Positivt

...jag hade gått ner 1,2...sammanlagt är jag ju på 4,6 minus...
jag är både nöjd och o skiten...tänk om jag inte vart o skiten...säkert ett halvt kilo till...
Ha en bra kväll bloggisar! Nu ska jag äta korv som Janne just grillar i kaminen, ska klämma till med en eller två 9%...

jag är en härmapa...

Detta snokade jag rätt på i Eiras blogg och jag gillar ju sånt här därför härmas jag...

4 jobb jag haft   affärsbiträde i min pappas affär
                              barnskötare
                              potatisskalare på Karungiskolan
                              kioskbiträde

4 filmer som jag kan se om och om igen  Grease
                                                                              Två bröder emellan
                                                                               Jäkelskapsfilmerna
                                                                                Alla Jönssonligorna

4 ställen där jag bott  Pello
                                         Haparanda
                                         Kukkola
                                         Karungi

4 tvprogram som jag gillar  Kung av Queens
                                                    Will och Grace
                                                     Hem till gården
                                                    Lets dance

4 ställen där jag varit på semester  Dorotea
                                                                   Lycksele
                                                                   Gotland
                                                                    Uppsala

4 sajter som jag besöker dagligen  Webblogg.se
                                                                   Aftonbladet.se
                                                                   Hjärtebarnsföreningen.org
                                                                    Blocket.se

4 favoriträtter  Potatisgratäng med grädde
                             Makaronilåda
                             Mervis goda fisksoppa
                             Pizza

4 ställen dit jag skulle vilja fara  Gotland igen
                                                             Fjällvandring i fjällen
                                                             Uppsala
                                                              Wilhelmina

Ja detta var detta! Återkommer med en viktkommentar i kväll! Solong kära Bloggisar och ha en riktigt bra dag!
Föresten får jag min lön i slutet på februari och då blir det ju en lite större summa...

ojojojoj.............

I morgon gäller det! Har idag terroriserat nära och kära  med att tvinga dom att gissa hur mycket jag gått ner OM jag gjort det...
Det är ju lika spännande varje gång och samtidigt väldigt sporrande om man gått ner!
I dag har jag vart med flickorna i stallet inne i stan och det var jättekul, i dag var det genomgång av regler och hur man hanterar en häst och nästa gång ska vi... lära oss att borsta hästen och vända den i spiltan.
Varje barn ska ha en ledare med sej, typ en mamma eller pappa och jag ser det som en nystart på att överkomma min lilla hästrädsla som faktiskt kom till pga en helgalen häst som vi hade en gång.
Ska jobba på frillo i morgon emllan halv ett och halv fyra. Kasper är ledig för Janne är hemma, tycker att  han kan få vara ledig åxå eftersom det kommer tider när han åxå kommer att vara heltidsbarn på dagis eller frillo.
Jag tror att jag ska ha som målvikt 65kilo, kändes bra att väga det då jag var med sist, tror inte att jag kmmer att se lika utmärglad nu som jag såg ut då, fast om det verkar så stoppar jag.
Herregud vad jag tjatar om min vikt, nu till nåt annat!
Vi lever bara ett liv eller hur? Då tycker jag att man ska ta och sätta sej ner och kolla in hur man vill leva det!
Jag känner att jag vill ha ett jobb som jag tycker om och att jag inte vill lämna mina ungar för att fara på resor, den vi gjorde med våra grannar var lyckad och den skulle jag kunna tänka mej att göra om med dom som sällskap och Joannh och Peter som barnvakter.
Jag känner mej så nöjd med livet, jag älskar min man och mina barn, min mamma och pappa, mina syskon och mina vänner, vi är friska allihop, vad kan man mera önska? JO att min lillasyster flyttade upp och får ett jobb här! Tycker ni kära bloggare att det är för mycket begärt?
Nu ska jag spela spindelharpan...den enklaste versionen!
Det är föresten 10,3 minus här och i Pello hos mamma och pappa var det över 20grader.
Ha en trevlig kväll kära bloggisar och så ska ni få läsa mitt resultat här i morgon ungefär vid denna tidpunkt!

Stenkul...

