Viktigt justering av mitt förra inlägg

Janne har fått igång min volvo....

GOTT NYTT ÅR!!!

Jag önskar att vi alla bloggisar ska få ett bra år 2006!!! Detta året som har varit har inte vart så jätteroligt alla gånger.
1-min älskade pappa fick en stroke
2-Tsunamin
3Jag och min älskade mamma voltade med bussen
4-Bussen blev helt förstörd och gick inte att repa
5-svärfar fick en stroke och är så dålig så han kommer aldrig att komma hem igen
6-min arm som aldrig vill bli bra
7-jobbigt för Pontus i skolan
8-idrottsläraren i Pontus skola vill inte fatta nåt
9-Jannes mosters man Svenne har dött

Det finns säkert mer men nu till de positiva:
1-pappa är hemma och mår förhållandevis bra
2-kan faktiskt inte se nåt positivt i Tsunamikatastrofen
3-jag och mamma klarade oss nästintill helskinnade
4-jag har en fin volvo nu(som står på gården alldels still...)
5-inget positivt i svärfars öde, hemmet som han bor på är det sämsta i hela Kalix kommun...
6-armen ja...det är ju bara en arm...
7-jag ska kämpa för Pontus rätt till en utbildning som passar han!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
8-han ska få ett realistiskt brav och ett intyg samt en jävla knäpp på näsan...
9-han slipper plågas mera

Jag ska faktiskt ge mej själv ett nyårslöfte!

Börja motionera och minska intaget av söta produkter och ostbågar, helt enkelt ska jag gå ner minst 15 kilo innan sommaren!!!! Min mage börjar se ut som på en höggravid...
Ikväll ska vi äta och dricka och ha trevligt, jag har just nu hamnat i en korsordssvacka...det står still i huvudet...men Annikas hjärna ska hjälpa min i kväll om nu korsordet kommer fram!

JAG VILL ÖNSKA ER ALLA SOM LÄSER MIN BLOGG ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!!!!


Hejsan!

Har bloggat runt lite hos er bloggare och kollat upp befintliga och obefintliga uppdateringar...
Jag vet inte varför mina meningar blir streckade, jaha det gick bort, undrar hur jag gjorde?...
I går dammsög jag så det är fint här inne, måste städa toaletterna åxå så inte våra nyårsvänner behöver gå ut och göra sina behov...Det var lite segt på den toalettstädarfronten i går...var lite upset pga tvättmaskinens vara och inte vara...
I dag kommer mitt och Peppes 1mb minneskort till våra kameror, Pontus vill ha mitt gamla och jag har just tömt kameran och bränt bilderna på en skiva, vill ha möjlighet att fotografera på nyår.
Janne åker till stan i dag och handlar lite som jag glömde i går...han ska leverera blommor åxå så då passar jag på...
Lydia for till Ida och sov över i går och Kasper ska jag väcka om tjugo minuter, lagom till jullovsmorgon på tv börjar.
Fy så hemsk denna hundslädsolycka är!!!! Fruktansvärt måste det vara att först komma hit på en efterlängtad semester med sina barn och när man åker hem har man barnen i en kista...ja det går inte att föreställa sej vilket fruktansvärt öde, usch!!!
Kollade i går på den brittiska kriminalserien på ettan och just innan det slutade så gick strömmen, nu har vi ju Vattefall, vad jag har fattat så har dom tagit över Styrmans företag...tyvärr säger jag för det är längesen vi har haft strömbortfall om man inte räknar in julaftonen...månne varför, jag är inte så insatt i det hela, detta är bara vad jag tror.
Nu ska jag äta en mandarin och invänta att klockan blir 9...
Ha en bra dag kära bloggare!



Haveri...

