haft Lydias kompis från Luleå här och det är alltid lika roligt när hon kommer!
Lydia skall eventuellt till henne på onsdag eller torsdag...om jag släpper henne dvs...
Tjejträff har jag åxå hunnit med!!!
Vi var några som satt hos Ankki och pratade och åt och drack.
Jag trodde att klockan bara var kring tio när jag gick hem men se den var halv tolv!!!
När jag kom hem mötte s jag av en överlycklig gosse!
Kasper hade t om ringt och bett Heikki gå ut och säga att jag måste komma hem...
(Det visste inte jag, för då hade jag ju givetvis störtat hem på direkten)

I dag skall jag åka med Elli till stan när hon skall skjutsa in Sara till jobbet.
...Om hon nu kommer ihåg mej idag...

Nåväl mina vänner!
Nu ska jag återgå till mina gärningar...läsa klart boken (Stieg Larsson).
Ha en bra dag!
Ni vet väl att :EFTER REGN SÅ KOMMER SOLSKEN!

Hejsan!

Var till Pello med ♥ungarna och ♥Elli häromdagen.
Där hittade vi en mysig badplats på finska sidan.
Just som ♥ungarna hade börjat bada som bäst blev det åska...
Vi åkte då hem till ♥mamma och ♥pappa för att grilla korv i stället.
Där var ingen åska...tänk er skillnaden...bara 6 km längre bort var det dunder och blixt!

Kasper i trädet
Jag tycker att denna bild blev så fin på min lilla ♥goding!
Han har klättrat upp i en liten rönn.


Här har vi ett galleri på vad som gjordes i Pello och på vägen hem.
Vi stannade nämligen i Kattilakoski och fikade.
Jag och ♥Elli drack en kaffekopp och ungarna(5st) drack en läsk!
129:- kostade det, tror att det är billigare än i Kukkolaforsen...
Ja ♥Sara! Du är med i kategorin unge!!!
♥Kasper fångade enabborryngel där vi var och badade.
♥Lotta! han släppte ner den i vattnet direkt jag tog kortet!!!
♥Kasper är en fena ppå att fånga yngel med händerna.

Glasspriser 1977
1977 kostade inte glassen så mkt med våra nutida pengavärdes mått...
Min favvo var då Top Hat! Den finns ju numera uppstånden i en mkt mindre variant.
Ananassplitten var inte heller fy skam! Och Puckstången!
Eftersom ♥pappa haft affär i Pello så har han grejor kvar, och det är faktiskt jättekul att kolla alla gamla grejor.

Gropen
Här badar ♥ungarna på Buchtarnas strand.
♥Anton trivs i vattengropen tillsammans med ♥storebror.
Mysandet fick ett snabbt slut för ♥Anton...
Han slängde sand på ♥storebror...

I dag är jag ledig  och skall passa på att tvätta lite kläder och städa.
Det känns skönt att sommaren har kommit omän det är något för varmt...
Men värmen tinar inte ett fruset och lessamt hjärta!

Ha det gött mina vänner, var ni än befinner er!

Tisdag

Tears In Heaven

by Eric Clapton and Will Jennings

Would you know my name
If I saw you in heaven?
Would it be the same
If I saw you in heaven?

I must be strong
And carry on,
'Cause I know I don't belong
Here in heaven.

Would you hold my hand
If I saw you in heaven?
Would you help me stand
If I saw you in heaven?

I'll find my way
Through night and day,
'Cause I know I just can't stay
Here in heaven.

Time can bring you down,
Time can bend your knees.
Time can break your heart,
Have you begging please, begging please.

Beyond the door,
There's peace I'm sure,
And I know there'll be no more
Tears in heaven.

Would you know my name
If I saw you in heaven?
Would it be the same
If I saw you in heaven?

I must be strong
And carry on,
'Cause I know I don't belong
Here in heaven.


Godmorgon!

HjärtaVilken dag jag hade i går!
Först var det ju bakeriet som lyckades över all förväntan.
Sen åkte vi ju till Tornio med tjejerna och passade på att på hemvägen besöka IKEA...
...där fanns en ytterligare knallorange fåtölj på fyndet!
Så nu har vi varsin fåtölj med tillhörande fotpall!!!
Kläm på den ni!
På IKEA fyndade jag tre nya vaser och denna gång röda blommor.
Kasper fick en knallorange gardin som han ville ha i sitt fönster.
Den skall vi fixa dit i dag efter mitt jobb.
Jesper har just åkt i väg till tandläkaren och tar med sej Joannah och Algot på hemvägen.
Jag sitter och väntar på att en av mina älsklingar skall komma!
Nämligen Vicktor!!! Emma skall jobba i dag så han ska vara här med Lydia och Kasper.
Sen kommer ju givetvis storasyster hem och håller koll på allihopa.
Vi hade ett mycket välkommet och kärt besök i går av en familj från Gammelstan.
Dom är åxå kontaktföräldrar i hjärtebarnsföreningen.
Vi insåg åxå att vi inte kommer att åka till den årliga träffen i Lycksele...
Under den helgen har Lydia en återträff med scouterna och så fyller brorsan jämna år.
Nåväl, det går väl fler tåg skulle jag tro!
Jag är så stolt över min systerdotter!
Gå in på hennes nya sida och kika!
Den heter tvåfyrasju och den finns som länk hos mej.

Nix mina vänner! Nu är det dags för mej att läsa vidare i Inger Frimanssons otäcka deckare....
...Innan jag sticker till jobbet.
Ha en bra dag!
Catarina! Vi måste träffas för en liten planering.....
Annika! Hoppas vi hinner ses i veckan!

Söndag

Jordgubbar
I går åt vi jordgubbar och glass till kaffet/saften.
Men så det var gott!
jag sköljde dom så noga så övriga familjen var glad att det var ngt kvar av dom...
Ni har väl åxå läst att dom som plockar dom skiter i landet....
...Dom har sån låg timpenning så dom har inte ens tid att gå på toan!
Lydia med myggbett
Så här glad var min Prinsessa över att få komma hem igen efter mygglägret...
Hennes ansikte var fullt med myggbett, tyvärr synns det inte så bra på kortet.
mazariner
Mazariner har jag hunnit baka i morse...
Baguettdegen
Och av denna deg blir det baguetter!

Nu kom familjen Pesula/Aldemann så detta inlägg blir tämligen kort!
Föresten så var vi och handlade i går!
Janne höll i börsen!
Vi har nu så mycket kyckling i frysen så det kommer inte att bli några som helst problem att hitta på nåt att äta...
Jag tror vi handlade hem 6 kassar med mat...
Var på Rusta och köpte schampo och balsam så det räcker för hela sommaren...
När jag handlar med min börs så blir det inga extra vaganser, så det var riktigt roligt att shoppa loss bland livsmedlen!
Har just  pratat med mamma i telefonen.
Jag ska dit med Elli i veckan och hjälpa henne lite och försöka muntra upp henne!
Hon har haft en otroligt tuff vinter/vår och nu sommar!

Vid ett snåret ska jag skjutsa in Lydia och Henny till anki.
Hon jobbar på Jazz och Bluesfestivalen och flickorna har gjort till tradition att hänga med...
Samtidigt skall Jag springa in på IKEA och köpa ett nytt databord till oss eftersom Pontus tog det nya och vi fick hans gamla...
...som är så snett så man får nackspärr när man läser Aftonbladet...
Bordet kostar bara 200kr så det blir ingen stor utgift!
Nu väntar baguettdegen på att jag ska hjälpa den ur skålen.

Ha det gött mina vänner!



hits