I bland är ju livet verkligen stenkul! Jag har inte fått min lön...bara från försäkringskassan, jag vet inte varför men ämnar ta reda på det snart, hon jag skulle prata med var på lunch. Jag blir lite upprörd eftersom jag åxå har räkningar som skall betalas och barn som skall utfodras. Det är så konstigt att så fort man blir sjukskriven eller att det blir nån förändring som i mitt fall då uppsägningslön så funkar inte allt.
Det känns verkligen pest just nu!
Det var i allafall roligt att komma hem för Kasper och Janne har fredagsdammsugat nästan hela huset!
Jag var svinhungrig när jag kom hem och värmde en vv mat i mikron, men fy fågelen vad det var osmakligt, jag kanske är less på den typen av mat eller så hade det räckt med en macka som jag i och för sej tänkte ta först men Janne tyckte att jag skulle äta ordentligt.
Nu har jag satt på kaffet och ser fram emot en kopp fast jag har en morrande oroskänsla i magen av att min lön inte kommer att komma till mej idag...vi ska till Umeå i morgon och jag hade verkligen behövt lite pengar. Nä nu skriver jag inte mer i dag för det blir bara deppigheter...Om alla är friska så blir det ju Umeå för mej och det betyder att ingen uppdaterin kommer att ske förrän tidigast söndag!
Föresten ska vi till Suos i kväll på Lottas studentfest, det ska bli väldans roligt tycker jag, vi kan nog inte vara där så länge för Pontus klarar nog inte att vara där längre än en halvtimme även om han inhalerar före.
Ha en bra dag och en bra helg kära bloggisar för det ska jag ha....

Läslus...

I dag hade jag tänkt hinna med att göra väldans mycket men...jag fastnade i en bok... jag fick inget gjort...annars brukar torsdagar vara städdagen för mej! Men är man läslus så är man!
"Stormens öga" heter boken och den var faktiskt så bra att jag inte kunde sluta, men när jag läst ut den så fick jag lite fart så jag satte på tvättmaskinen...sen hittade jag en hög med gamla Amelia som jag har läst och som jag tänkte ge till Elli och då fastnade jag i dom...
Fast det är ganska skönt att ha en sån dag åxå eftersom man ju behöver varva ner lite emmellanåt.
Kasper är dunderförkyld och jag hoppas att det går över till imorgon eller att det åtminstone blir bättre för vi ska till Umeå på lördag till söndag och jag vill inte lämna ungarna hemma om nån är sjuk. Joannah och Peter ska vara barnvakter.
Imorgon ska vi på studentfest till Suos, det är Lotta som avslutar sina 4 studieår och skall firas med pompa och ståt!
Jag är inte lika hungrig mera, tror att jag krympt min magsäck lite...eller så är jag snål med pointsen!?
Nu ska jag återgå till mina gärningar, tänkte faktiskt baka bullar eftersom ungarna klagar på att vi inget fika har.
ha en bra kväll bloggisar!

Onsdagmorgon

Jag har gått ner 1,2...bra va!? Vi var två med detta resultat!
Jag hann inte skriva i går kväll eftersom datorn var upptagen hela kvällen och när den blev ledig så började Örnen på tv, och ville jag inte missa...
I dag har jag ätit mackor med mildost, skinka och mandarinklyftor samt en kopp kaffe, är så mätt så det känns som att jag tryckt i mej en gourmetmiddag!
Ska i dag på EVK på Marielundsskolan klockan halv tio sen har jag fri tid tills klockan är halv ett för då ska jag jobba med Majsan på Frillo.
Tänkte ev börja med mina promenader i dag men glömde hämta min mp3 spelare hos Joannah...jag kan inte tänka mej nåt tråkigare än att gå utan musik.
Kasper är förkyld nu och jag hoppas att det blir bättre eller går över till helgen eftersom vi ska till Umeå på lördag.
I går när jag kom hem från vv åt jag middag bestående av korv, ost och gurka. Firade min viktnedgång med ostbågar för 6points... Vaknade i morse och insåg att mina surt sparade points(10) har fryst inne eftersom vi börjar en ny vecka i dag...men jag orkade helt enkelt inte trycka i mej mer i går kväll!
Min tvättstuga börjar se normal ut, kan tvätta och torka nästan 2 tvättar om dan och det är jättebra!
Annika! Påminn mej att du ska se hur högarna krymt när du kommer nästa gång! Hon är en av få som sett högarna...
Nu ska jag försöka göra nåt nyttigt innan det är dags att åka, t yp börja läsa en bok...
Ha en bra dag kära bloggisar för det ska jag ha!