Våran tvättmaskin har gått sönder...tur att smutskorgen är stor och det är långt till tak...Vi ska låna pengar av mamma och pappa till en ny, tack och lov för det!!!
Jag och Kasper har sparkat till Emma  så pojkarna har fått leka lite, innan jag for satte jag in skinkan i ugnen och i min enfald trodde jag på en skinkmiddag...men...nån hade slått av ugnen så allt var rått och kallt...nu har jag gjort ett nytt försök så vi får nog en skinkmacka lagom till "Kommisarie Lynley" som börjar klockan 9 i kväll i ettan.
Har haft en hård natt...Lydia somnade i går em och var pigg halva natten...gjorde te och mackor åt hon halv två och hon tyckte att hon har världens snällaste mamma....halv fyra stängde jag tv:n, kunde inte somna in ordentligt förrän då...
Det är rart med barn och tvättmaskiner...
Ha en bra kväll bloggisar!!!!

juldagen

Vilken kväll! Strömmen for fem m inuter i tre...och kom tillbaks tjugo över fyra...Maten fick vi värma i kaminen men utan potatis, fy så besviken jag blev, tycker att maten är höjdpunkten på julaftonen, men alla fick mat, vi visste ju inte när strömmen skulle komma tillbaka så vi ville äta så fort som möjligt.
Men tomten kom i alla fall och Kasper tog tomten i hand och sa "tack tomten" för varje paket han fick...visst har jag en artig son? Vi hade en lugn och skön kväll, ungarna var så glada över sina julklappar, dom får ju inte nåt överflöd av dom direkt men ändå tyckte dom att dom fick så mycket fina saker. Så ska det vara för det är då ingen julefrid om man måste utblotta sej för klapparnas skull!
Nu är Janne ute och plogar på gården och Lydia förståss hos Henny...Kasper roar sej själv med sina grejer, han fick en sån fin dinosaurie av Joannah och Peter. Vi har åxå kollat på "superzebran" en film som han fick av Emma och dom.
Nu ska jag duka av efter lunchen och sen tar jag en kopp kaffe och löser ett korsord...om det inte kommer nån...då pratar jag i stället!
Ha en fortsatt bra julhelg kära bloggisar!

En hälsning

GOD JUL PÅ ER ALLA BLOGGISAR MED ERA FAMILJER! jAG SKRIVER INGET MER I DAG UTAN EN RAPPORT KOMMER I MORGON!!!!

Knäcktjuvar....

I går kväll när jag skulle duscha gick jag in i bastun... som är iskall... för att ta en knäck...dom var nästan slut...alltså har jag haft knäcktjuvar i huset...å jag vet nog vilka dom är...
Hade en skön avslappad dag i går, Annika och Wille var här så vi satt och surrade över flera kaffebaljor, skönt att hon är på bättringsvägen nu fast långt i från frisk ännu men sakta och säkert!
På kvällen kom Arne och Karin hit med en stor fruktkorg och en chokladask, det var jättesnällt av dom och roligt att dom kom, vi ska på visit till dom i dag på eftermiddagen!
Har nu skinkan i ugnen och rödbetorna till salladen på kokning, ska göra mera knäck sen när Janne ochLydia kommer hem från stan, hade slut på sirapen...Ska ringa Wille i morgon och fråga om han har fått knäck, om inte så ska jag fixa det till han! Mina knäcktjuvar var ju Kasper , Wille, Pontus och Jesper, men roligt hade dom i alla fall!
Hade en insändarei Happisbladet i dag och har just fått ett samtal från en som tackade mej!!!! De ni!!!
Nu ska jag fortsätta att göra ingenting...hoppas att ni kan göra detsamma!!!!
jag förstår att en del av bloggisarna har mycket att göra det synns på bloggen...

Dan före dan före dopparedan...

Nu är granen inne... janne sätter belysningen i kväll när han kommer hem men ungarna får klä den redan nu.
Jag har revbensspjällena på kokning och skall strax börja med  Janssons...det är Janne som vill ha den och jag har aldrig gjort den men har haft tät kontakt med min mamma så det kommer att lösa sej.
Sträckte ryggen på nåt sätt i går när jag var och handlade så jag har lite svårt med vissa rörelser...
Fick hem skinkan och resten av julklapparna i går, men jag såg inte kära moster på Maxi så jag undrar om hon var på lagret och drack glögg...
I dag ska vi inte fara nånstans utan bara vara hemma och ta det coolt, Janne får stå för rantandet...han måste ju leverera blommorna.
Mitt öra är nästan helt bra nu, utan magnecylverkstans inblndning...
Var till Pello i går och hälsade på mamma och pappa samtidigt som vi förde lillasyster dit.
Kändes så ledsamt på nåt sätt, kommer som i håg förra året när pappa fick sin stroke...dom skickade så mkt med oss, mamma har bakat sin speciella apelsinkaka till oss och några till...kommer ihåg barndomsjularna, det var då ingen städning alls bara bak och bak och bak, sen på julaftonsmorgonen var hela huset jul, fattar inte hur mamma orkade...
Det har alltid vart pappa som fixat i källaren, vi har ett tvrum där med öppen spis och allt, men nu får mamma göra allt.
Pappa har bett henne ta det lungt för han vet ju vad som kan hända annars.
Tur att Cessi är där och hjäper dom, Erik kommer ju åxå dit med sin familj så nog vet jag att mamma får hjälp, men det är ju så med mammor ...dom måste lära sej att ta emot hjälp...
Nu ska jag äta för att sen gå hårt på Jansson...
Ha en bra dag kära bloggisar!!!!

