Speciellt för Faster Ditte och Mikke i Göteborg

17498-7317498-7217498-7117498-7017498-6917498-6817498-67

Vilken förmiddag!!!!

Joannah ringde i natt och talade om att hon och Peter fått en pojke! Jag kunde inte somna om...jag blev så glad att hon mådde bra och att gossen åxå gjorde det...
Sen fick jag en fin bild av honom  på mobilen som jag stolt visade upp!
Sen for jag till Emma och drack kaffe innan jag tog hem hundarna...
Sen ringde Peppe och talade om att han klarat körkortet!!!
Jag har fått gråta av glädje i dag, alla goda ting är ju tre så jag hoppas att nån i släkten passar på att köpa sej en lott i dag för nu kan det hända nåt...
Om Joannah stannar kvar några dar i Sunderbyn så åker vi dit kollar in underverket. Lydia och Kasper längtar så att få se honom.
Nu ska jag göra som Sussi...ta i tu med tvätten!!
Ha det så bra!


Guld och Silver...

Guld och Silver...

Elli har informerat mej om sin uppdatering...så då är det bara att gör det själv åxå!
Först och främst så måste jag ge en STOR eloge till min älskade lillebror!!! Han är blodgivare och när han lämnade nu senast så gav han pengar na till hjärtebarnsföreningen!!! Jag känner mej så rörd av hans omtanke. TACK snälla brorsan!!!
Jag och Lydia har vart till stan och gjort lite ärenden...bla har Lydia klippt håret! 10 cm är taget, hon är som en dröm min lilla prinsessa!
Jag har även betalt Häxan! Har ni gjort det? Hon måste ha pengarna på lördag!
Kasper har vart hos Vicktor på em, han blev t om bjuden på middag och sen fick han låna en film..."Kalle och chokladfabriken". När han kom hem från Virre så ringde han till Wille och där satt vi sen och sinkade Annika i sitt arbete...Det var första gången som lilla Anton var där på visit och då passade han på att baja ner sej...
Väl hemmavid har telefonen ringt som bara den och tillslut kom lugnet och här sitter jag...Elli var en av dom som hörde av sej för att meddela att hon minsann uppdaterat sej!!! Bra gjort syrran, få se hur lång tid det tar till nästa...
Ha en bra kväll kära bloggister! Jag ska försöka ha en sådan omän det blir svårt...
Elli! Analys efter Idol eller????
Cessi! Har korten kommit fram på din mejl?

Nu...

Tänker inte jag skriva förrän min sega syster uppdaterar sej...

Gött göttigöttgött...

Gött göttigöttgött...

I går när vi åkte till stan så kom Joannah på att vi borde göra en smörgåstårta till Janne...sagt och gjort, vi inhandlade ingredienser och åkte hem för att tillverka en dylik.
Så här blev det: Joannah gjorde den själv med lite hjälp av Kasper och Vicktor och jag gjorde en vanlig gräddtårta, på ett sätt så att Kasper åxå kunde äta den.
Jag gjoede middag till barnen för två av dom skulle till stallet.
Sen kom bokbussen och jag ick ju månadens höjdpunkt...det blev många böcker i gen och jag har snart avverkat en av dom...
Sen komm Suos och Täikkös och då kunde vi börja frossa... Det var så gott!
Hampus och Lydia sprang omkring och bytte klistermärken med varandra, tror att dom försökte springa i från Kasper och David...men dom grabbarna är snabba... Lilla Emil fick syn på slålen med godis...att det är svårt att neka han en lite chokladbit...jag överlät det på Malin...
Sen när alla for hemmåt så satt jag med Janne och Pontus och kollade "Allå allå"...att man fick skratta!
Pontus är hemmavid i dag för han är så dunderförkyld...brukar alltid bli det när skolan börjar...har fått dubbla doserna och vi får se om det går vägen annars blir det akutspring i gen...Här på akuten kommer ju inte läkarna om dom inte måste och när dom väl kommer så läser dom inte journalerna...jä*la magnesylverkstad...
Lydias klass är i Kukkolaforsen i dag på nåt kulturellt evanemang...har gjort köttbollsmacka åt henne och varm choklad.
Nu borde jag få tummen ur ****** och få nåt gjort, fast jag vet inte vad...
Möjligen förpassa Jannes presenter där dom hör hemma...alltså på väggen och i barskåpet...hahaha...
Nix nu börjar det bli lite error i hjärnan...Ha en bra dag bloggisar! Själv ska jag bita på naglarna...
Cessi! Ring mej!
Annika! Kom på analys!
Elli! Kaffe på din rast eller?
Erika! Aj lav jo!!!

