sjöjungfrun...

sjöjungfrun...

Här ser ni tjejen som INTE ville bli blöt och kall om sina fötter... Så fort hennes små fossingar rörde i vattnet gav hon upp ett gallskrik...men tystnade direkt när hon kom upp till sanden igen.
Dom andra barnen badade och hade jätteroligt i två timmar, vi fick  tjata lite innan vi fick upp dom...
Lydia hittade jättestora grodyngel som hon samlade i en mugg och visade oss innan hon hällde tillbaka dom.
Vi fick oss några sköna timmar i solen, det är ju inte så kul för dom allra minsta(Hilda och Anton) att "solbada" men det gick jättebra!
Tack för sällskapet, ni som var med!
På kvällen for vi till Suos och gratulerade Sara som fyllde 19 år! Vi gav henne Bamselakan...
I dag hade vi tänkt att åka till Karsikko men Emma ringde i går att dom inte kunde åka dit för stugan var upptagen så då blir det väl Mattisstranden i stället, eller vad tror du Sussi?
Klockan tio har Lydia tid på Fysioteket, hon får sina inlägg till skorna. hoppas att vi får en varm och solig dag i dag, har en tvätt som borde få komma ut på strecket och en till som borde få komma in i maskinen...
Nu ska jag försöka få lite liv i luckan här...ska prova väcka kottarna...
Hoppas att ni får en bra dag i dag kära bloggisar!

Hmm...

Hmm...

Blixten har gått sönder på nåt vis i min kamera så bilden blev inte så bra som orginalet...
Det tog 6 timmar...men tiden gick fort för vi hade kaffepaus och matpaus!
Juppeflickorna är så roliga och trevliga så jag har haft det riktigt bra i dag.
i kväll var jag och Kasper med Janne till Seskarö och vattnade och jag kan lova att jag ALDRIG mer kommer att färdas i Jannes blåa buss...för andra gången blev jag anfallen av en j-la spindel...jag är ännu i chock!
I morgon fyller Sara år och jag ska in till teh big city och inhandla ett stycke present till flickebarnet.
Det står mellan tarzanbikini och en deodorant...
Om vädret tillåter blir det nog bad i Leipijärvi, där är ganska kul att vara med ungarna.
Usch och fy och blä vad det stör mej att blixten pajat i kameran, vet inte hur och var jag kan få den lagad, vet ni?
Nu ska jag ta mej en kvällsmacka så att inte min ända minskar i omfång...hahaha....då kan det bli hårt att sitta...
Godnatt kära bloggisar!
Micke M! Ring mej snart!
Sussi! När kan vi komma?

I morgon...

ska jag till Juppe klockan 09,00 och flätera håret!!! Gissa om jag längtar dit...Joannah kommer hit hem och är med ungarna, TACK Joannah för att du gör det!
I dag har jag vart till Kemi med Elli och Joannah, vi shoppade loss på Lindex och Kappahl...dvs Elli fönstershoppade medans jag och Joannah betalade för oss...
jag köpte två par shorts, ett par "katten har dött" vita linnebyxor, två linnen, en kjol...en bikini till Lydia och ett par shorts till Kasper...SEN gick jag in på Dressman och inhandlade ett par shorts och tre t-shirtar till Janne.
När vi kom hem hade Famme och Lisa och Britt kommit, jag gjorde en tårta, Jesper gjorde en kladdkaka och Janne rökte abborre som ungarn fick i går kväll.
I går kväll ville Pontus att jag skulle komma med han och Janne till Lappträsk och klippa...och det gjorde jag, sprang som en dåre med handjagaren och klippte på alla konstifika ställen som inte stora klipparen kom åt, konstigt nog visade inte stegmätaren att jag överhuvudtaget gått med än tre steg....!!!!
När jag stod i provhytten och provade mina kläder så insåg jag att min stora feta bak borde kunna fås mindre fet...NU måste jag börja med prommisar...jag har ju alla möjligheter att ta en sådan varje morgon men varför gör jag inte det då? Jo för att jag sitter med min fräkniga näsa i en bok!!!! Jag har läst tre böcker under helgen, det blir som ett gift!
Glömde bort att skriva att familjen täikkö var här i söndags, vi var med ungarna till älven och dom badade och ville absolut inte komma upp...men jag lockade dom med glass och fika och då blev det fart...Vi satt och planerade en Ranuaresa tillsammans, det blir ju lite kuligare om man far några stycken.
Lydia har haft två roliga dagar med Henny och Rasmus i Leipijärvi, dom har vart på fiskeläger.
Nej nu måste jag tydligen göra middag...hm...jag är mätt som en plätt men  men middag ska vi ha ialla fall.
Ha en bra dag kära bloggisar!
Annika! Du hann före mej...