Söndag morgon

Jag har ätit vedervärdig havregrynsgröt...gjorde den i mikron och det blir inte lika gott som när man kokar den, så nästa gång kokar jag gröten på riktigt i kastrull på spisen.
Jag tycker så synd om mej själv just nu! Känns som jag är tillbaka på ruta ett i gen...alla rehabmöten och läkarbesök till trots. Måste göra nåt upplyftande snart fast att se viktminskningen hos vv är faktiskt ett lyft, var till Torne badhus på ett kalas och såg mej själv i en helfigursspegel...men jesses hur jag ser ut!!! Nu tänker inte jag visa mej i baddräkt förrän jag gått ner minst 15 kilo...
Läste om Ellis sista möte med mormor och tänkte på mitt...vi var där i en timme drygt och Kasper tjatade hela tiden att han ville åka, jag var till slut så irriterad på han så jag hade nypt han om jag fått rätt läge...
Mormor visade återigen sitt album som hon var så stolt över och som hon sagt att jag skulle få efter henne. Sen när vi for därifrån så spelade Janne "ingen frågar dej var du köpt din tröja" eller vad den nu heter och jag bad han stänga av, kan än i dag inte höra den låten, jag kände åxå att det var sista gången jag såg mormor. Jag ringde henne under mellandagarna för annars brukar jag göra det på juldagen men då fick jag annat och tänka på för pappa blev ju sjuk. Då sa mormor att "Elisabet brukar minsann ringa varje vecka"... Hon tyckte om när vi ringde och skrev brev till henne.
Nåväl nu finns hon kvar i våra hjärtan och hennes ande finns runt om oss och albumet det har jag fått!
I dag ska jag och Kasper försöka oss på att göra semlor, dom kan blir torra som fnöske...det finns inga garantier för att dom blir bra eftersom jag aldrig lyckats med det, men är man nog sugen så...
Vi hade 14 grader när vi klev upp...nu är vi uppe i 20...det känns riktigt svettigt...
Ha en bra dag bloggisar! Ta mössan på när ni går ut för nu blåser det ordentligt!

Myggfritt...

Nåt positivt om denna kyla är ju faktiska att det är myggfritt...
I går var jag på våran revyträff, jag hoppas att vi får i hop ett bra material, ska ha med gamla godingar åxå så om nån av ni bloggisar har sett vår revy nån gång och fastnat för nåt kan väl tala om det så får vi ev ta med det åxå.
Kasper har vart hos tandsköterskan i dag och det gick över förväntan...bara lite gråt och han öppnade munnen så hon fick sätta plast på en tand men då blev det åxå ett svärd för 29kr på Jala...
Fy så kallt det är, sa till Janne att vi nog sätter på bastun i kväll för jag behöver duscha och det gör jag inte annars...
Kursen som jag så gärna ville börja på har redan börjat och det känns lite hårt...men bedrövelser ska man ju komma över ,så ock denna...
Nu ska jag klura ut lite middagsmat...inte lätt...inte lätt...
Saknar min lillasyster som for i förrgår, det är ingen som ligger och snarkar i soffan...
Nåväl, ha en bra dag bloggisar, eller rättare sagt en bra kväll!

Svart på vitt

Jag hade gått ner 2kilo!!!!!
Gissa om det känns härligt?! Jag firade med en torr semla...men jag hade spart points till nåt gott idag och den var faktiskt lika god som den var torr...
Kollade på idrottsgalan i går och blev själaglad när Tony Rickardsson tog hem två priser, har väntat på det länge för har man tagit 6 vm guld så ska man få pris tycker jag!
Min älskade syster åkte tillbaks till Gbg i dag och det känns tomt och tråkigt, Pontus frpgade vars ho´n var för han visste inte att hon åkt. Har åxå besökt magnesylverkstan i dag och blev sjukskriven t om den 12 februari halvtid. Jag hoppas att allt löser sej innan dess.
Tror att jag ska börja ta lite moves på vägen i morgon, kan vara nyttigt att röra på sej nu och spännande att se om det blir fin effekt nästa tisdag...
Har inte hunnit kolla era bloggar i kväll för jag har tittat på örnen och och nu är jag trött men jag lovade ju en rapport om kvällens vikt!
Godnatt kära bloggisar så hörs vi i morgon!

Oj oj oj...