A plus L...= sant!

A plud L...= sant!

Uppdateringsdags var det... Vi hade en bra fest i lördags, vi åt och vi drack och dan efter städade vi...
Mammis och pappis åkte i går...jag var i kyrkan då och det kändes lite fel att inte kunna vara hemma då men är man kyrklig så är man...
Vi fick en trevlig förmiddag med våra Siknäsvänner i allafall, synd att dom bor så långt härifrån...men Sune säljer ju tomter...så man vet ju aldrig...
Sen förde Janne och Nicke bort de lånade möblerna...och därefter skickade jag iväg mannen med tre av barnen på kalas och middag i stan...jag dammsög och skurade och tog in alla möblerna med stor hjälp av Elli och Sara! TACK!!!! Ni räddade mitt liv!!! Joannah fungerade som kordinator...dvs son pekade vars möblerna skulle stå...
Löragen fest var lyckad. Elli och Åke BJÖD på maten!!! Dom wookade åxå den med hjälp av Erika och Roger TACK!!!!!
Joannah servade inomhus med efterrätten och kaffekokningen,TACK!!!! Emma servade dom som var lite för högljudda med vatten...Anton sov i sin vagn då så hon hade nog en liten baktanke...Hon körde åxå ut en rökare!!! TACK!!!!
Vi var kring 75 personer här på kvällen och ALLA är sådana som vi kan kalla för vänner!!! Tänk vad många vänner man har!!! Ändå kunde inte alla komma...
Det blev mycket sång och Stefan G spelade så fint på sin gitarr bla a "Tears in heaven" Mycket presenter har han åxå fått, Kasper frågade mej i morse vars allting kom ifrån...
Kasper är hemma i dag för han har ätit nåt som magen reagerat på nåt...
TACK Emma för att du tog hand om mina två minsta på Frasses i går när dom andra åt på Leilani...och jag var hemma och skurade...
Ha en bra dag kära bloggisar! Jag har åxå blivit drabbad av lite error i hjärnan...
Joannah har tiden inne i dag!!! Samma dag som min Janne fyller år!!!!

Äntligen...

Nu har våra Siknäsvänner kommit! Nu känns det som att det kommer att bli en bra fest i morgon...
Tidigare på kvällen har min söstra Annika med husband och son hjälpt till med bord och stolar, dom hade med sej en underhållande Helen...vi har skrattat och möblerat så det stått härliga till!
Just nu är Janne och visar Roger vägen till stugan...jag sa att det var tjugo meter och jag tror att dom mätte bara för att bevisa att jag hade fel...jag överdriver ju lite som alla nog vet... hm...
Köpte tyg på Jysk...100 kr för fem meter...passar bra som duk...
Nej nu ska jag hoppa i säng!
Godnatt kära bloggisar!
Vi ses i morgon!
Sussi! Nicke måste komma tidigt för att godkänna vår grillning...annars kanske han får nattarbete..hehehe...

Halvklart till mulet...

Halvklart till mulet...
Nu har vi bytt databord med Pontus...det är inte klart ännu för vi måste sätta upp en till hylla så att skrivaren rymms... sen måste jag på nåt vis täcka över dom fula fläckarna på väggen...men det är så lätt, bara be kottarna göra några alsters.
Jag har vart hos Elli nu på morgonen och hämtat lite kött och då passade jag på att suga i mej en kopp kaffe åxå. Elli och Åke hade fått ett sånt fint fotografi från grannarna...De var på dom och babysen som inte fick leva...jag grät  när jag såg det, det var ett sånt vackert kort och ändå så fullt av sorg...
Usch vad mkt jag har att göra i dag...det är nog bäst att börja....men det är så skönt och avskärmande att sitta vid datorn en stund, alla ens bekymmer glöms för stunden men dom finns ju kvar i hjärtat...
I går bakade Peppe ytterligare 6 kladdkakor till på lördag, han är så duktig.
Pontus fick låna Peppes tangentbord i går och Ponte var i chocktillstånd ännu på morgonen...
Jag hjälpte Lydia med en egen blogg i går, hon ville åxå ha en så att hon kan skriva lite dagbok...länken finns på min sida så gå gärna och titta!
Nej nu ska jag ta min tarmrensardrink...den är inte så dum...
Ha en bra dag bloggisar!
Föresten så ringde en kvinna från Af och talade om för mej att jag får börja på den finska kursen den 4 september....så nu mina vänner kan det bli ett nytt språk här på min blogg...