Peppisbak

Peppisbak

Längst till vänster ser ni Lydias utedass, i mitten Cessis hus och till höger har vi Kaspers garage, han gjorde även en julgran som skulle luta sej mot garaget.
Jag har gjort 11 julgrupper och packat in 12 amaryllisar, har även avverkat samtalet med Pontus lärare...
Nu ska jag lägga grynen i säng för att kunna få lite andning...kanske jag somnar själv...
Känner mej lite bättre till mods, skall i morgon uppsöka en öronkontrollerare på magnecylverkstaden...
Gonatt på er!

4 dagar kvar...

Tänk vad man ska behöva vänta på sina pengar!!!! Jag får min lilla ersättning på fredag...och då skulle jag vara hemma och baka skinkan i ugnen och koka knäck med julmusik i radion...nu blir det inte så utan jag får åka på morgonen och julhandla...månne om jag är ensam om det...nej det är just det...fy fariken för att pressa med hundratals andra typer i affärerna...
Att vara sjukskriven innebär att leva på existensminimum, dom som aldrig eller sällan är det fattar inte hur illa det är... Jag mår uppriktigt sagt illa!!! Alltså av min situation, Vanligtvis jobbar jag 62% och som långtidssjukskriven får jag då 80% på det!!!!
Det här blev deppigt värre nu till nåt kuligare!
Idag ska vi bygga pepparkakshus med min syster...ni ska få se på min blogg hur det blev sen när dom är klara.
Föresten, en deppig sak till...min bil står där den står...går inte igång...nu får jag låna min snälla svärsons bil för att kunna fara på det sista utv. samtal om Pontus!
Nej jag är nog inte på ett speciellt gättigt humör just nu, men det kommer nog...
Ha en fortsatt bra dag kära bloggisar!

Julpyssel igen

Julpyssel igen

Kunde inte låta bli att publisera min yngsta sons kreativa verk! Jag tycker att den är så gullig, dom har gjort på dagis hela gänget och de andra ungarnas var minst lika fina, dom var allihopa så ivriga att visa mej vilka dom hade gjort.
I dag har jag med hjälp av Janne och Emma och Malin packat amaryllisar så nu har Janne bara att leverera...jag avundas han inte...
Familje Täikkö har vart här åxå och det var som vanligt väldigt roligt!
Vicktor har berättat för oss hur det kan bli ett barn...jag ska be han hålla föredrag på skolan i morgon...
Min lilla goding( Vicktor) har sovit över har hos mommo och vi hade en väldigt rolig stund med han här i går kväll!
Nu ska jag gå och duka av efter maten sen ska jag tvätta Kaspers hår, han ska till tandsköterskan i morgon bitti och har barnolja i hela håret...
ha det så bra!

Krax krax...

Nu är det tydligen på detta vis att min hals är åxå röd och ond...har tagit två panodil för att kunna baka Peppes havreflarn och så märker jag att jag inget margarin har...eller blockchoklad...
men min "genitaliske" man kom med en lysande ide, Ulla öppnar klockan 9, så jag slipper göra en onödig stadsresa i dag.
Lydia ska på bandyträning i dag och Janne följer med, det är Heikkis tur att köra.
Mitt julstök är så gott som klart, bara havreflarnen och lite tvätt...
Nu på måndag kommer min lillasyster från Gbg, ska hämta henne i Happis på em, kanske jag julhandlar då?! Nästan alla julklappar är klara, vet på ett ungefär vad som skall inköpas.
Ska överraska familjen med en köttgryta till lunch...
Ha en bra dag kära bloggisar!