Min modiga lilla badflicka

17498-45

Bara 18 grader i älven men ungarna badar som om det vore 25...
Midsommarhelgen har vart helt ok, lite tråkigt med tanke på vad som hänt i veckan.
En bekant till oss ( vi har träffats två ggr per år under några års tid) har hastigt avlidit endast 41 år gammal.
En sak som gör det hela så tråkigt är ju åxå att en kompis från Sthlm umgås jättemycket med den familjen och skulle ha firat midsommar hos dom och med dom...nu fick han åxå en tung helg, fast jag tycker att det var jättebra att han for upp eftersom mannen i familjen nog behövde det sällskapet.
När det händer såna här saker inser man att livet är skört! Vi ska ta vara på det liv vi har och inte stressa igenom det! Det kändes som ett hårt knytnävsslag i magen när jag fick beskedet, trodde att jag läst fel...men det hade jag inte...jag tyckte jättemkt om henne och hennes familj, även om vi inte sågs så ofta så var det alltid glatt och trevligt omkring dom.
På midsommaraftonen var jag och tre av ungarna till Pello, vi hade det bra och trevligt som vanligt.
Mamma bjöd på Petit chouxer som hon fyllt med grädde och jordgubbssylt...mums...
Vi mätte även vårt hus för att kunna räkna ut hur mkt målarfärg som behövdes...hann åxå till GK och handla! Köpte mej ett par sandaler bla, dom är så fina så jag ska köpa ett par till när jag åker hem nu i veckan.
Sen när vi kom hem så hade de tre älsta ungarna börjat förbereda middagen så vi kunde grilla och mysa.
Mr H var åxå med oss och sen ringde hans kompisar som var på väg till han så han drog hemmåt!
Vi själva drog i väg till Suos för att festa vidare... där blev det mkt sång och musik.
På Midsommardagen skulle vi få ett mkt välkommet och efterlängtat besök av ett par vänner från Töre, men dom ringde återbud för dom hade i sin tur fått oväntat besök...men dom kommer senare under sommaren!
I dag har jag plockat upp på altanen och inomhus och just nu gör jag en sockerkaka som Kasper kan äta...har lovat dom en kvällstårta i dag...
Nu säger jag detta: Ta vara på era liv kära bloggisar! Dom är guld värda!!!

Midsommaraftonens dröm...

Midsommaraftonens dröm...

Elli, Cessi och Erik!!!! Kolla vad vi fick när vi var till Pello i dag....Jag åt fyra stycken...svingott!!!
TREVLIG MIDSOMMAR  allihopa!

Myggfritt men inte dragfritt...

Myggfritt men inte dragfritt...

Här sitter Joannah och är hur nöjd som helst när hon och jag(mest hon) lyckades få upp myggtältet... Ni skulle ha sett det i går...då låg det ner på backen för det blåste ju nåt så hemskt!
Janne och jag (mest Janne) fixade till det i går em så nu står det majstetiskt igen!
I går skjutsade jag pojkarna i forsen och sen bakade jag bullar (rimbo), Jag gjorde dom rationellt och snabbt och dom blev faktiskt ätbara!
Klippte åxå gräset klart , ska i dag om vädret tillåter ta bort Jannes "växthus" från vår uteplats så att trädgårdsmöblerna inte behöver stå mitt i vägen...sen vill jag ju klippa gräset där åxå.
Måste åxå handla lite till midsommar, typ fläskfile att grilla.
Först i morgonbitti åker jag med dom som vill följa med till Pello, sen hem och grilla och sen till Elli och Åke för lite samkväm med snack och skratt. Jag är den självutnämda chauffören...då kan jag själv bestämma när jag ska hem... Fy så det öser ner vatten nu! Fast det lovar ju gott för pollen allergikerna!
Ungarna tog sej ett kvällsdopp i går i gen, det är 18 grader i vattnet... Få se när jag vågar mej i...
Jag vet inte om jag hinner skriva nåt i morgon, därför önskar jag er alla bloggisar TREVLIG MIDSOMMAR!
Så vill jag hälsa Linda välkommn in i bloggträsket!!!
Nu ska jag slå på tv:n och kolla om vädret verkligen inte lovar bättre än så här...sen ska jag väcka björnarna ( ungarna)...
Om ni känner nån kväll at det skulle vara så skönt att sitta ute men myggeländen bara ställer till det så vet ni vars det är myggfritt...om än lite dragigt...
H en bra dag!
Cessi! kolla din mejl!