Mellis hos "andramommo"

Mellis hos "andramommo"

I går hade jag förmånen att ha Täikkösgrabbarna här.
Hampus sa att Oboy är så gott, jag frågade om dom ville ha det och mackor...de ville dom.
Dom drack säkert fyra glas var och åt varsin macka..."sån här oboy har inte vi hemma" åhå sa jag, vad har ni då för oboy? "Vi har sån utan socker och den är inte lika smakrik som din" sa Hampus...
Dom smaskade och njöt så det stod härliga till och jag kunde inte låta bli att fotografera dom...
Först visste dom inte om dom skulle få dricka(eller äta) min oboy men Joannah sa att här hos Kajsa så bestämmer hon!!! Då åt/drack dom...
Jag håller på att läsa en fruktansvärt läskig bok av Karin Fossum...vet ej om jag klarar av att läsa den...
Tror inte att jag gör det heller föresten...usch vad hemsk den är. Den heter "svarta sekunder"
På mitt scema i dag står det skrivet att jag ska tömma bänkar och bord på skrot...och dammsuga!!!
En baggis sitter jag och känner att det är men...sa det i går åxå när jag skulle ta köksskåparna...det tog hela dagen och kvällen...
Jag såg "morden i midsommer" i går...från början till slit...och visste direkt vem som var mördarinnan...det var så uppenbart eller så borde jag bli kriminalare...
Jag får nog börja på finskakursen den 4 september...det hänger på om det blir flera, i dagsläget är vi elva stycken och man måste vara minst 12... Jag har bestämt mej för att inte söka såna jobb som jag absolut inte vill ha...vid min ålder får man tänka så!!!! Det handlar så mkt om känsla för sitt jobb och jag tycker det är viktigt! För alla!
I går hade Kasper och Wille gått lite vilse på skolgården med några killar som är äldre...dom hade vart nära en väg sa dom...Jag pratade med fröknarna i morse om det och uttryckte min oro! Dom skulle i dag gå runt med barnen och visa dom var dom bara får vara. Tycker nog att dom äldre grabbarna borde få sej en tillsägelse om de åxå!
Det är ju 7 år sen en trgiskt trafikolycka hände med dödlig utgång och vi är många som tänker på den varje år vid denna tid. Om vi föräldrar inte har makten att kolla våra barn när dom är på skolan så måste vi
ju kunna var trygga med att personalen på skolan gör det!
Det är snart dags för Joannah att föda sitt och Peters första barn...det är både spännande och oroligt...som ni alla kanske vet vid det här laget så förlorade våra vänner sin son och det känns så hemskt  för dessa barn skulle ju leka och ha roligt med varandra...
Vad skönt att Karsikkobranden är på kontroll nu!
Nej nu måste jag ta i tu med vardagens mödor...fast jag skulle helst vilja sitta i en fåtölj djupt läsande en bra bok och ev ha en lite chokladbit i handen...
Ska handla med Elli i dag, har så stora mängder att frakta hem så det ryms inte i min bil...
Bronset! Ring när du har tid!!!!!!

Senaste nytt...