Jul

Fy så synd om Annika! Att bli så sjuk just före jul och att missa den säkerligen roliga Stockholmsresan! Jag skickar mina "healing" feeling till dej Annika som gör dej piggare.
Själv är jag som vanligt pigg som en pommac...alltid timmarna och dagarna efter en migränattack är det faktiskt så. Jag ska nu ta och dammsuga klart rummet, får ta det i etapper typ i reklampausen på tv:n...
Jag har löst nästan hela korsordet i Icakuriren i dag men dom ord som fattas får jag nog ringa mammaoch pappa om!
Nu ska jag ställa frågorna till Lydia och Kasper, dom ska spela junior Tp...
Ha en skön kväll alla vänner för det vet jag inte om jag får...


Migrän

I dag har jag alltså vaknat relativt tidigt med en migrän hängandes i huvudet...Kunde inte sova, var tvungen att kliva upp och ta tabletter och sen sätta mej i soffan helt stilla. Har vaknat till och från sen klockan 2 i natt men sen när klockan blev liter efter 5 så klev jag upp.
Sen började jag frysa lite så jag steg upp från soffan och hämtade en filt, då var det kört...jag hann till toan innnan jag "vomerade". Jag har blivit succesivt bättre under dagen och vid ettsnåret var det nästan helt borta, jag garderade med en halv stark tabl som jag fått av Elli, och det hjälpte!
har vart värre aktiv i dag efter "anfallet"...jag har dammsugit nästan överallt och städat Kaspers rum och Lydia fick sina gardiner upp, hon och Vicktor städade först.
Har setat med flickorna och planerat julen, typ vem som köper vad och vem som gör vad. Tänk det är bara 10 dgr kvar...
Wille har vart och lekt med Kasper i dag och jag måste säga att dom är bra på att leka, dom hittar på själva olika lekar och det har vart rent underhållande att lyssna på dom, egentligen borde man ju skriva ner vissa väl valda meningsutbyten...
Nu ska jag kolla in ungarna i sovrummet, det hörs lite glam och stoj därifrån...
Jag tycker att en del bloggisar är mer aktiva än andra...är det månne stress inför julen eller?
Godnatt kära vänner och sov så gott, för det ska jag försöka göra...
Kul Micke att du kommentera!

Julpynt

Julpynt

Joannah höll på i flera timmar i går med denna vackra ängel, och jag tror att hon tar beställningar!
Elli har redan via mej beställt en!
I dag har vi vart på dagis lucia, ungarna var så jätteduktiga! Musikläraren blev sjuk och fick åka ambulans in till stan, ungarna blev så ängsliga, han fick ryggskott men det såg så hemskt ut även i en vuxens ögon så jag förstår att barnen blev lite oroliga. Dagisfröknarna tog hand om det hela med bravur!
Jag har fått mina videohyllor på plats men inser att jag behöver en till...
Nu ska Kasper få spela lite på datorn medans jag och Lydia städar på hennes rum...mamma mia...vilket projekt...men hon vill ha julfint och vi måste rensa lite i hennes röra...kan bli en sopsäck som förs upp på vindan till hon behöver det i gen...
Ikväll är det julfest på skolan och det ska som vanligt bli jättekul!
Jag hoppas av hela mitt hjärta att musikläraren får snabbt hjälp och bli frisk, han har precis som det flesta av oss familj.
Kollade i går på "en annandag" en dokumentär som handlade om Tsunamins offer, den var mkt gripande och jag ljuger inte om jag säger att tårarna rann från början till slut, tänkte mkt på Svenne åxå som inte finns hos oss mera.
I kväll delas Jonas Heinänens minnesfond ut stipendium till ett barn/ungdom som gjort sej förtjänt av det. Då kommer åxå tårarna, vilken smärta för en familj att förlora ett barn eller en förälder.
Ha en bra dag kära bloggisar!!! Hoppas att Annika åxå repar sej inför sin Sthlms resa, så att hon får nån glädje av sen, inte roligt att åka om man är sjuk!