Sömnlös i Karungi...

Förstår inte vad det är med mej och mina två minsta...vi har verkligen haft svårt att sova nu i två nätter...Idag klev jag och Janne upp klockan fyra!!!  Han kunde inte somna om sen jag väckte han för jag hörde ett ljud, fantiserade att nån var på gården och tjöv grejor...
I går hann jag och Lydia faktiskt städa hallen...alla ni som vart här förstår vilket jättejobb vi gjort och ändå har vi inte putsat fönster...
Sen ringde jag nya medlemmar, skulle ringa till tre stycken men bara en svarade...jättefrustrerande eftersom jag som kontaktförälder i hjärtebarnsföreningen vill göra bort det så fort som möjligt.
Jag vill kunna hälsa dom välkomna direkt och höra hur dom har det!
Var till Fysioteket åxå med Lydia i går, hon får sina inlägg nästa vecka, dom kommer att kosta 900:-.
Köpte dynor som var på x-tra pris på Jysk åxå, jättefina och faktiskt sköna åxå.
I dag regnar det så det blir till att vika tvätten...det brukar gå jättefort bara jag börjar. Kanske att vi bakar bullar åxå för det är slut i frysen och det är ganska mysigt med bakning när det regnar!
Pojkarna skall till forsen och trimma i dag men det får bli senare, inte för jag dit dom i detta spöregn!
Föresten är det bra att det regnar, då försvinner det obehagliga pollen som gör att min svåger inte kan vara ute och han börjar måhända må lite bättre!
Just när fotbollsmatchen började i går så skulle ungarna ner och ta sej ett kvällsdopp...självklart for jag ner med dom till stranden. Lydia hoppade i som ingenting, Pontus tog sej åxå ett snabbt dopp men det gjorde inte Kasper, han sprang och lekte i vattnet men var lika blöt som badarna ändå.
Pratade med Cessi åxå och då skulle minsann Kasper ta luren och berätta om gäddorna han fått...en av dom ska han ge till morfar sa han, först skulle han sparaden till han blev 50 år men vi sa att han hinner få flera fiskar innan det...
I går fick jag även höra att en granne blivit sjuk, hjärnblödning! usch vad det kändes olustigt, jag kom helt av mej i min lista...sen läste jag era kommentarer och beslöt mej för att ta det lugnt och göra det som faller på, därav kläder och bullar i dag...
Jag vill ju ha långt hår så om jag går till frissan blir det endast toppning...är faktiskt liiiite sugen på flätor igen...vad tror ni? Ska jag?
Nu ska jg besöka dasset och se om det finns nåt läsbart där...
Ha en skön dag bloggisar!

Tisdag

Kul rubrik, eller hur?
I går fick Kasper en till gädda...han är så duktig säger Pontus för han kastar nästan lika långt som honom och när han fick napp drog han upp firren själv...önskar bara att han fick abborrar istället...
jag har hunnit med en hel del i går måste jag säga.
Har städat överallt utom i hallen, den tar jag i dag, plus att halva gräsmattan är klippt och jag har börjat i rabatten...
Detta ska jag försöka hinna göra före midsommar!