Visste ni att när jag skulle få Kasper och vi kom in på BB så satt barnmorskan ctg-kurvan på och hjärtljuden sjönk till 59...då insåg dom att ngt var fel och han föddes med ett katastrofsnitt...navelsträngen låg före hans huvud och hade han fötts "normalt" hade han fått enorma hjärnskador...Det tog tjugo minuter från det att jag åkte ner på op tills att Janne fick upp Kasper...
Nog om det!
Vad har hänt här då? Jo,  i lördags var vi till Pello och skrapade nästan hela huset... Mammis klippte Lydia och jag gjorde iordning ma:s och pa:s sallad för mammisen klippte inte bara Lydias hår utan även sin hand...
På söndag  vek jag all tvätt och tvättade mera...plus att jag hann rensa i Kaspers garderob. Att jag kände mej flitig... vi var föresten till Kemi i fredags och ekiperade ungarna därav garderobsrensningen...
Nåväl, efter tvätteriet gick vi ut och städade på gården...det blev fint men det är inte klart ännu...
Jag och Joannah satt i dag och gjorde en lista på vad som skulle göras denna vecka och den lappen blev kvar på bordet när vi for på häxträff...gissa om de hemmavarande gjort narr av oss????
På häxträffen fick vi först se och dofta på Marias ljus sen fick vi en god tallrik som Annbritt serverade oss, allt var gott utom sillen...har ALDRIG ätit sill så jag höll på att dö i en sillchock...det var bara jag som gjorde det, var så impad över alla andra som faktiskt mumsade i sej det...
Jag köpte ett ljus och örtsalt och grillkrydda!
Kaspers första dag på lekis har gått bra! Dom har haft en mkt rolig dag förutom cirkusen..."när kommer elefanterna?...när slutar de här?...när får vi åka tillbaka?...mm...Satt mellan två riktiga muntergökar...en mådde dåligt och en hade tråkigt...hahaha...ni vet ju att borta är bra men hemma är ännu bättre!!!
I dag har Peters syrra åkt med sin familj till Göteborg...dom ska flytta dit och Joannah var så lessen! Och det var Peter åxå! Dom hoppades att dom kommer hem till jul, Joannah hade velat att dom inte for förrän lillen kommer....
Ponte och Mackan har åkt moppe till skolan i dag...visst är jag modig!!!!!
Nej nu ska jag kolla nordnytt och se hur det står till med branden i Karsikkojärvi! Stackars N som först jobbat full dag och sen blir tvångskommenderad ut i skogen på ett 13 timmars skift... Tur i allafall att han hade termos och mackor med så att S slapp skicka ner en egen kaffebomb...
Nåväl kära bloggisar! Ha en fortsatt bra kväll!
TACK Irene för det trevliga sällskapet och det goda fikat!!!
TACK Annbritt för den goda tallriken och ditt trevliga sällskap!
TACK Maria för ljusdemonstrationen och ditt trevliga sällskap!
Nau äm aj gåing to bedd!!! Goddnajt!

Glada tonåringar

Glada tonåringar

Visst är dom fina Pontus och Markus! Tänk att dom har vart kompisar ända sen dom gick på lekis... Jag hoppas att dom alltid kommer att vara det!
Ett problem har jag!!!CARRO! Tror att du är den enda som kan hjälpa mej...just det! Det gäller kameran...
Vi får inte ut på datorn alla bilder som finns i kameran...varför? Vi kan se dom i kameran men när jag ska ladda över dom så stannar dom i kameran...hmmm...vet du varför?
Klockan 6 i morse skjutsade jag Peppe till stan, han skulle övningsköra halv sju...märkligt vilken morgonpigg körskollärare han har...
I går bakade Joannah bullar och gjorde två svingoda broccoli/räk pajer, hon hade verkligen energi!!!
Kanske det var söstra på Maxi som gav inspirationen...
Hade åxå besök i form av våra vänner som mist sin lille pojke. Det kändes så bra att få träffa dom, fast mina tårar rann nästan hela tiden. När dom for hem så tänkte jag på hur stort ska inte deras hål i hjärtat vara...Att det ska kännas tungt och hårt, tänker mkt på hans syskon som hann träffa honom en gång men som säkert åxå hade sett framemot att få vara nära honom resten av livet... Joannah tänkte först gå bort från köket när dom kom för hon trodde att dom skulle bli lessna när hon har sin mage kvar men hon stannade kvar och hushöll i stället och det var bra.
Jag har tänkt att åka till Piteå och Dinosaurielandet med mina kottar...Kasper ÄLSKAR dinosar...och mamma...
Har läst lite i en av bloggarna om stället och jag tror att mina små skulle gilla det.
I dag måste jag få skattepengarna! Ungarna behöver lite kläder inför skolstarten... Kasper har växt ur nästa allt och Pontus kläder hålls just och just samman... Lydia har bra kläder och hon har fått så mkt som hon inte ens hunnit använda.
Skalis fick rent i sin bassäng i går, han var så glad och ivrig hela dagen och kvällen så han sover ännu...funderar på att väcka han...ska ta en bild på han när han ligger på en keramiksköldpadda, han tror nog att han fått damsällskap...hahaha...
Nix nu ska jag kolla finanserna och sen slå ett pling till Joannah.
Ha en bra bloggisar!
Carro! I am desperate!
Elli! Rast här i dag?