Picasso

Picasso

Igår hade jag två konstnärer här, det var Kasper och hans kompis Wille.
Dom skulle rita tomtar och Wille visade Kasper att han hade lärt sej av mommo att rita paket!
jag tyckte att de var så fina tavlor så jag fotade dom.
I går dog åxå Jannes mosters man Svenne, han har betytt mycket för Janne när han var liten, det har ju åxå moster Lisa gjort. Han har vart sjuk i många år och lurat döden ett flertal gånger, det känns tomt och overkligt att han är borta.
Kasper hade många frågor och slutade sin frågestund med att nu får ju min mormor träffa Svenne och han kollar säkert på Lisa och deras son Hasse precis som min mormor kollar på mej! Barn är så kloka och har sån självklar syn på det mesta och det kan faktiskt trösta en i sorgen.
I dag ska Janne fixa mina videohyllor så jag får rensa lite i röran. Malin och Stefan ska hämta skinnsoffan, för den ryms inte här och jag vill inte slänga den, Stefan har ju alltid tyckt om den.
Var och handlade i går med min syster, hon gillar Anton Bergs choklad och fick mej att köpa en ask med jordgubbar...fy fariken vad det var ogott!!! Ska be hon och Åke komma hit på fika så ska jag bjuda dom på det!
Ha en bra dag bloggisar för det ska jag försöka att ha...Kasper är på dagis så jag ska städa här hemmavid om jag kommer mej för det eftersom jag är så orolig när skolan ska med buss till finska Karungi och lussa...det är halt ute och regn!!!!

Livet

Visst är det otroligt att vägverket prioriterar älgarnas liv framför oss... Jag har  ofta undrat i mitt stilla sinne varför man ska ha viltstängsel över huvudtaget eftersom det är så synd om älgarna som vill korsa vägen?!
Janne har fart med Lydia,Henny,Rasmus och Heikki till stan för ungarna har bandyträning där.
Själv har jag tagit ett bad eftersom jag vaknade med huvudvärk...fick ta en äcklig svartvinbärspanodildryck i går kväll för jag hade så ont i mitt vänstra öra.
Jag fick med mej helt fel gardin till mitt fönster men köpt är köpt och den får duga...ska sätta tomtarna ipå fönstret i dag så man blir en låda mindre i hallen...
Hemligheten som jag vet kommer inte JAG att säga ännu utan jag måste få tillåtelse först...kanske till veckan, förhoppningsvis...fast andras tungor kanske är snabbare än mina fingrar på tangentbordet...
Min apelsinchokladkaka är verkligen jättegod! Du kommer att bli poppis på jobbet lillebror  om du bjuder på den!!!
Nu ska jag klä på mej för att sen samla kraft och energi till en uppröjning här hemmavid!
Ha en fin lördag kära bloggisar!

Luleresa

Alldeles strax ska jag väcka mina två minsta eftersom vi ska till Luleå i dag och jag vill komma iväg tidigt så vi kommer hem tidigt. Vilken lång mening det blev...är alldeles andfådd...
Jag kan ju säga att ajg åxå har hört en stor och god nyhet och jag hoppas få berätta den för er bloggisar snart...Jag håller tummarna för den hemlis jag hört och för Annikas hemlis!
Min apelsinchokladkaka blev som vanligt svingod! Och här kommer receptet!

400gr margarin & 5 dl socker - röres poröst
Rör sen i 8 ägg, saft och skal från 2 apelsiner, 6dl vetemjöl , 2 tsk bakpuler och till sist 200gr hackad blockchoklad

Häll i smord långpanna och grädda den i ca 20 min med ugnen på 200grader.

När du tagit ut kakan från ugnen häller du över en hackad blockchokladkaka som bres ut och får smälta på den heta kakan, om du vill kan du sprida över strössel.
Skär kakan i bitar när den är ljummen.

Mina ungar och Elli gillar den har kakan, den är så lätt att göra och blir så saftig och god!
Ni får gärna komma och smaka den kära bliggisar!
Nu ska jag klä på mej och väcka mina små gryn, ha en bra dag!