I morgon har jag vart vv:are i en vecka och det ska bli så spännande att se hur mkt jag gått ner! För ner har jag gått, inte ett endaste fusk!
jag ska i morgonkväll avlägga en rapport på min blogg så ni får se åt vart håll det går...
Det är så lätt att ha diciplin när jag måste väga mej en gång i veckan, jag vill ju se resultat.
Nu har jag en "grön thai curry" i mikron och förutom den så är det ananaspizzan som är mina största favoriter. Just nu är jag så sugen på minst fyra mumsmums och t om en semla...det är för att jag är så hungrig...
har kommit i gång med tvätteriet åxå men det tar lite tid ändå för Janne måste anlita en elektriker för att man ska kunna ha på tumlare och tvättmaskin samtidigt. Då skulle det gå lite fortare men det gör inget för den nya maskinen tar  6 kilo tvätt åt hången så det går ju undan ändå!
Jag saknar Irene på bloggen, var är du?
Nu plingade mikron och jag ska äta, men ha en bra dag kära bloggisar!

Tjejhockey

I dag har jag och Annika och Wille vart till Vuono på tjejhockey! Det var så roligt att se att Bambi lever...
sen får ni tolka det hur ni vill kära bloggisar... Vi hade i alla fall väldigt kul och dom var jätteduktiga att spela och åka skridskor. Själv är jag som en stolpe på svajig is när jag har skrilloran på fötterna, måste kanske börja träna lite så vi kan bjuda Vuonobrudarna på match...vi måste träna mycket...mycket...ska prata med Annika om det!
När vi skulle fara hem så undrade Wille om han och Annika skulle städa när dom kom hem för han hade ju faktiskt en burk som han skulle panta och det är ju bara femtioöre...
Vi var även in till matchhjälten på kaffe och päron, vem det var får ni åxå lista ut själva!!!
Jag har tagit mej ett varmt bad och därefter pratat med en gammal kompis som inget hade och göra på jobbet för stunden, han sa att jag var på sista platsen på listan...hm...
Min lillasyster är hos Elli och späker sej...jag tycker hon borde komma hem för klockan är mycket och hon är ju ändå lillasyster!
Vi har köpt en tvättmaskin som låter nästan ingenting, vi fick dubbelkolla så att den inte var trasig...
Så nu kommer mina högar av smutstvätt att stadigt minska!
Nu ska jag gå och ta mej ett glas rött vin och läsa en bok, kanske även en mandarin.
Ha en bra kväll och natt kära bloggisar så hörs vi i morgon!

Saffransplättar med björnbärskompott

Saffransplättar med björnbärskompott

Denna delikata efterätt bjöd mamma till min lillasyster när hon var i Pello, jag hoppas att jag blir bjuden på det när vi är i Pello nån gång men inte ännu för jag är ju viktväktare...
Det har gått bra med min diet, eller det är ju inte riktigt nån diet för man äter ju det man själv vill!
Jag har pratat med Janne, ni vet mannen i mitt liv, husets herre, min stora kärlek...mm
Det har vart en fin men förståss en jobbig begravning. Han har åxå träffat en hel del släkt och det är ju tyvärr så att det oftast blir på begravningar som man ses.
Men han kommer ju hem i morgon och det ser jag framemot, är inte så van att vara utan Janne så där.
Skulle ha vart hos läkaren i dag klockan ett men jag balla ur helt i höjd med Kukkolaforsen...det var så halt och jag var så skräckslagen att jag vände, bussen hade ju åxå fåt nåt elfel så blinkersen och fläkten funka inte men varningsblinkersen var på och gick inte att stänga av. Efter min och mammas lilla volt i fjol så är jag inte lika kaxig vid ratte nå mera... Ny tid till Läkaren först den 13februari...
Nu ska jag fika med min dotter och min lillasyster...dom tar kaffebröd till kaffet jag får nöja mej med en apelsin...
Ha det så bra kära bloggare!

uksi porro

uksi porro

Kolla in vilken tjusig ren i Pello! Det är min lillasyster som har tagit kortet hos mamma och pappa.
Mamma är livrädd för renar och jag kommer ihåg att när jag var liten och vi skulle på utflykt i skogen för att plocka bär eller bara vara så kollade mamma in det bästa trädet att klättra i om det skulle komma en ren...
Nu håller mamma på att träna sej i sin renfobi så hon har faktiskt varit ganska nära en ren och det är strongt gjort av henne eftersom jag själv gallskriker så fort jag ser en spindel...