Planering

Det är inte min starka sida direkt...Janne fyller år den 28 fast vi har festen den 26...nu har jag börjat planera...suck...
Fast jag är väldigt bra på att delegera så gör jag ändå nästan allt själv för jag tycker att det går fortare då...
Jag är såååå oumbärlig!
I dag har Malin vart på besök, ja Stefan och Hampus åxå men dom tog med sej grabbarna och for ner till älven och metade.
Tänk att jag och Elli får tre nya bárnbarn i år...Det är lycka!!!
Nu borde jag städa upp i köket och göra nåt gott för Janne har åkt och jobba en stund och har nog förväntningar när han är tillbaks...
Vi håller på att joxa i hop ett jordgubbsland åxå...har fått i hop till tre rader änsålänge.
Jesper och Peter hålle i alkotrådarna inför festen...det blir bäst så... Sen gör vi andra resten... Möjligen kommer våra vänner från Töre redan på fredag och då fixar vi lite med bord och så.
Nej nu vill jag och Emma ha nåt gott, bäst jag går till köket...
Ha en trevlig evening!
Föresten så blir det Miss Marple i kväll och det får jag inte missa...

Starke mannen...

Starke mannen...

Ser ni hur stark han är min Kasper! Vi har tillbringat vår helg i Boden på Westernfarmen och i Luleå på Örnvik.
Kasper har haft så roligt , han har lekt med dom andra barnen hela tiden och när kvällen kom sa han att han haft jätteroligt!!!
På Westernfarmen tävlade vi i olika grupper, ungarna fick åka hästvagn...Kasper åkte utan mamma...
Lunchen åt vi på plåttallrikar, det var givetvis hamburgare...sen var det en vild jakt på boven...det small och det skreks men vad dom hade roligt!
Boendet  på Örnvik var super bra, där fick vi åxå god mat och ungarna lekte till elva på kvällen...men då var Kasper trött...
På söndag hade vi tipsprommenader och prisutdelning, god lunch...sen åkte alla hem efter kramar och löften om att ses i Piteå till våren.
Vår färd hem gick via storheden...så vi var inte hemma förrän på kvällskvisten...med bagageluckan full...
I DAG FYLLER MITT ÄLSKADE HJÄRTEBARN 15 ÅR!!!! Tänk vad tiden gått fort! Nu får han äntligen köra moppe lagligt! Först åker vi till Kalix på läkarbesök...sen ska han få en ny moppehjälm i födelsedagspresent! Han får välja själv!
Det har ju även hänt en mycket tragisk sak...ett par vänner till oss har förlorat sitt barn...det finns inte ord på hur hemskt det är! Kan inget göra mer än sörja med dom!
Vi höll ju på att förlora Pontus när han föddes och jag trodde  och hoppades att våra vänner skulle få hem sin lille pojke precis som vi fick men...
Föräldrarna har mist sitt barn, syskonen sin lillebror, mor och farföräldrarna sitt barnbarn...
I dag måste jag försöka röja upp här lite...det går fort om alla hjälps åt och det ska dom!
Har beställt Pontus tårta från Nya Konditoriet eftersom jag inte skulle hinna göra den själv...och det är första gången...
Nej nu kära bloggisar måste jag göra lite nytta, ha en trevlig dag!
Irene! Göm dej inte! Din tröst var bäst!!!!!
Ni som vill! Kom och ät tårta i kväll!

Sorg

Tänder ett ljus för den drabbade familjen! Orkar och vill inget annat.
Ett nytt liv skall inte slockna!

Varför?

Jag har sovit jättedåligt i natt! Det dom går i genom nu har vi åxå gjort fast utgången för våran del blev positiv...
Känner mej så oerhört lessen och deras vägar, man ska vara glad över det man har, det vet jag MEN jag känner så med dom!!!
Om det finns en högre makt! Gör nåt!!! Jag ber och jag hoppas!

Livet

Livet kan vara väldigt orättvist i bland! När det är som värst undrar man över den makt som styr oss.
Varför,varför,varför drabbas några av så hårt, så hårt?
Jag bara undrar!
Jag hoppas och jag ber för dom!