- städa hallen
- skura överallt
- baka bullar och en sockerkaka
- klippa gräset klart
- vika in alla kläder
- fixa uteplatsen
- städa altanen
- ringa nya medlemmar
- ta in mormors fåtölj
- byta till skalis
- städa Bertils bur

Spännande att se hur mkt som hinns... det finns ju alltid att göra i ett hem som vårt...
Ska dessutom till Happis i dag i gen...suck...Lydia ska på Fysioteket och prova sina inlägg till skorna, tänkte även passa på att handla samtidigt. Plus att jag skjutsar Peppe till Kukkolaforsen för han ska trimma klart där idag.
Vad har ni tänkt att göra under midsommar?
Vi blir mest troligtvis hemmavid, om nu inte det blir kanonväder för då åker vi till Elli och Åke senare på kvällen, om alla är friska där. Jag är som vanligt chaufför!!! Frivillig sådan dessutom!
Ska eventuellt inhandla dynor till utemöblerna som vi har uppe på altanen, det blir skönare och roligare att sitta där då.
Kasper hade så svårt att somna i går kväll. det slutade med att jag gick upp med han och satt i fåtöljen till han somnade i min famn...det var så varmt tyckte han och sen "sovde pappa så nära honom"... Han är så orolig att han rullar över på Jannes sida under natten för han är ju mammas pojke...fast jag har sagt att han inte vet vad han gör när han sover...
Nej, nu är det väl bara att sätta i gång med saneringen av hemmet...suck...skulle mkt hellre börja med en ny bok...har lånat en kasse full från bokbussen...men börjar jag med en bok så blir det inget städande...
Ska ringa runt och kolla om det finns nån tid för bara toppning av min amerikanska risbuske...chansen är ju relativt minimal men jag ser det som ett teckan på att jag inte borde toppa det i så fall...
Ha det så bra kära bloggisar!
Erik! Har ni nåt fiske ställe där ni bor?

Storfiskaren

StorfiskarenStorfiskaren

Så här glad var Kasper när han i kväll fick sitt livs första fisk!!! Han drog in den alldeles själv!
Först tränade han att kasta här hemma på gården med Pontus och sen for dom ner, måste säga att Pontus har ett stort tälamod och ett stort intresse av att få med Kasper på dylika saker.
Han skulle spara den till han fyller femtio år...
En kul sak till som Kasper sa i går kväll, "jag tycker synd om Peppe när han är så lång" -Varför det undrade jag då, "jo för när han tittar ner blir han ju yr"...   Sen fick Janne lyfta upp han så att han blev lika lång som Peppe, bara för att se hur yr han blir...
I morgon ska vi in till Happis igen för att köpa nya skor till Kasper och en 40-års present till min svägerska.
Gonatt mina kära bloggisar för nu går jag i säng!!!

Uppdatering

Bröllopsdagen gick bra ändå...jag och Joannah satte upp myggtältet och sen satt vi där och frös hela kvällen...det blev på nåt konstigt vis korsdrag...hehehe... Vi fick fint besök av K-J som vart i Nya Zeeland i ett halvår...det blev en intressant  berättelse om den resan. Sen kom grannarna och firade oss med en flaska vin som förövrigt inte öppnades...vågade inte utmana migränödet...
Peppe och Peter for till Hadde på bastu och Lydia hade en kompis här på övernattning.
I går for jag med Pontus till stan för att inhandla lite sladd till högtalaren som vi har ute på altan...ska snart utmana Hadde... vi lämnade åxå in travet och hade missat Mariannes häst...den blev tvåa!!!! Det var så spännande eftersom den galopperade från start, kan tänka mej hur nervös M var...GRATTIS! Det kändes jätteroligt! (Alltså att hästen blev tvåa inte att M var nervös)
Sen planterade jag tjugonio krukor med Elli, Lydia och Kasper, det gick jättefort när vi gjorde det tillsammans.

Annika och Wille var här en sväng och sen tog dom med sej Kasper hem till dom, och jag som inte såg att Annika vart hos frissan....
Vad tycker ni bloggisar att jag ska göra med mitt hår? Är något desperat, ser ut som amerikansk fet hemmafru...
I dag ska jag bara göra saker till mej själv...håller nu på att skotta bort sanden som vart under trallen på vår uteplats, det ska bli gräsmatta där, nu med vårt myggtält så behövs ju inte trallplatsen mera.
Lunchen i dag kommer att bli enkel och snart för jag är svinhungrig...Janne har åkt till Happis med blommor och sen kommer han nog att fara med Pontus till Lappträsk för att klippa där.
Nåväl kära bloggisar, ha en bra dag!
Annika! Kom hit i dag igen, Peppe har gjort en kladdkaka och jag måste ju kolla in en sak...
Elli! Du med! Du har ju tjatat på Peppe om den där kladdkakan...nu har han gjort den!