Lillasyster

Nu har jag min lillasyster här äntligen...Och där blev jag avbruten av telefonen.... jaha, jag fick komma till läkaren i dag klockan ett...hoppas att dom har hunnit sanda vägen innan dess!!!
Jag ska låta ungarna vara kvar på skolan för jag vill verkligen inte ta med dom ut i halkan.
Nu ringde Janne åxå...
Nej nu är det då ingen ide att sitta här för telefonen ringer ju hela tiden...vi hörs!

Puh....

Nu har jag ju som sagt vart på vv...jag är inte fullt lika fet som för tre år sen men näst intill...men nu blir det hårda bud!
Jag  tror inte att det blir så svårt eftersom jag så gärna vill gå ner i vikt.
Vi var bara tio stycken där och vi hade räknat med femtitalet julfeta människor...
Var just ute och kollade kaninen och då var det nåt djur som ylade så hemskt, kanske en hund som ville in eller nåt...vågade inte kolla om det var fullmåne...
På torsdag kommer lillasyster och jag längtar efter henne redan nu!
Nu ska jag gå och lägga mej för det är ju en dag i morgon åxå!
Godnatt kära bloggisar så ses vi i morgon!

Måndagmorgon

Ja så är det måndag i gen...jag ska strax ge mej av till skolan för att arbeta med Mervi. Ska ringa till sköterskan och höra vad hon säger är ok för mej att göra så inte min arm rasar igen.
Helgen har varit bra och lovet likaså. I lördags var Annika och Janne och ungarna här och vi hade riktigt roligt, särskilt Annika och jag som var på tur...
I går var vi och gratulerade Jannes pappa som fyllde 73 år, han förstod nog inte så mycket av uppståndelsen men tårta åt han...tre bitar... Han har haft feber och varinte riktigt kry ännu men det var så roligt och se att han tyckte om tårtan. Var åxå och hälsade på min farbror som ligger på lassarettet, han var jättetrött men såg fräsch ut i övrigt.
Bastubad på kvällen och lite Pistvakts tittning innan vi stöp i säng...
I dag ska jag försöka ge tvättstugan en omgång, det behövs verkligen för taket har inte kommit fram ännu...
Viktväktarna i morgon ser jag framemot...jag vill inte veta hur mycket jag gått upp utan jag vill börja bruka allvar med mitt bantande...håll tummarna för mej nu så jag känner stödet!
Ha en bra dag kära bloggare!

Karaktär...

Min karaktär skall i dag och fram till tisdag utsättas för ett karaktärsprov...inget godis, ostbågar, fika mm skall in i min mun...Nej, utan jag ska hålla hårt på lunch, middag och tre mellanmål!
Måste åka en sväng till Happis och inhandla diverse frukter för annars skiter det sej direkt!
Känner att min motivation har kommit tillbaka och då vill jag inte vara hungrig för det är då som fallgroparna blir många...
Har tänkt ta itu med tvätten i tvättstugan i dag...högen är så stor så jag ser inte taket...
Håller på att läsa en bok och jag har inte riktigt koncentrationen för nåt hushållsarbete...måste ta mej själv i kragen...det positiva med läsandet är att jag inte äter...alltså när jag läser...
Janne är med Heikki och ungarna i stan på bandyträning, så jag måste ha lunch till dom när dom kommer hem och det är vid halv tolv tiden.
Har kollat runt lite i min garderob och fann till min fasa att mycket därinne är som en "kasslerdräkt" på mej så nu jäklar blir det nya tag!!!!
Pontus har ännu feber stackarn, hans kompis Markus ska ju komma nu denna helg och dom planerade att köra skoter, nu blir det nog bara filmtittning och chipsätning och läskdrickning...
nej nu ska jag sätta på mej sockar för jag fryser om mina fötter och sen ska jag göra morgonröjet...dvs plocka upp från gårdagen...
Men ha en bra dag bloggisar! Ni som är sega med inslag får lov att skärpa till er!
Föresten Anki! Janne hämtade 4 skinkor från Maxi....Igår åt vi en...Idag blir det makaronilåda...