Torsdagmorgon

Torsdagmorgon

När vi var till Pello så körde Kasper denna fina fyrhjuling! jag trodde inte att han skulle våga men han var hur våghalsad som helst...Han frågade mommo om det gick att stegra med den!!!! Då sa mommo att det får man inte göra med den...nähä svarade Kasper...tror att han blev väldigt lättad...
Annars inget nytt under solen.
Joannah kommer hit och är med ungarna när jag åker in till stan. Peppe gör halkbanan i dag...hoppas att det går bra!
När jag kommer hem från stan så ska vi åka till Mattisstranden och njuta...
Ha en prima dag bloggisar!
Föresten så har min energi återfunnits...har vikt all tvätt och faktiskt både tvättat nytt och hängt ut!!! Kläm på den ni!
Föresten har ni nån form av tics? Nägon? Jag har en hemsk sådan...jag luktar mej själv under armarna...är jag onormal eller?
Hahaha...

Onsdag

Vilken kanonrubrik!!!  I går satt jag och rensade blåbär framför tv:n och kollade samtidigt på ett program om Auswisch ..kan inte stava till det... Nåväl, tårarna bara rann! Kan ni fatta vilket h-vete judarna har haft?
Själv har jag vart med i kvinnorkestern på nåt av koncentrationslägrena...såg ett program om de för några år sen och faktum är att jag kände i gen mej samt att jag fick en otrolig knäck av att se det igen...
Jag har försökt att logga in på Ams men det går absolut inte...har gjort ett intressetest och skulle kolla om resultatet var tillfredsställande...men men...föresten så ska jag skriva ett cv till fredag plus två ansökningar...ett av jobben var en timanställning på 10 timmar i veckan...kul va?!
Barnteaterlägret är i full gång nu! Dom är så duktiga. Vi har ju fått den förmånen att ha Johanna här hos oss denna vecka och det är så roligt! Ikväll ska åxå Henny sova över här. Flickorna är så trötta på kvällen, i går somnade dom vid 9 tiden...fast jag hörde minsann att dom skulle vara vakna heeeela natten...hihihi...
har gjort kyckling i dag till middag och ungarna var så hungriga, när dom har att göra hela dagen så blir dom både trötta och hungriga.
I kväll blir det rensning av blåbär igen, vi har halva hinken kvar...Jag har beställt en hink med färdigrensade blåbär...
Elli skrev i sin blogg om vad lycka är, det är inte så svårt att svara på det! Jag kan ge ett exempel!
Lycka för mej ar bl a att få färga min blivande 15-årings hår...förstår ni det? Det är åxå att få kramar av Lydia och Johanna när dom skall gå och sova...Att få en kram i sömnen av Kasper... Att höra när Jesper berättar för mej...om sina körningar... att Janne säger till mej att han älskar mej...
Jag har legat i solstolen i en timme på altanen och lyssnat på en Henning Mankell deckare....det är åxå lycka!!!!
I morgon skall jag på Juppe och göra om flätorna uppe på huvudet, jag frågade Janne vad han tyckte, om jag skulle ta bort dom eller justera dom....han tyckte det senaste...
Till helgen skall vi till Luleå på årets sommarträff med hjärtebarnsföreningen, det skall bli jättekul!!!
Det enda tråkiga är ju att hon som gick bort aldrig mer kommer att vara på våra träffar...

FREDAG KLOCKAN 19 00 SKALL NI KOMMA TILL SALOONEN OCH SE BARNENS TEATERFÖRESTÄLLNING!!!!

På fredag kommer jag och Kasper att vara på saloonen och hjälpa till hela dagen och halva kvällen.
När vi var till Pello så fick ju Kasper åxå köra fyrhjuling, han gjorde det!!! Han är ibland en liten fegis men i Pello var han så tuff!!! TACK mammis och pappis för allt ni gör för oss!!!
Usch, vad trist när Elli har börjat jobba i gen....och inga raster tar hon heller...
I dag har vi vart hos familjen Täikkö och hälsat på! Ungarna har hoppat hoppborg och badat i poolen. Vi har fikat och gått husesyn, har åxå fått skåda ett vattenkrig...hehehe...ni skulle ha sett lilla Emil när han fick tag i vattenslangen...t om Joannah sprang....tänka sej i hennes tillstånd...
Kasper är så sugen på Vicktor nu så jag hoppas att dom kommer hit snart!
Själv är jag sugen på blåbärspaj...som Emma gör...
I går fick vi besök av Näslundarna, dom brukar komma förbi oss när dom är här uppe och det är jättekul att träffa dom, se hur ungarna växer...tiden går så fooooort!!!
NU ska jag kolla vad jag skall äta, det är så varmt ute så matlusten finns inte...det borde ju ge resultat....
Ha en fin kväll bloggisar!!!!