Tallboll

Tallboll
Här får ni se min tallboll som jag med stor möda åstadkom i förra veckan med Mervi.
Annars har dagen vart väldigt aktiv...har tvättat EN tvätt, hämtat bussen från stan så nu har inte Annika nåt fint att se på när hon har rast..., bakat Peppes favvokakor och en apelsinchokladkaka...Fasen vad lite det blev när jag skrev det...tyckte att jag vart så aktiv...
I morgon åker vi till Luleå för att shoppa lite firmagrejer, fast Janne lovade mej att jag skulle få springa in på OBS och kolla om dom har kvar av julgardinerna som jag köpte i fjol och som jag skulle behöva till ett fönster till...
På lördag är det ett litet party...som huvudpersonen inte känner till men som ska bli kul att se minen på när personen i fråga inser att festen är dennes!
Nu ska jag slänga på lite blockchoklad på kakan och sen tar jag en öl och svalkar mej med, här inne är det nog 30grader minst...
Ha en skön kväll och natt kära bloggisar!

Raaaap....

Oj oj oj vad mätt jag är...kyckling, ris och sås och vichyvatten...Har vart till Happis i dag med Janne och shoppat loss lite på Maxi.
Medans Janne var på Alko gick jag in på Tositori och köpte en tomtedräkt till Kasper för 1euro och en grönaktig härlig tröja till mej för 5euro, den sistnämda har jag just tatt ut från tvättmaskinen efter en nogtann sanering...
Tänkte göra så mkt när jag kom hem men som vanligt fastnade jag i en bok...
Nu nåt lite småroligt! Janne skulle köra hästkraken och då skulle jag gå dit och släppa ut dom ur stallet...
Fasen vad skraj jag vart...först skulle jag ta lös henne på ena sidan och sen på den andra men först öppnade jag dörrarna...hon blev ngt stirrig av det...men då hon var lös SPRANG jag ut från stallet och bakom dörrn där Kasper stod och darra efter att jag skrämt upp han lite...och vad vi skrattade han och jag, vi hade ju vart oerhört modiga....Efteråt sa Janne att dom som onte brukar öppna dörrarna förrns hon är lös för det är då hon blir stirrig...jag sa att jag inte har nån lust att bli nersprungen...
Har vart flitig i tvättstugan i dag men det brukar inte hålla i sej i så många dagar...
Nu ska jag slänga mej på soffan och kolla film...."Barnaskrik och Jäkelskap"...Ha det så gott bloggetilainare!!!!!

RAMSA FÖR LYDIA

En liten tå hoppa i grytan
En liten tå tittade på
En liten tå satte på locket
En liten tå sa: Vad står på?
En liten tå öppnade locket
En liten tå sa: Titta det finns vatten!
En liten tå ville ner och crawla
En liten tå hoppade efter
En liten tå satte på locket
En liten tå kokade då.

Den här ramsan hittade jag och joannah på den 15aug 1996 under skratt och hysteri.

Hejsan!

En ny dag att planera för...Har faktiskt gjort klart degen till mazarinerna i går och skall snart ta i tu med dom!
Jag har gjort dom en gång förut men då med Ellis receåt, nu ska jag prova ett annat, där det åxå skall vara lite hallonsylt i.
Janne ska med bussen till verkstan och lämna den där så därför hänger Nicke med och kör Volvon så att mitt huskors kommer hem i gen!
Igår lekte Kasper och Vicktor hela eftermiddan utan ett endaste bråk...men då ser det verkligen ut åxå i hans rum, men det gör inget eftersom passagen till tvättstugan är fi än så länge och jag antar att leken fortsätter på denna dags eftermiddag.
Just nu eller faktiskt i gårkväll sa det pang i mitt hjärta...av ren glädje...helt plötsligt känner jag en stor glädje inför framtiden!!!! Har ni känt så nån gång?
Min kära syster kommer hit på sin lunch och kräver en mazaein med kaffe så det är väl bäst att jag sätter i gång, eller hur?
Ha en bra dag!

Walking in the winterwonderland

Walking in the winterwonderland

Utsikt från våran altan, visst är det fint?! Jag ska fota bollen åxå...alltså den jag gjort av tall...

Uppdatering...