Fredag

I går var jag på arbete...Irene såg mej från fönstret och jag fick förklara mej...Efter mitt fackliga möte fick jag veta att så länge det inte finns papper på att min uppsägningstid är arbetsbefriad så måste jag infinna mej på mitt gamla arbete...hon som ska skriva pappret till mej befinner sej utomlands och kommer tillbaks på jobbet nästa onsdag...
Efter arbetet gick jag hem och förberedde för middagen, Janne och Pontus for till Finland och köpa kläder till Pontus och mat till hemmet.
Jag gjorde potatisgratäng och Janne gjorde en gryta och Anki hade med sej efterätten, det var alltså Anki och Heikki och ungarna som vi bjöd på middag här i går kväll.
Vi hade väldigt trevligt och jag följde med Anki till strandbastun där det var dambad...både Anki och Mervi var flera vändor ner och doppa sej i isvaken...huvva!! jag badade inte utan satt som en mommo och kollade så att alla blev rena.
Sen gick vi hem till oss och gubbarna tog över strandbastun, vi hade så roligt här ett helt gäng och det drogs vitsar så man fick kramp av allt skrattande.
Det blev till att hoppa i säng vid halv 12 eller 12 tiden. Pontus hade ont i huvudet och fick en tablett, antagligen migrän för han ligger ännu med kall handduk på pannan och hinken inom räckhåll, fy så hemskt det är med migrän!
Nu på morgonen har jag fyllt diskmaskinen efter att Janne tömt den och sen morgonfikade vi...jag åt 4 korvmackor....under mitt hela liv tror jag inte att jag ätit så mycket på morgonen, men jag läste samtidigt och det var så gott, observera att korven var Nordcharks lättkorv!
Kasper har namnsdag i dag, och har han sett till att vi inte har glömt...
Nu ska jag ringa runt och terrorisera min familj, först Pello sen Elli sen Emma sen Joannah och sen Malin, jag hoppas att familjen Täikkö kommer på visit nån dag, det var längesen storpojkarna var med.
Ha en bra dag bloggisar!

Barr...

Nu har vi faktiskt kastat ut granen...den barrade så mkt så kulorna ramlade ner när barren tog slut på kvisten...det blev tomt men ändå är julen kvar för allt annat får stanna ett tag till.
I går höll strömmen på att komma och gå, ytterst irriterande, vad håller vattefall på med?
Har skrivit ett brev till Pontus jumpalärare och ringt om ett intyg från Kling i går och jag är nöjd!
Ska vara på fackmöte i dag klockan tre, fåse vad det ger...Tänker inte strida och förhala hur mkt som helst eftersom det då kan bli så att jag måste vara på mitt gamla jobb och göra det jag kan under uppsägningen och anledning till uppsägningen är ju att jag inte klarar av att jobba där pga min onda arm!
Har sån värk i den efter enaste simningen i måndags, måste ringa och kolla om det är bra att simma elller inte.
Nu ska vi göra lunch och sen går jag och ungarna till Anki, Kasper är så sugen på att leka med Rasmus i dag och Lydia är ju alltid sugen på att leka med Henny...
Ha en bra dag kära bloggare för det ska jag ha!
Börjar föresten nästa tisdag med viktväktarna! Håll tummarna för mej att det lyckas denna gång åxå men åxå att det kommer att hålla!

Viktväktarna

Har bestämt mej för att prova viktväktarna igen! Jag har lyckats gå ner 20kilo med dom och jag tror att det är det bästa för mej! Ska kolla med Vivi när dom börjar igen, klart det kostar pengar men just nu känns det som min enda chans... min karaktär är skitdålig och betalar jag för nåt så blir det liksom en utmaning och jag vill verkligen gå ner till sommaren.
Var på dambad i går och simmade 1000meter, men jesstanes vad benen var vingliga när jag klev upp från bassängen...
När jag kom hem åt jag gröt och en macka, hade en klump i magen när jag lade mej...av gröt alltså...
I dag ska vi till tandläkaren med Kasper, måste ringa innan och säga att vi nöjer oss med en tandsborstning och bananlack...han hade ont imagen i går av orolighet, tänkte att vi nog får lov att ta det lite´lungt med han! Pontus ska åxå klippa håret lite hos frissan, jag kan inte klippa som han vill och det känns säkrare att frissan får ta smällen för ev felklippning...
Köttfärsklimpen i mikron blev bra, köttfärssås blev det och Kasper åt till han fick göra ett litet break och gå på toan och efter det besöket åt han upp nästan allt som var kvar på tallriken...nästan mer än vad jag åt...
Nu känner jag att gårdagens gröt vill ut så jag säger bara det att : Ha en bra dag bloggisar!