Bröllopsdag

Ni ska veta att jag kände mej som att jag firat rejält när jag vaknade i morse...Jag hade sån j-la migrän!!!
Jag har spytt som en gris och haft frossa och huvudet har dunkat så jag trodde ett tag att jag åxå fått en stroke... Det är väldigt länge sen jag haft en sån här kraftig migränattack.
Elli kom helt apropå hit i morse och skulle låna linsvätska och det blev nog min räddning för hon gav mej en stark tablett och läsk...Tack snälla syster!!!!
Klockan tio kunde jag ta bort filtarna...och kring tretiden var jag så gott som återställd...ca 80% bra...
Jag som hade tänkt städa upp lite före jag for till stan, skulle vara butiksråd på Konsum i dag...och förbereda middagen...voi voi...
Nåväl, nu till nåt annat... Jag kom inte ens att tänka på vår bröllopsdag i morse och inte Janne heller...vi hade annat att tänka på, ( Jag försökte pricka toastolen och Janne for till Ötå och besikta lastbilen)
Kasper har ju hittat på dumheter när han har lekt ute och jag har ju alltid gett han en chans till...men nu i dag gör jag inte det...han har vart nere i växthuset och sågat i vattenslangen..."Mamma, det är ett konstigt hål i slangen" Hm...gissa om jag blev förbaskad? Förra veckan blev min soffgrupp som jag ätvt av min mormor nerspolad av en vattenslang och en säck full med konsgödsel utspridd i Pontus garage...
NU får han utegångsförbud sålunda inte nån av oss bevakar honom...
Jag har stekt mamma scans köttbullar och gjort en potatis/morotsgratäng till middag, festligt värre va?!
Till efterrätt hoppas jag att jag orkar trixa i hop en kladdkaka som inte innehåller ägg så att Kasper åxå kan smaka av den, han får äta ren choklad typ kakao när det är fest och det är det ju i dag...
Hoppas Mervi kommer hit och firar bröllopsdag med mej...Janne har nog inte tid...och jag tror att det är roligare att fira lite med Mervi...Nu när vi inte jobbar i hop så känns det som evigheter mellan gångerna som vi ses.
Allvarligt talat så tror jag faktiskt att Janne kan ta det lugnt i kväll och fira lite...för i morgon ska vi plantera Lappträsk bara och det tar väl knapppt en timme...eller två...
Nu ska jag ta en cider och sätta mej på altanen i hammocken och gunga lite medans jag läser en ny bok som jag lånat på bokbussen.
Ha en trevlig kväll bloggisar!