Reklam

Fy säger jag för den hemska massreklamen som jag fått på mina blogginlägg!!! Jag har nu mejlat supporten om hjälp för att bli av med dom...så om jag stänger min sida och begär lösen så är det endast därför och då kommer ni alla att få mitt lösen förståss.
Tänk om ungarna går och klickar vidare på länken till dom...ojojoj... Jag har nu med handledning av Sussi lyckats plocka bort dom smala och snuskiga länkarna...hoppas att dom inte återkommer!!!
I går hade jag återigen en traumatisk upplevelse...vi for till sandbankarna mitt emot Seittu...och kan ni tänka er att jag blev anfallen av inte mindre än fyra spindlar...två tog Nicke och två tog Pontus...men efter det så ville jag fara hem...och det gjorde vi...
Väl hemmavid åkte jag och Pontus till stan och hämtade Peppe som ju klarat teorin!!!! vet inte när det blir uppkörning, han har körlektioner hela nästa vecka men uppkörningen är inte då...sa han ialla fall...
Sen var vi bjudna på middag hos Ankki och Heikki, vi åt grillad kött, potatis, sallader, vitlökssmör, bröd mm och till efterrätt fick vi tårta. Det var jättegott! Jag for hem med ungarna vid tio och tänkte återvända sen för en nattbastu med Ankki men tror ni inte att Kasper segade sej...ändå hade jag väckt han tidigt på morgonen...nåväl...jag somnade själv och vaknade halv tolv att att Pontus kom in och var sällskapsjuk...
Klockan var före sju i morse när jag klev opp och då var Janne redan uppe...
I dag ska vi till Pello en sväng, jag hinner inte nästa vecka för då har vi barnteaterläger här och dom föräldrar som har möjlighet ställer ju givetvis upp...eftersom jag är mellan två jobb så...
Nej nu ringde Mervi, vi ska till Saloonen och städa, måste få upp ett barn från sängen och ett annat barn från badkaret...
Ha en bra dag bloggisar!
Jag tycker att det är jättekul att få kommentarer från både kända och okända men jag vill ingen obehaglig reklam ha...

Lördagmorgon

Sitter med en kopp kaffe vid datorn. Läste igenom nyheterna på aftonbladets hemsida, fy så mkt olyckor det händer på tivolin i år...Jag minns när jag var med en kompis till Luleå, vi hade våra två minsta med oss och dom skulle åka virvelvinden...Lydia fick panik och gallskrek, vi hade sagt i från att killen inte skulle ta tag i deras bänk och ge fart men det gjorde han ändå och Lydia höll på att flyga av...Anki gick dit och ropa åt han att stänga av hela karusellen så Lydia kunde komma bort...Hon kommer aldrig att åka mer!
Janne har fört Peppe till stan för han är på väg till Boden för att testa om han klarar teorin till körkortet. Han går en intensivkurs i Kalix på två veckor. Jag kan inget annat göra än att hålla mina tummar för han!!!
I går städade vi hela huset...suck...sånt borde man göra varje dag men det orkas inte...det är sand överallt och kläder och leksaker och saftfläckar på golvet...mm...
Om det blir fini ilma i dag så bär det av till sandbankarna...sen på kvällen blir det vattning igen...
I går var jag på Mickes blogg och kollade på hans länk "tjuvlyssnat" jag kan tungt rekommendera den, fick skratta högt flera gånger...
Redan vid halv tio tiden i går kväll började ögonlocken ramla ner...det är hopplöst att försöka se nåt på tv...och då hade Janne snarkat på i fåtöljen redan en halvtimme. Jag sa till han i morse att vi lever ett tråkigt liv...nog finns det väl annat att göra än sova framför tv:n...
Nix nu ska jag ta mej ett badkarsbad och sen ska jag väcka ungarna...dom lägger sej senare än vi...
Ha en bra dag bloggisar! För det ska jag försöka ha...

En speciell dag...

En speciell dag...