Lunch

I dag ska jag överraska min familj med köttfärs...soppa eller sås eller köttbullar...har just satt in klumpen på tining i mikron...kan bli en stor och smaklös biff åxå om jag har otur...
Vi ska åxå åka till Happis och kolla in lite tvättmaskiner, våran funkar bra just nu men man vet inte hur länge...Janne(min) har fixat den provisoriskt, den kan funka i ett halvår eller en timme, det vat man ju inte...
Pratade med Elli just och hon frågade om hon skulle hämta mej till dambad och jag tackade ja, bara jag slipper köra...har blivit lite harig sen jag och mamma voltade...
Har städat ur två skafferilådor i dag och fyndat 7!!!!!gamla konserver...det blev så mkt plats i lådan nu och så vet man att allt är ätbart! Ska gå lös i skafferiskåpen åxå och se hur mkt plats det blir där...
Såg Svenerik i 4:an i morse, det är inte utan att man känner sej lite stolt! Han har gjort så mkt för Haparanda och jag hoppas att han får ta det lugnare nu detta år, man kan ju inte köra slut på sej själv helt, det finns ju andra att delegera ut jobb åt! Hälsan är viktig!
Jag höll mej bra igår med min nya diet = att äte vettigt och slopa sockerprodukter...MEN jag ger aldrig avkall på ostbågar!!! Jag åt en drös i går kväll och det var så gott, vischyvatten till förståss...
Nu plingade mikron så jag ska kolla vad det blir för maträtt...
Ha en bra dag bloggisar!!!!!

2006

Ja nu har vi ett nytt år, det känns inte annorlunda på något sätt men spännande på något sätt...
Har gett mej själv ett löfte om att jag ska gå ner minst 15 kilo till sommaren...jag måste ju det för jag har inte tänkt utöka min garderob med större sommarkläder...
Vi hade en jättemysig kväll i går med både god mat och hadderajan... Annika gjorde en jättegod älgköttgryta, jag är så imponerad att hon som är yngre än mej kan göra så gott kött...lovade både Annika och Irene att jag ska bjuda dom på min köttgryta så dom verkligen får se att jag kan förstöra kött...hahaha...
Irene gjorde en god mixad sås av jordgubbar,balsamvinäger och florsocker, den var svingod!!!
Vi lekte lite lekar med ungarna så tiden skulle gå och äntligen blev den tolv!!! Ut och skjuta raketer och kolla andras, skönt att det var så varmt ute. Janne kom ut med en lätt syrlig champagne, trodde först att han liksom mr Bean såätt ut den med vinäger...ungarna fick Pommac.
När vi kom in kokade vi varmkorv sen blev Kasper tvärtrött så det var bara att sätta på en Musse Pigg film och lägga sej med han, det tog en kvart ungefär men då jag klev upp hade våra vänner farit, vi skulle vänta in Lahja men jag tror att Wille åxå blev jättetrött.
Provade ringa syrran i Vuono men hennes maskinist talade sömndrucket om att hon var ute på vift...hmm...
Pratade med Ellli och vi blev lite lessna när vi tänkte på vår mormor som inte finns bland oss mera, sen ringde mamma och jag pratade med henne, cessi och pappa, storflickorna firade på sitt håll och jag hoppas att dom har haft en bra kväll, dom kommer väl hem i dag så man får rapport.
Jag gick till sängs på riktigt ungefär kvart i två och höll på att storkna när Janne(min) kom och lade sej... herrejestanes vad whisky kan stinka...jag tror att han parfyrmerat sej med den...
Sammanfattningsvis så hadevi ett bra avslut på det gamla året och en bra början. Janne(Annikas) trodde att grytan hade exploderat med korv eftersom jag hivade i hela stora burken...det såg faktiskt roligt ut...
I morse vaknade jag redan vid halv sju tiden men tämkte att jag kan ju intekliva upp redan så jag vände mej om och somnade och sov till nästan halv tio!!!!! Vaknade av att Janne(min) höll på att plocka här inne, det var nästan klart när jag klev upp...nu är han helt slut och ligger på kökssoffan och snarkar...jag ska dricka upp min java och sen ska jag plocka det som han inte har hunnit med.
Ha en bra dag kära bloggisar, själv ska jag softa resten av dan...alltså efter upplockningen...

hits