Mina fina minstingar

Mina fina minstingar

I går var vi på dagis sommar fest som samtidigt var en slags avslutningsfest för 6-åringarna. Det var jätteroligt, först gick vi på tipspromenad sen uppträdde ALLA barnen med olika danser sen fick 6-åringarna sina böcker som fröknarna skrivit i under tiden som dom gått på dagis, dom fick åxå en pärm med olika saker som ungarna gjort.
Det känns jättesorgligt att Kasper ska upp till skolan till hösten...samtidigt spännande...Han sa själv i dag att det inte är nån bra dag i dag när han är sista dagen på dagis...han kände sej lite lessen sa han...
I morgon ska vi hälsa på fröknarna med en blomma och då får han krama om dom.
Stackars lilla Vivi som brutit benet...vilken sommar hon får...hon som aldrig kan vara still...nu måste hon det...
I dag har det vart skolavslutning, och den är ju fruktansvärt rörande...snyft...dels är det alltid så trist när 6:orna lämnar skolan och sen själva stämningen...den är så fin och vacker och rolig och alla barnen är så finklädda och förväntansfulla inför sommaren.
Min Lydia fick kulturskolans stipendium!!!!! Hon spelar ju trumpet och har så gjort i ett år, gissa om jag vart stolt!? Tårarna kom ju förståss och det såg Lydia..."mamma, jag såg att du fick tårar i ögonen" sa hon...
Matti H fick åxå ett stipendium från kulturskolan, han är ju så duktig på gitarr, Grattis Matti!
Sen efter kyrkan bar det i väg till skolan för en liten fest! Där avlöste uppträdandena varandra, det var mkt roligt att höra 6:ornas berättelse från sin skolresa.
Sen har jag jobbat till klockan ett...sen for jag hem!!!! Numera är jag en semesterfirare mellan två jobb...
Har hjälpt Janne att fylla lastbilen med blommor för i morgon är det plantering i Happis...
Nu sitter jag här framför datorn, ny duschad och ledig...tänk att jag inget jobb har nåmera...just nu leker livet men nästa regniga dag kanske jag får ångest...
På fredag har jag och Janne vart gifta i 14 år... få se om det blir nåt firande...vi brukar aldrig komma i håg den dan plus att Janne alltid har som mest att göra då... Men vi är ju gifta i allafall!
Nej nu ska jag sätta mej i soffan och se vad Pontus och Tom tittar på..."Jackass" heter programmet och nyss skrattade dom för det var nån som satt vid vägkanten och läste en tidning samtidigt som han sket...Fåse om jag stänger av tv:n...
Godnatt alla bloggisar!
Mamma! jag ska kolla morötterfröerna som vi har!
Cessi! Jag längtar efter dej!

3 arbetsdagar kvar....

Oj, så tiden går sakta när man har tråkigt...
I dag börjar jag inte förrän klockan tolv så jag tänkte passa på att vika alla rena kläder som ligger i en korg i tvättstugan...och det är inte lite det...eller hur ni som vart inne där sista tiden!
I morgon åker jag med ungarna till Kemi för att inhandla lite finkläder till skolavslutningen...Kasper tyckte att han åxå ville vara fin och behövde därför en "ren" kepa...jag sa till honom att det går faktiskt att tvätta hans...men han vill j uinte ha en blöt kepa...jag sa att den hinner torka på natten när han sover...då sa han att han ville ha rena sockar i stället...så  får det bli! Vi köper rena sockar åt han istället!
Prisma har ju både Kappahl och Lindex och det är ju mina favvoaffärer när jag är i Luleå.
Im orgon jobbar jag kväll så jag blir en aning försenad till söstrakalaset, och på söndag jobbar jag dag!
Nu ska jag luska lite med min mor om när hon behagar komma hit!
Ha en bra dag bloggisar!
Sara! Grattis till studenten!!! Vi kommer i kväll!
Cessi! Du vet!
Erik! tror nog att Lillan blandat ihop nummrena...

Fiskrensning

Fiskrensning

I går var Pontus ner till stranden och fiskade och han fick två stora abborrar! MEN då ville ju Kasper och Joannah åxå prova kasta så vi gick alla ner i samlad tropp, Emma och Anton var åxå med.
Pontus fick 6 fiskar till men slängde i fyra för han tyckte dom var så små... När vi kom hem efter två timmar som kändes som en kvart, rensade Pontus alla fiskar med en Kasper på bordet som bara längtade tills han skulle börja tåla fisk igen...
På kvällen halstrade vi dom och åt, svingott!!!
I söndags var vi på ett krydd och ljusparty hos Ankki i Vuono, det var skojigt värre!
Framför allt var det gott! Annbritt kanske borde ge sej in i cateringbranchen!!! Vi fick en tallrik full med god mat, sallad mm
Jag har som nog en del av er redan vet haft vanvettigt ont i min svanskota...i går var jag faktiskt hemma från jobbet, ringde till Magnecylverkstan för råd och tog därefter en Pronaxen...och tänk!!! när kvällen kom var jag så gott som återställd...iallafall till 98%.
MEN i morse...började det att gnaga igen...men nu har jag tatt en till Prona så vi får välan se hur det artar sej!
I morgon skall vi fara till Suos på Saras studentmottagning! Det ska bli jätteroligt! Det är ju Ellis minsting...tänk att hennes minsting är 19 år och min minsting är 6år...och ändå är vi tvillingar...hm...
Har pratat med min Yngre syster som precis som jag är ett mellanbarn och vi insåg att det är därför vi trivs med varandra, för att vi just är mellisungar...Elli är äldst(några timmar), sen jag som god tvåa, Cessi är fem år yngre än jag och så Lillebror som är två år yngre än Cessi!
Har ju alltid hört hur hårt det kan vara för mellanbarnen...
Å, vet ni att när lillsyrran är här så kan vi ha hur mysigt som helst hon och jag! Ibland är vi helt inne i våra böcker och kan sitta och grymta till varandra för att inte tappa bort oss i boken...typ om den ena frågar om den andre vill ha kaffe..."Hmmm" blir svaret då!
Nu ska jag återgå till mina gärningar så som att göra oss i ordning för jobb och dagis...tänk...bara ...4 ....arbetsdagar kvar!!!!!
Ha en bra dag bloggisar för det ska jag ha!
Föresten blir denna arbetsdag inte så värst lång för mej eftersom Lydia har tid till Fysioteket halv två...
Cessi! Du ringde aldrig...snyft!