Hej på er kära bloggisar!
Jag har jobbat hela helgen och inte orkat skriva nåt  för Kasper har känt sej åsidosatt nu när jag har vart på arbete...I går kväll satt han i soffan med axlarna nere vid knävecken och suckade: det känns som att du inte gillar mej mera...mamma...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Då kramade jag om han och sa att det gör jag visst men att jag måste ju jobba lite åxå så vi kan handla julgrejer.
Det har verkligen vart kul att jobba i helg. det stället ska jag boka sen när vi ska praktisera om jag nu får gå den där kursen...
Nyss ringde valberedningen och frågade om jag vill vara kvar som ledamot i hjärtebarnsföreningen, jag sa som det var att jag tycker att nån med mer tid skulle nog sitta bättre så om dom får nån annan så blir jag inte lessen. Det har hänt så mkt omkring detta sista år så det känns som att jag går på högvarv ännu...
Först fick pappa stroken på juldagen,  i samma veva fick vi veta att min mormor hade en hjärntumör, i mars fick svärfar en stroke som tog mycket så han är nu på ett hem i Kalix, och typiskt nog det hemmet som fått mest anmärkningar...min mormor dog i juni, vi var först på begravning och några veckor senare var vi dit och räddade hennes grejor från röda korset eller vad det nu var som mamma och hennes bror skulle skänka dom...Sen har Pontus haft det jobbigt på skolan och vart dålig , han har svår astma och varje höst är det akutbesök, ibland flera ggr om dan...
Jag hoppas att vi får en lugn och skön jul, tänker inte vara hysterisk med städning och bakning utan göra det jag vill och det familjen vill, det viktigaste är ju ändå att få umgås med familj och vänner.
Vet ej om jag klarar av att ta det lugnt men jag hoppas det för annars vet jag inte hur det kommer att gå...
Har vart i dag på en underbar teater, Karungi ungarna har spelat en julpjäs med Rosmari som regissör, hon har då verkligen tålamod med ungarna. Ungarna var fantastiskt duktiga måste jag säga! men jag såg bara tre bloggetilainen där...jaja en träffade jag på Maxi.
Nu ska jag hämta Peppe från skolan för bussen kommer dit nu alldeles snart.
Ha en bra dag! Ska fylla på med lite fina bilder här snart...alltså när Joannah kommer....

Idol

Fy så arg jag blev när jag såg Idolprogrammet där Jens åkte ut! Sebastian fick så mkt beröm för att han sjöng så bra fast han hade ont i halsen medans Jens som sjöng jättebra fick som vanligt nästan skäll av juryn...hur kan tv4 sända ett program där det förekommer mobbing? Under alla Idolavsnitt som jag sett så tror jag inte att juryn vart positiv till Jens många gånger!!! Jag kommer att rösta på Agnes i morgon för hennes röst låter inte som alla andras. Men jag hoppas åxå i mitt hjärta att Jens kommer att få upprättelse för detta. Juryn är "hård" men åxå elak, för jag tycker inte att det är till de vuxnas fördel att mobba ungdomar. Vad tycker ni kära bloggare? Mina lussisar blev godkända och jag tror att jag börjar med "kataliner" senare i kväll eller i morgon, jag blev bara så upprörd nu när jag såg reprisen på Idol...

Lussebullar

I dag har jag satt en deg på jäsning, först har jag haft den på rotation i degmaskinen i 10 minuter och nu ska den jäsa eller vila i 30 miuter, sen bakar vi ut degen och sen ska den jäsa i 90 minuter...sen i ugnen och när man tar ut dom så penslar vi dom med sockervatten...
I går städade jag nästan hela dagen så det blev så fint hemmavid här och sen gjorde jag och Mervi våra bollar, jag gjorde av tallris och hon av granris. I dag ska jag sätta lamporna i den, måste söka lådan med lamporna först... Dom blev i alla fall jaättefina. Nu funderar jag på hur jag ska lägga fram dagens lunch för Lydia...tänkte göra nåt med korv och det är inte favvo hos henne...men om hon får välja mellan korv och nåt som hon ogillar ännu mer...vad smart jag är...
Lydia väckte mej i natt av att hon hade så ont i halsen så därför är hon hemma idag plus att Kasper åxå stannade för det kändes så onödit och föra han på dagis när Lydia är hemma.
Nu kommer Emma och Nikke så vi säger hejssvejs till vi skrivs i gen...

hits