Har det vart i dag för min lillebror med familj har vart här!
Det är inte så ofta som vi träffas och ändå bor han inte längre bort än i Umeå...
Dom har tre pojkar på 7 år, 9år och 12år.
Eftersom dom skulle komma hit så kom ju även alla andra i familjen, alltså Täikkös, Suos och mina stora flickor med barn och mage.
Har nyss kommit ut från bastun, hann inte duscha i morse efter prommisen...jajaja...jag är ett snusko!
Det hanns inte ut till några sandbankar i dag  men i morgon bär det av! Jag tar ditt råd Anna! Foppisarna på! Den bästa boken jag läst i sommar är ju alltid den jag läst sist...suck...det är med stor sorg som jag läser sista meningen...sen tar det ett par timmar, ja to m en hel dag innan jag börjar med nästa bok!
Jag är lite orolig för min mammis för jag har i dom senaste bloggarna läst om att hon har ramlat!!! Nog för att hon är är som en gräshoppa i vanliga fall men ändå...
I morgon är det då dags för veckans sista tidiga prommis för till helgen tar jag sovmorgon!!!
Jag börjar nog att bli gammal för i dag t ex la jag mej på soffan och slocknade som ett ljus...var nästan medvetslöst trött...efter en halv timme var jag pigg som en ostbågspåse.
Nix mina vänner! Nu ska jag lura av tv:n från ungarna och sätta in dvd:n som med följde veckans tv bilaga...Min favorit! Kommisarie Frost!!!!
Häv ö najs ivning!

Hett, hett ,hett

Vilken hetta vi har fått! Har vart på sandbankarna hela dagen i dag, där är lite svalare i alla fall och ungarna som vart väl insmorda har plockat nättingar och musslor....fy så äckligt med nättingarna...när jag och Joannah släppte dom så borrade dom ner sej i sanden...urk! Nu blir det skor på för mej när jag går i sanden...
Pontus tjatar om att han vill ta hål i ögonbrynet...det får han inte eftersom han har klaffel!
Jag visade han pappret som hans hjärtdoktor skrivit om det men han vill ändå att jag ringer och frågar i morgon...på pappret står det "barn" och han känner sej faktiskt inte som ett barn...suck...!
Såg att Sussi har semesterstängt...jag tycker att vi ska skriva protestlista!!!
Våra morgonprommisar känns tyngre för varje dag...men det är bra att Mervi envisas!!!
Nu ska jag hoppa i säng med en bra film, typ "Bröllop och Jäkelskap" Vi behöver mkt humor i vår vardag!!!
Har börjat på min 39:onde bok för i sommar....Aha, tänker ni då! Gör hon inget annat än läser...?
Altanen börjar bli klar, lite målning som vi missat i mörkret kvar bara.
Har inte sett så många bloggisar på sistone...vad har ni för er egentligen? Jag vet att några jobbar och några har semester...men är det ingen av er som inte bor här som inte ännu har upptäckt Karungi?
Godnatt på er bloggisar!
Sussi! Ska ni med till bankarna i morgon om det blir fint väder?
Annika! Blir det nån prommis i morgon? Du sms:ade inte?!
Elli! Ha det så treeeeevligt på jobbet!!!

Vilken dag...

Vilken dag...

Vilken hetta det är!!!! Men jag ska inte klaga för hösten närmar sej med språng. Hösten är min favoritårstid därför att luften är frisk, naturens färger är vackra och så blir marken hårdare...
I dag har jag skjutsat Joannah till mvc och där sa barnmorskan till henne att hennes barn är litet och måttet på magen stort...hon sa att babyn kommer att komma säkerligen två veckor tidigare än beräknat!!!
Fast vi anser att babyn kommer när den färdig!
Jag och Pontus började måla altanen i går...det vita blev mer vitt och det omålade blev vitt...altangolvet är halmålat eller cuprinolat i brunt, måste ha mörk färg eftersom det finns fläckar på golvet som absolut inte går att skura bort...
I dag ska vi göra klart det men först till Seskis och vattna...finns det nåt tristare? Du Annika vet nog och Häxan åxå!
Men vad gör väl det när det blir "Morden i Midsommer"!!!
har vart på arbetsförmedlingen och anmält mej åxå...så nu hör jag till de arbetslösas skara...
I morgon ska Janne ta lite ledigt på dan om det är varmt, och så hänger han med oss till sandbankarna. Kanske familjen Täikkö vill hänga på?!
Jag skulle nog just nu i detta läge slänga mej i soffan och sova till klockan nio...zzzzzzzzzzzzzzz............
Jag och Mervi och Annika har börjat med tidiga morgonprommisar!!! Idag gick vi över en timme...att det gick över timmen berodde nog på att jag fick ta av mej mina skor...skavsår...
Nej nu ska jag ta en mumsmums och dra i väg till Seskis, Janne far med sin buss och vi med min bil för jag har bestämt protesterat mot att åka i hans spindelbuss...
Ha en skön kväll kära bloggisar!

hits