Morgonfika...

Morgonfika...

Så här såg bänken ut i morse...efter Kaspers egenhändigt fixade morgonfika...visst är han kreativ?!
I går jobbade jag på dagis till klockan ett, sen övervägde jag om jag skulle baka bullar eller gå ut och fixa krukorna men det kylslagna sommarvädret bidrog till att jag körde bullbak... Sen snabbt middag till familjen, Lydia skulle till stallet med Janne så det var ju lite brådis.
Sen for jag till mitt tillfälliga x-tra jobb och kom hem närmare halv nio...DÅ var jag sugen på att gå ut och fixa lite med kom ur stämning för Janne hade jobbat hela dan och orkade inte...hm...
Somnade sent omsider för att vakna i morse...hahaha...vilken nyhet va?
Nu ska jag gå ut och fixa mina krukor så att jag får nåt gjort i dag i allafall, ska ju jobba igen så tiden är lite knapp men pengar behövs så då är ju NÄSTAN allt jobb intressant.
På lördag har jag och Annika planerat in vår gemensamma tjejträff och jag hoppas att ni kommer ni som kommer...
Glömde skriva att Lydia tog sitt första dopp i havet i söndags när hon var hos sin kompis J P-PM...hon var så nöjd att hon hann före Pontus!
I kväll har  vi träff hos Anki och det skall bli roligt! Vi är ju några som undrar hur hon ska hinna baka Sverige bakelser till oss...
Vilket trist väder vi har!!! Svinkallt är det! Känns deppigt om sommaren skall fortsätta i detta väder...
Jag längtar till onsdag som är min SISTA dag på gamla jobbet!!! Sen är jag FRI att göra precis vad jag vill!!!! Det värsta är förståss att jag inte riktigt vet vad jag vill... men semester ska jag ha!!!
Skulle vilja göra en liten tripp med familjen men vet inte riktigt när och var...
Under dessa år som jag har vart sjukskriven och har haft ont så har jag stundomtals mått skitdåligt, det kan man faktiskt göra om man vet att det onda kan ge med sej först om några år samt att man p ga det onda inte kan jobba kvar på sitt jobb och just därför blir uppsagd...plus att alla hemmavid förväntar sej att det är nån slags ledighet för att ta hand om familj och hem...alltså att vara sjukskriven...
jag hoppas på en snar remiss från Sunderbyn och att jag får den hjälp jag behöver så att jag kan börja min resa mot det bättre måendet...I bland har magen svidit som ett öppet sår så fort jag insett att jag faktiskt måste göra lunch eller åka in till stan och handla...
Nej nu kom det in nån...och det var ju Joannah...fast hon for igen...men det kanske var ett tecken på att jag ska ut och fixa krukorna...
Ville bara säga att det känns faktiskt lite bättre nu när jag vet att det bara är 6 arbetsdagar kvar!!!
janne skulle grilla lax till middag så vi äter nog korv och makaroner till lunch...verkligen avancerad maträtt...
ha en bra dag bloggisar!!! Nu går jag ut!!!
Cessi! Varför ringde du inte i går? Ring i dag istället då!

En stolt morbror

En stolt morbror

Ser ni vad stolt han är Kasper! Han var så lycklig när han fick hålla lilla Anton!
"Jag älskar Anton " Sa han " och dej mamma" Sa han fort för att inte såra sin mor...
Var till Kemi i går med Elli och flickorna. Min outfit var detta: blåa långkalsonger, rosa sockor, brun kjol, svart tröja, Ankkiskorna men gula Brissnören...Fick se mej själv i spegeln och blev helt häpen! ÄR DETTA JAG??? Tyvärr så var det jag... Nu ska här bli ändring på torpet! Håret ska klippas eller flätas, vad tycker ni?
Tio kilo bort!!! Och det fort som attan! Verkar så lätt till man trillar dit igen...
Men har nu bestämmt mej för att återuppta min prommisar!!! Jag måste få det till att bli en mani!
Träffade Sofia och lilla Luna åxå i fredags, det var verkligen roligt! Lilla Luna är en otroligt glad och nöjd liten tjej och väldigt lik sin mor!
Jespers 18-års firande gick bra! Han blev ordentligt firad senare på kvällen när "mentorn" dök upp...
Jag och Joannah skålade i vischyvatten men då har vi åxå ett helt intakt minne av kvällen...
Men vars var du Annika? Jag frågade Hadde och han sa att du låg och sov...före klockan nio? Då vågade inte jag och Joannah ringa upp dej.
I dag har vi tatt bort odlingslådorna från gården, och gissa vad myror det fanns där! Fy fariken!
Vi ska plantera dit Blodhägg och Äppelträd i stället, och på stenhögen blir det solrosor.
Ska ta bort jorden från de stora urnorna och göra en omprövning av vars dom skall stå lite senare. Vet inte hur jag ska möblera inne så då får det bli ute...
Nu ska Janne till Seskis och jobba, han tar med sej Lydia som ska hälsa på Johanna P-M.
Hon har så väntat hela dan på att hon ska ringa och säga när hon kan komma.
Nu ska jag gå ut och fylla mina krukor med jord, som ett slags förberedelse inför själva planterandet som jag inte kan göra förrän Janne planterat och sålt klart...kanska förblir dom tomma...
Cessi! Hur är knäet?

Nagelbitare

Det har jag vart till och från sen födelsen...Kommer ihåg hur onte det gjorde när jag bitit av naglarna så mkt att det blödde, det gick åt mkt tejp på den tiden!
Jag tejpade fingertopparna under natten eftersom det gjorde mindre ont då...tänk på människorna i koncetrationslägrena som fick sina nagla utdragna!
Numera använder jag plåster och salva för att döva smärtan!
Om jag stöter på nån människa som jag ser biter på naglarna så känner jag en viss samhörighet...vi borde starta en förening typ AA fast den skulle heta ANB istället!
Lydia fick ett glittrigt nagellack i går och jag målade min ena tumnagel som faktiskt är av lite längre kaliber, men vad snyggt det blev! Så nu har jag tänkt försöka låta bli att tugga naglar för att se om jag eventuellt kommer att få se dom resterand naglar åxå i glitterform!
Lydias kalas gick lugnt tillväga!
I morse när hon vaknade, eller rättare sagt blev väckt, så hade hon ont i huvudet.
Jag gav henne en halv Panodil och sa att om huvudvärken inte går över eller om den blir värre så får hon komma hem, eftersom Ponte är hemma så ordnara det sej.
Hon var glad och pigg som en Pommac när Janne körde henne ner till skolan.
Det pigga kommer sej av att vi har svinkallt här! Tänk att det aldrig blir sommar nån gång! Fast i morgon för 18 år sen var det åxå svinkallt ute! För då föddes Jesper och Janne kom i håg att han fick ha långkalsonger på ute, han gjorde repövning då...och alla frös!
Janne satte in en tjälknöl i ugnen i går kväll, en stor fin köttbit, MEN när vi tog ut den i morse såg den ut som ett torkad russin...
Men hur som helst så måste köttrussinet i saltlag och det måste jag ordna med nu!
Ha en bra dag bloggisar! Så hörs vi!
Malin! Tack för hjälpen i går!

hits